Powakacyjne łamigłówki
Za nami już wakacje. Niektórzy byli już na urlopie, inni dopiero wybierają się na odpoczynek. W wolnym czasie lubimy rozwiązywać zagadki, krzyżówki, organizować gry i zabawy. Dziś proponuję zadania z języka polskiego, ujawniające stopień opanowania gramatyki, frazeologii oraz znaczenia wyrazów rodzimych i zapożyczonych. Na rozwiązania czekamy do końca września br. Piszcie Państwo na adres: m.kuzma@solidarnosc.gda.pl. Rozlosujemy nagrody. Miłej zabawy!
Zadanie I
Proszę połączyć w pary wyrazy z ich definicją (lub fragmentem definicji), zgodnie ze wzorem:
1. konwencja, a) konwersacja, b) konserwacja – ‘umowa międzynarodowa’ c) ‘towarzyska rozmowa’, d) ‘zabiegi mające na celu utrzymanie czegoś w dobrym stanie’;
WZÓR: konwencja – ‘umowa międzynarodowa’
konwersacja – ………………………………………………………………………
konserwacja – ………………………………………………………………………
2. a) adaptować, b) adoptować – c) ‘przyjąć do rodziny’, d) ‘przystosować’;
adaptować – …………………………………………………………………..……..
adoptować – ………………………………………………………………….……..
3. a) subwencja, b) subskrypcja – c) ‘model płatności za produkty i usługi’, d) ‘zapomoga’
subwencja – …………………………………………………………………..……..
subskrypcja – ……………………………………………………………….………
4. a) konserwatorium, b) konwersatorium – c) ‘szkoła’, d) ‘rodzaj zajęć akademickich’
konserwatorium – …………………………………………………………………..
konwersatorium – …………………………………………………………………..
Zadanie II
Proszę – zgodnie ze wzorem – połączyć w pary rzeczowniki i przymiotniki (dostosowując formę przymiotnika do rzeczownika). Wszystkie wyrazy muszą być wykorzystane jeden raz.
1. Rzeczowniki: uczony, a) człowiek, b) rada, c) sąd, d) mina oraz przymiotniki: wybitny, e) mądry, f) rozsądny, g) przemyślany, h) trafny;
WZÓR: uczony – wybitny
człowiek – ……………………………………………………………………….…..
rada – ………………………………………………………………………………..
sąd – …………………………………………………………………………………
mina – ……………………………………………………………………………….
2. Rzeczowniki: a) okna, b) sukcesy, c) błędy, d) wysiłki, e) kwoty, f) głupstwa oraz przymiotniki: g) astronomiczne, h) spektakularne, i) horrendalne, j) wielkie, k) piramidalne, l) tytaniczne;
okna – ………………………………………………………………………………
sukcesy – ……………………………………………………………………….……
błędy – ……………………………………………………………………….………
wysiłki – …………………………………………………………………….………
kwoty – ……………………………………………………………………….……..
głupstwa – …………………………………………………………………………..
Zadanie III
Proszę podzielić grupę liter na wyrazy i – zgodnie ze wzorem – uporządkować je tak, żeby powstało przysłowie.
WZÓR: brzegiwodarwiecicha – Cicha woda brzegi rwie.
1. oczysercuczegożalwidząnietegonie – ……………………………………………..
2. ostatnisiętenśmiejeśmiejektosię – ……………………………………….………..
3. jaskółkaniewiosnyjednaczyni – …………………………………………………
4. mądregooszukaćtrudno – …………………………………………………………
5. poddołkisamkimkopiektowpadawnie – …………………………………………..
6. trudnegonicchcącegomadlanie – ………………………………………….………
7. domu alewszędzienajlepiejwdobrze – …………………………………………….
8. wróbelgołąbnalepszywdachuniżgarści – …………………………………..………
9. początekpołowadobryroboty – ……………………………………………………
10. błądziniepytakto – ………………………………………………………………
Barbara Ellwart