Influencerka, youtuberka
Internet zadomowił się w naszym życiu na dobre. Korzystają z niego dorośli, młodzież i dzieci. Nowe słowa zalewają nas w takim tempie, że nie możemy nadążyć z ich poznaniem. W słownikach też często jeszcze ich nie ma. Dziś przyjrzymy się wyrazom pochodzącym z mediów społecznościowych, m.in. vlogerka i trendsetterka.

Ostatnio przeczytałam, że Ojciec Święty Franciszek o Maryi napisał: Dzięki swojemu „tak” Maryja stała się kobietą, która najbardziej wpłynęła na historię. Bez sieci społecznościowych staje się pierwszą influencerką, influencerką Boga*).
Media społecznościowe
to termin pochodzący z języka angielskiego (social media), który oznacza ‘technologie internetowe i mobilne, umożliwiające kontakt pomiędzy użytkownikami poprzez wymianę informacji, opinii i wiedzy’, np.Facebook.
to serwis społecznościowy, w ramach którego zarejestrowani użytkownicy mogą tworzyć sieci i grupy, dzielić się wiadomościami i zdjęciami oraz korzystać z aplikacji, będących własnością Facebooka. Natomiast facebookowiczka to – zgodnie z SJP PWN**) – użytkowniczka tego portalu. Rzeczownik można pisać także tak, jak się czyta – fejsbukowiczka.
Influencerka
to dziewczyna lub kobieta aktywnie działająca w mediach społecznościowych, popularna w Internecie i mająca silny wpływ na zachowania i opinie swoich odbiorców, zwykle zatrudniana przez duże firmy do promocji ich marek w tych mediach.Rzeczownik odmienia się m.in.: influencerce, influencerkę, influencerką, influencerek, influencerkom. Forma męska to: influencer.
Vlog
to internetowy pamiętnik z amatorskimi nagraniami wideo, a vlogerka (spolszczona wersja: wlogerka) to kobieta zamieszczająca głównie nagrania wideo, zaś zajmujący się tym mężczyzna to vloger. Rzeczowniki odmieniają się i w rodzaju męskim mają m.in. formy: vlogera, vlogerze, vlogerzy.
Blog
to dziennik prowadzony przez internautę na stronach WWW. Od tego angielskiego słowa w języku polskim są już utworzone nowe wyrazy, typu: blogowy, blogować, bloger, blogerski, blogerka.
YouTube [czytaj: jutub]
to internetowy serwis z nagraniami wideo, natomiast youtuber [czytaj: jutuber lub jutiuber] to osoba publikująca tam filmiki. W odmianie nazwy YouTube końcówki gramatyczne oddzielamy od tematu apostrofem z powodu końcowej litery e, która jest niewymawiana, np.: YouTube’a, YouTube’owi, YouTube’em. Nazwę użytkownika należy pisać youtuber [wym. jutuber].
tofotograficzny serwis społecznościowy, który umożliwia użytkownikom edycję zdjęć i filmów, stosowanie do nich filtrów cyfrowych oraz udostępnianie ich w różnych serwisach. Wyraz Instagram w bierniku ma formę: Instagram (Wstawił zdjęcia na Instagram), natomiast w dopełniaczu są dwie formy: Instagrama (Nie lubię Instagrama) lub Instagramu (Nie lubię Instagramu). Preferuję formę Instagramu.
Instagramerka
to kobieta, której popularność, a najczęściej i kariera, rozwija się dzięki publikowaniu zdjęć w serwisie Instagram; instagramowiczka.
Szafiarka
prezentuje w Internecie swój styl ubierania się poprzez publikację na blogach i portalach internetowych swoich zdjęć w różnych zestawach ubrań; inaczej blogerka modowa. Szafiarka to także kobieta, która przesadnie kocha modę i związane z nią tematy, nieustannie kupuje nowe ubrania i buty.
Trendsetterka
to – według SJP – kobieta, która kreuje i promuje modne wyroby, np. odzież, telefony, kosmetyki; inaczej promotorka marki.
Barbara Ellwart
*) patrz: http://sanktuariumskalmierzyce.info**) „Słownik języka polskiego PWN”
Zdjęcie: (red)