Kto odpowiada za stan BHP w zakładzie pracy?

Każda firma stawia bezpieczeństwo w miejscu pracy na pierwszym miejscu, to priorytet nie do podważenia. O stan BHP trzeba zadbać już na etapie budowy danego zakładu czy adaptowania pomieszczeń, na etapie organizacji stanowisk pracy oraz kompletowania wyposażenia technicznego.

Stan BHP w miejscu pracy to zestaw reguł, procedur i praktyk, których celem jest zapewnienie ochrony zdrowia i życia pracowników podczas wykonywania obowiązków zawodowych. To obszar istotny nie tylko z moralnego, ale i z prawnego punktu widzenia. Właściwy stan BHP zapewnia wykonywanie pracy w sposób zgodny z przepisami, bezpieczny i minimalizujący ryzyko wypadków oraz chorób zawodowych. Dbałość o to przynosi korzyści zarówno pracodawcy, jak i pracownikom, wpływając pozytywnie na efektywność oraz atmosferę. W tym pojęciu znajdują się między innymi takie decyzje podejmowane podczas budowy zakładu pracy, organizacji stanowisk pracy, a także decyzje dotyczące wyposażenia technicznego.

Stan BHP jest jedną z najważniejszych kwestii i odpowiedzialność za niego ponosi pracodawca. Reguluje to Kodeks pracy, a dokładniej Art. 207. To pracodawca określa, jaką obejmuje postawę wobec przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy – nie może tej odpowiedzialności z siebie zdjąć ani też przekazać jej komuś innemu.

Co ważne, na zakres jego odpowiedzialności nie mają wpływu obowiązki pracowników w dziedzinie BHP oraz powierzenie wykonywania zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy specjalistom spoza zakładu pracy, o których mowa w art. 237(11) § 2.

Nasuwa się jednak pytanie, co z kierownikami poszczególnych działów, którzy również są odpowiedzialni za stan BHP w firmie. Owszem, są, ale wówczas ta odpowiedzialność dotyczy wyłącznie swojego działu, a nie całej firmy.

To oznacza, że pracodawca wraz z częścią władzy przekazuje im część odpowiedzialności. Przykładowo kierownik działu sprzedaży odpowiada tylko za ten dział sprzedaży, kierownik logistyki – za dział logistyki itd. Obszar jego odpowiedzialności za stan bezpieczeństwa i higieny pracy jest zależny od tego, jak duży jest zakres jego władzy.

Ponadto każda osoba zajmująca kierownicze stanowisko powinna być świadoma wagi tej odpowiedzialności. Jej decyzje, wybory i zachowanie ma przecież realny wpływ na podwładnych, na ich zdrowie i życie.

Może się też wydawać, że odpowiedzialność leży jeszcze do stronie służby BHP. Jak się okazuje, wcale tak nie jest. Służba BHP to właściwie jedyny organ w zakładzie pracy, który nie ponosi bezpośredniej odpowiedzialności za stan bezpieczeństwa i higieny pracy. Jest to organ doradczy i kontrolny (który pomaga pracodawcy), a nie decyzyjny (przykładem jest choćby to, że służba BHP nie może nakładać kar na pracowników).

Za stan BHP weryfikują pracodawcę dwie instytucje: Państwowej Inspekcji Pracy oraz o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Są one upoważnione do kontroli, a przy tym w razie wykrycia nieprawidłowości i uchybień (na przykład w niedopełnieniu obowiązków, narażeniu pracowników na ciężki uszczerbek na zdrowiu lub wręcz na niebezpieczeństwo utraty życia) mają prawo nakładać kary do 3 lat pozbawienia wolności. Za naruszenie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy pracodawca może zapłacić grzywnę w wysokości od 1 tysiąca złotych do nawet 30 tysięcy złotych.

Nikt też nie powinien zapominać, że konsekwencje czekają na pracowników, którzy nie przestrzegają ustalonego porządku i organizacji w miejscu pracy, przepisów BHP, przeciwpożarowych czy przychodzą do pracy po wcześniejszym spożyciu alkoholu lub zażyciu środków odurzających. W tym przypadku karą może być upomnienie, nagana bądź kara pieniężna.

Bezpieczeństwo i higiena pracy jest niezwykle istotną kwestią każdego biznesu, każdej firmy – bez względu na jej profil, branżę ani też wielkość i liczbę zatrudnionych pracowników. Zgodnie z Kodeksem pracy pracodawca ponosi kluczową odpowiedzialność za stan BHP w zakładzie pracy, jednak kierownicy także mają swoją rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w obrębie swojego działu. Służba BHP natomiast jest od kontrolowania i doradzania, ale to pracodawca jest głównym decydentem. Do tego pracodawca nie jest bezkarny, bo jego działania w obszarze przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy monitorują Państwowa Inspekcja Sanitarna oraz Państwowa Inspekcja Pracy. Pracownicy również mają obowiązki w zakresie BHP.

Źródło: https://www.bhp-gabi.pl/a149,kto-odpowiada-za-stan-bhp-w-zakladzie-pracy.html

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej