Jak przeprowadzić roczną analizę stanu BHP?
Analiza stanu BHP to przede wszystkim ocena stanu bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie, polegająca na porównaniu go z obowiązującymi przepisami i wskazaniem nieprawidłowości. Dokonuje się jej na podstawie znajomości poziomu bezpieczeństwa pracy w danej firmie.
Zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, na służbę BHP nałożono obowiązek sporządzania co najmniej raz w roku analizy stanu BHP w firmie, zawierającej propozycje działań technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy.
Obowiązek sporządzenia analizy dotyczy:
- służby BHP w przypadku jednoosobowej lub wieloosobowej obsady tej służby,
- pracownika, któremu powierzono wykonywanie zadań służby BHP,
- specjalisty spoza zakładu pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby BHP,
- pracodawcy wykonującemu zadania służby BHP zgodnie z przepisami Kodeksu pracy.
Analiza stanu BHP powinna być sporządzona na piśmie i przekazana pracodawcy. Dokument jest tworzony nie tylko dla pracodawcy, ale także do wglądu zewnętrznych organów kontrolnych. Analiza stanu BHP powinna zawierać podstawowe informacje o zakładzie pracy, takie jak:
- miejsce prowadzenia działalności gospodarczej,
- rodzaj prowadzonej działalności,
- liczbę zatrudnionych pracowników z wyszczególnieniem liczby kobiet, pracowników młodocianych oraz pracowników niepełnosprawnych.
Przepisy nie wskazują wprost, jak należy przeprowadzić analizę stanu BHP i jaki zakres ma ona obejmować. To osoba odpowiedzialna za działanie służby BHP przyjmuje zagadnienia i identyfikuje poziom bezpieczeństwa w firmie.
Głównym celem przeprowadzenia analizy stanu BHP jest ustalenie, czy w ciągu roku zostały zrealizowane przewidziane prawem obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz jakie trudności i problemy związane z zachowaniem bezpieczeństwa pojawiły się w tym okresie.
Analiza ta powinna służyć wyciągnięciu wniosków dotyczących poprawy bezpieczeństwa oraz podjęciu działań w tym zakresie. Analiza stanu BHP powinna również zawierać porównanie analizowanych zagadnień do stanu z lat ubiegłych.
Przepisy prawa nie wskazują wprost jakie dane powinna ona zawierać oraz jakie zagadnienia powinny być w niej uwzględnione. Należy przede wszystkim uwzględnić rodzaj prowadzonej działalności oraz wymagania pracowników dotyczących organizacji ich stanowisk pracy.
W rocznej analizie BHP można zawrzeć informacje m.in. o:
- rodzaju prowadzonej działalności, jej charakterze oraz branży, technologii, strukturze,
- strukturze zatrudnienia,
- wykorzystywanych pomieszczeniach pracy i ich warunkach technicznych,
- wykorzystywanym wyposażeniu technicznym,
- stosowanych środkach szkodliwych i niebezpiecznych,
- wykonanych pomiarach środowiska pracy,
- spełnieniu przez pracodawcę wymogów związanych z dopuszczeniem pracowników do pracy (badania lekarskie, szkolenia bhp, obowiązujące zasady i instrukcje),
- ocenie ryzyka zawodowego wraz z listą zapoznanych z nią pracowników,
- ośrodkach ochrony zbiorowej i indywidualnej oraz odzieży i obuwiu roboczym oraz zasadach ich przydziału,
- kontrolach stanu BHP wraz z informacją o stwierdzonych uchybieniach oraz sposobie ich rozwiązania,
- wypadkach przy pracy i chorobach zawodowych,
- ochronie przeciwpożarowej wraz z rozmieszczeniem sprzętu gaśniczego,
- oznaczeniu i zasadach ewakuacji.
Źródło: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-roczna-analiza-stanu-bhp-w-firmie-jak-przeprowadzic
Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.