Jakie są szkodliwe czynniki biologiczne w samochodowych klimatyzacjach?

W instalacjach klimatyzacyjnych panują zazwyczaj sprzyjające warunki do rozwoju szkodliwych czynników biologicznych (głównie bakterii i grzybów). Stwarzają je powierzchnie zanieczyszczone cząsteczkami pyłów czy zwiększona wilgotność, spowodowana przez przewody klimatyzacyjne o małej średnicy, filtry powietrza chłodnice powietrza itp.

Większość występujących w instalacjach samochodowych mikroorganizmów w normalnych warunkach nie stanowi zagrożenia. Jednak część z nich wykazuje właściwości chorobotwórcze, alergizujące i toksyczne.

Ze schorzeniami powodowanymi przez urządzenia klimatyzacyjne najczęściej kojarzone są Gram-ujemne pałeczki Legionella pneumophila, będącym czynnikiem etiologicznym legionelozy. Liegioneloza ma postać ciężkiego zapalenia płuc z wysoką gorączką (powyżej 40°C), dreszczami złym samopoczuciem, suchym kaszlem, biegunką, objawami neurologicznymi, uszkodzeniem wątroby, bradykardią. Aż 80 gatunków grzybów pleśniowych może być związanych z alergiami układu oddechowego. Alergeny grzybów są główną przyczyną chorób o podłożu atopowym (przewlekłe zapalenie skóry – egzema).

Zasady użytkowania samochodowych instalacji klimatyzacyjnych

  • Przed uruchomieniem klimatyzacji samochodowej latem należy przewietrzać auto (otworzyć okna i szyberdach).
  • Nawiewy wlotu powietrza należy ustawić tak, aby strumień chłodnego powietrza nie był skierowane bezpośrednio na twarz, szyję, stopy użytkownika samochodu.
  • Podczas używania klimatyzacji okna auta powinny być zamknięte.
  • Różnica temperatur pomiędzy wnętrzem samochodu a powietrzem zewnętrznym nie powinna przekraczać 10°C
  • Należy używać klimatyzacji cały rok – latem w celu obniżenia temperatury powietrza, a zimą do osuszenia powietrza we wnętrzu samochodu.
  • Samochodowa instalacja klimatyzacyjna powinna być systematycznie serwisowana (co najmniej 1 raz w roku). Regularnie należy wymieniać filtr kabinowy, czyścić i dezynfekować kanały dystrybucji powietrza do wnętrza kabiny, parownik, wloty powietrza umieszczone na zewnątrz pojazdu oraz kontrolować drożność kanału odprowadzającego skropliny z parownika instalacji.
  • Zaleca się wymianę filtra powietrza (filtr pyłkowy) na wiosnę, ponieważ jesienią i zimą powietrze o większej wilgotności sprzyja rozwojowi mikroorganizmów na powierzchni filtrującej. Jeśli samochód porusza się częściej w warunkach miejskich lub w warunkach wysokiego zapylenia (budowy drogi gruntowe), zaleca się wymieniać filtr kabinowy – niezależnie od przebiegu – dwa razy do roku.

Źródło: materiały CIOP i PIB

Źródło: https://www.seka.pl/szkodliwe-czynniki-w-klimatyzacjach/

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej