Polacy średnio zadowoleni pracy

Jedynie 39 proc. badanych odczuwa satysfakcję z pracy, 38 proc. Polaków pozytywnie ocenia swojego lidera, 35 proc. Polaków deklaruje, że odejdzie z pracy w ciągu 12 miesięcy – wynika z Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy 2022, przeprowadzonego wspólnie przez Leanpassion i firmę Openfield.

Ogólnopolskie badania Satysfakcji z Pracy, które zostały przeprowadzone już po raz szósty, są próbą pokazania, jak Polacy oceniają swoich pracodawców, czy ich polecają i czego od nich oczekują. Autorzy badań wskazują również czynniki, które mają wpływ na to czy pracownik odczuwa satysfakcję z pracy, czy nie.

Promotorzy kontra krytycy

Jednym z pytań w badaniu przeprowadzonym przez Leanpassion i firmę Openfield wynika, zapytano:

Biorąc pod uwagę całokształt współpracy z obecnym pracodawcą, jakie jest prawdopodobieństwo, że poleciłbyś go swoim znajomym w skali 0-10? Na podstawi wyników podzielono respondentów na trzy grupy: promotorów, neutralnych i krytyków. Promotorów, czyli tych, którzy ocenili swoich pracodawców od 9 do 10, było 40 proc. respondentów, neutralnych (oceny 7-9) – 27 proc. Natomiast krytycy (oceny 0-6) stanowili 33 proc.

Satysfakcja z pracy

Następne pytania dotyczyły satysfakcji z pracy, czy pracownicy są zadowoleni ze swojego lidera i czy pracownik zamierza pozostać u pracodawcy w ciągu najbliższego roku. Nie przypadkiem większy odsetek osób odczuwających satysfakcje z pracy, zadowolenie z lidera i chęć pozostania u dotychczasowego pracodawcy deklarowano wśród osób należących do grupy promotorów , niż krytyków.

W raporcie z badania czytamy:

Spośród osób polecających swojego pracodawcę, czyli promotorów,39% odczuwa satysfakcję z pracy, 38% jest zadowolona ze swojego lidera i 45% deklaruje, że pozostanie u swojego pracodawcy. Zarówno satysfakcja, jak i ocena lidera oraz lojalność wzrosły w porównaniu z rokiem 2021. Największy wzrost dotyczy satysfakcji – aż 14 punktów procentowych więcej. Natomiast w grupie, która nie poleca pracodawcy, czyli w grupie krytyków, 35% nie odczuwa satysfakcji i także 35% deklaruje, że odejdzie
 z pracy w ciągu roku. Negatywnie ocenia lidera 33% krytyków. W porównaniu do 2021 roku spadek zadowolenia jest mniej zauważalny.

Satysfakcja z pracy – to pozytywne emocje, które towarzyszą pracownikowi w odniesieniu do jego pracy. Związana jest z możliwością realizowania przez człowieka jego potrzeb, celów, wartości i przekonań.

Autorzy Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy określili także najważniejsze czynniki decydujące o satysfakcji z pracy. Są to: satysfakcjonujące zarządzanie pracownikami przez ich przełożonych, zrozumienie misji i wizji firmy wśród pracowników, zgłaszanie i rozwiązywanie problemów.

Pracodawca może wpływać na poczucie przez pracownika satysfakcji z pracy, jeśli przede wszystkim dba o satysfakcjonujące zarządzanie pracownikami przez przełożonych i o zrozumienie misji i wizji firmy wśród pracowników. Pracownicy nie boją się zgłaszać problemów, które wspólnie z pracodawcą rozwiązują. Ważny jest również czynnik finansowy – który znalazł się na czwartym miejscu w rankingu. Na piątym znalazła się możliwość rozwoju i nauki, na szóstym – przyjazna atmosfera a na siódmym godzenie pracy z życiem prywatnym.

Małgorzata Kuźma

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej