Jak sobie radzić z zazdrością w pracy?

Zazdrość w pracy może objawiać się na wiele sposobów. Możemy zazdrościć awansu, dobrych kontaktów z szefem i pracownikami, luzu, umiejętności i opanowania w każdej sytuacji. Możemy również zazdrościć sukcesów w życiu prywatnym, podwyżki, a nawet idealnie ułożonej fryzury czy świetnego ubrania.

Zazdrość może się pojawiać z wielu powodów i może mieć różny przebieg. Często jest to “zdrowe” uczucie, które po prostu motywuje nas do działania – skoro ktoś nabył nowe umiejętności, docenione przez szefa, to oznacza, że my także możemy to zrobić. Zabieramy się więc do pracy i wkładamy w to więcej energii, ale też dokładnie wiemy, jaki jest nasz cel. Jest to łagodna zazdrość w pracy, która pozwala nam na więcej.

Zdarzyć się jednak może, że zazdrość rozrasta się do wielkich rozmiarów. Tym samym możemy nawet rzucać osobom, o które jesteśmy zazdrośni, kłody pod nogi. Przez to mogą tworzyć się konflikty, niezdrowa, toksyczna atmosfera.

Na zawiści tracimy także my. Kumuluje się w nas wiele negatywnych uczuć, trudniej u nas ze skupieniem, wszystkiego nam się odechciewa, tracimy motywację do pracy. Poświęcamy całą swoją energię na zazdrość, zastanawiamy się, co takiego ma druga osoba, czego nie mamy my. Cieszymy się, kiedy poniesie ona chociażby najmniejszą porażkę.

Takie podejście może sprawić, że jakość nie tylko naszej pracy, lecz także życia spadnie, będziemy sfrustrowani, rozdrażnieni, tym samym możemy również wywoływać negatywne emocje u innych pracownikach. Dla nich bowiem będziemy toksycznym pracownikiem, który zaburza atmosferę i działanie firmy.

Często nasza zazdrość w pracy wynika z niskiej samooceny. Tak naprawdę nie wierzymy w swoje możliwości i umiejętności, tym samym bronimy się przed tym, negując kompetencje ludzi, o których pracę jesteśmy zazdrośni. Nie zauważamy pozytywnych aspektów naszej pracy i skupiamy się na negatywach, co źle wpływa na jakość wykonywanych przez nas obowiązków, wiemy natomiast wszystko o nawet najmniejszym potknięciu osoby, o której umiejętności jesteśmy zazdrośni.

Jesteśmy zazdrośni również wtedy, kiedy uważamy, że nie traktuje się nas sprawiedliwie, na przykład szef faworyzuje któregoś z pracowników i dlatego dostaje on awans. Zupełnie nie bierzemy pod uwagę, że może chodzić o umiejętności. Często bierze się to z tego, że w dzieciństwie czuliśmy niesprawiedliwość rodziców wobec nas – na przykład młodsze rodzeństwo było naszym zdaniem niesłusznie bardziej rozpieszczane. Przenosimy później tę zazdrość w dorosłym życiu właśnie do pracy.

Aby zwalczyć w sobie zazdrość, przede wszystkim trzeba zdać sobie sprawę z własnych umiejętności. Czasami wydaje nam się, że ktoś z naszych współpracowników bardzo dużo potrafi, zazdrościmy mu tych umiejętności, jednak gdybyśmy tylko się nad tym zastanowili, okazać się może, że umiemy równie dużo, tyle że są to odmienne umiejętności (takie, którymi współpracownik nie może się pochwalić).

Skupiamy się na innych bardziej niż na sobie, śledzimy to, co robią. Warto spróbować skupić się głównie na sobie i swojej karierze zawodowej. Zadajmy sobie pytanie, czy tak naprawdę chcemy robić w życiu dokładnie to, co nasz współpracownik, czy mamy takie same cele i wartości. Być może różnimy się na tyle, że porównywanie siebie jest ogromnym błędem.

Jeżeli mamy wrażenie, że nasza zazdrość jest uzasadniona, czujemy, że to niesprawiedliwe, że ktoś dostaje podwyżkę, a nas pominięto, szczerze porozmawiajmy o tym z szefem. Pamiętajmy jednak, by do takiej rozmowy przygotować się merytorycznie i przedstawić argumenty przemawiające za tym, że naprawdę na tę podwyżkę zasługujemy.

Nie ujmuj nikomu tylko dlatego, że jesteś zazdrosny. Skoro znalazł się w tym miejscu, w którym jest, najpewniej na to zasłużył. Spraw, żeby jego sukcesy były dla ciebie siłą napędową do dalszego działania. Pamiętaj, że skoro komuś się udało, ty również dasz radę. Zamiast jednak zastanawiać się, dlaczego nie ty, zakasaj rękawy i weź się do pracy. Bez wkładu własnego nie może być mowy o sukcesie.

Zazdrość w pracy może stopować naszą karierę zawodową. Jeśli więc odczuwasz ją, postaraj się odnaleźć jej przyczynę i walcz z jej skutkami!

Źródło: https://poradnikpracownika.pl/-zazdrosc-w-pracy-jak-sobie-radzic

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

Region Gdański NSZZ „Solidarność”
[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej