Stres w miejscu pracy

7 sierpnia w Radiu Gdańsk wyemitowana została kolejna audycja z cyklu poświęconego tematyce BHP, realizowanego przez Region Gdański NSZZ „Solidarność” w ramach projektu „Godna praca to bezpieczna praca” druga edycja, który otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

O  przyczynach i konsekwencjach stresu w pracy redaktor Tomasz Sosnowski rozmawiał z Marią Kościńską, prowadzącą w Regionie Gdańskim szkolenia z zakresu zagrożeń psychospołecznych w miejscu pracy.

– Co może spowodować stres w miejscu pracy?

– Stres w miejscu pracy jest najczęściej spowodowany przyczynami psychospołecznymi. Może to być przeciążenie ilością wykonywanej pracy, zaskakiwanie zadaniami, kiedy co chwila mamy coś nowego do zrobienia, czy praca w pośpiechu. Kolejne kwestie to narzucane przez maszynę tempo pracy, czy też inne osoby, z którymi musimy współpracować, lub zbyt dużo pracy do wykonania jednocześnie. Stres może być powodowany poprzez zbyt małą liczba pracowników w stosunku do ilości wykonywanej pracy, czy złą organizację pracy. Inne stresory to: brak wsparcia ze strony przełożonych, a także brak dobrej komunikacji pomiędzy pracownikami, czy pracownikami i przełożonymi. Dodajmy jeszcze złe fizyczne  warunki pracy, takie jak hałas, wysoka temperatura czy złe oświetlenie. Jeżeli człowiek obciążony jest stresorami mieć trudności w wykonywaniu swoich zadań w pracy.

– Do czego może doprowadzić praca w długotrwałym stresie?

– Narażenie na długotrwały stres obciąża nasz organizm, co może powodować spadek odporności. Pod wpływem stresu stajemy się nerwowi i nadpobudliwi. Trudno jest nam rozmawiać z innymi osobami. Obniża się jakość naszej pracy, spada wydajność, a podejmowane przez nas decyzje mogą być obciążone błędami. Dlatego ważne jest, aby zauważyć te pierwsze symptomy zmian w naszym zachowaniu spowodowane nadmiernym stresem, aby jak najszybciej zaradzić powstałej sytuacji, która nie jest dobra i komfortowa dla pracownika.

– A jakie znaczenie mają relacje interpersonalne w miejscu pracy?

– Prawidłowe relacje interpersonalne są podstawą nawiązywania kontaktów i prawidłowego komunikowania się między ludźmi. Poprzez budowanie dobrych relacji w miejscu pracy mamy możliwość kształtowania środowiska pracy, które tworzymy, zarówno my pracownicy, jak i nasi przełożeni. Są one bardzo ważnym elementem składowym pracy. Dobre komunikowanie się, umiejętność rozmowy, słuchania, nawiązania pozytywnych relacji, rzeczywiście bardzo pomaga w pracy. Zachowanie ludzi w pracy zależy od tego w jaki sposób są traktowani i traktują innych. W pracy spędzamy sporą ilość czasu i ważne jest, aby darzyć siebie nawzajem zaufaniem. Powinniśmy w pracy budować takie relacje z ludźmi, aby mówiąc krótko i kolokwialnie, móc z sobą wytrzymać.

Zobacz terminy szkoleń…>>

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej