Jakie jest znaczenie coachingu w biznesie?

Wykorzystanie w pełni potencjału swojego lub swoich pracowników nie jest proste. Dlatego coraz więcej firm na całym świecie inwestuje w profesjonalny coaching, którego ideą jest właśnie rozwijanie potencjału osoby trenowanej w asyście specjalisty.

Z definicji coaching to towarzyszenie danej osobie w procesie skłaniającym do myślenia i inspirującym do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału. Jest to pewnego rodzaju interaktywny proces rozwoju, którego celem jest odkrywanie i kształtowanie talentów oraz umiejętności danej osoby lub grupy osób. Coaching bardzo często wspiera firmy i zespoły w realizacji strategii biznesowej poprzez doskonalenie pracowników. Coach uważnie słucha i obserwuje klienta, dzieląc się obserwacjami i zadając pytania. W ten sposób pomaga mu poszerzać świadomość oraz dostrzegać możliwości rozwoju. Każda sesja coachingowa to praca nad osiągnięciem wyznaczonych wcześniej celów, na przykład nad rozwijaniem przydatnej umiejętności lub nad nauką poprawnej komunikacji.

Coaching często bywa zestawiany razem z psychologią, ponieważ mocno opiera się na budowaniu relacji pomiędzy coachem a osobą coachowaną. Dzięki partnerskiej relacji, trener pomaga odkryć osobie coachowanej jej potencjał, uwzględniając jej indywidualne potrzeby i oczekiwania. Uczestnik samodzielnie, choć wspierany przez trenera, osiąga stawiane cele, jednocześnie doskonaląc już posiadane kompetencje.

Sesje coachingowe mogą być przeprowadzane z pojedynczą osobą lub całym zespołem. Celem ogólnym jest jednak zawsze samorozwój pracowniczy i rozwój firmy (coaching biznesowy). Firmy często decydują się na wsparcie profesjonalnego trenera w budowaniu w zespole takich kompetencji jak np.:

  • umiejętność pracy w zespole
  • wrażliwość na feedback
  • asertywność i wyznaczanie granic
  • stawianie i osiąganie celów indywidualnych i grupowych.

Coaching to pojęcie niezwykle pojemne, które zawiera w sobie wiele sposobów i obszarów, w których może być prowadzony. Najczęściej spotykane rodzaje coachingu to m.in.:

  • coaching biznesowy – adresowany do firm i organizacji
  • coaching kariery ukierunkowany na wspieranie planowania i rozwoju kariery zawodowej
  • coaching życiowy ukierunkowany na rozwój osobisty osoby coachowanej
  • coaching menedżerski kierowany do menedżerów średniego szczebla
  • coaching kadry zarządczej przeznaczony dla kadry zarządczej najwyższego szczebla.

Rodzaj coachingu może być też uzależniony od liczby trenowanych osób. Wyróżniamy coaching indywidualny, coaching par, grupowy i zespołowy.

Większość z nas na pewnym etapie życia zaczyna zastanawiać się nad swoimi celami i życiowymi aspiracjami. Coaching motywacyjny to rodzaj coachingu stworzony właśnie dla osób, które chcą głębiej zastanowić się nad odpowiedziami, lepiej poznać samych siebie i znaleźć motywację do dalszego działania.

Coaching motywacyjny to proces, który pozwala osobie coachowanej zastanowić się, co jest dla niej ważne, jakie są jej mocne strony i co chce osiągnąć. Sesje coachingu motywacyjnego pomagają ocenić własne możliwości i silne strony, a także zidentyfikować rozwiązania, dzięki którym można rozbudzić energię do realizowania celów.

Coaching motywacyjny pomaga ukierunkować wysiłek na konkretny cel, pobudza emocjonalnie, a także pomaga działać, zamiast skupiać się na myśleniu o działaniu. Ten rodzaj coachingu jest szczególnie polecany osobom, które mają problemy zarówno z wyznaczaniem, jak i realizowaniem celów i którym ciężko jest znaleźć energię i motywację do działania.

Coach to osoba, która pomaga swojemu klientowi wyzwolić jego potencjał. Zawód ten wywodzi się z kultury sportu, gdzie trenerzy motywują sportowców i pomagają im stać się najlepszą wersją siebie. Zadaniem coacha jest wsparcie klienta w odkryciu celów i ich realizowaniu. Coach nie tylko motywuje do działania, ale też podsuwa najpotrzebniejsze narzędzia, które pomagają klientowi otworzyć się i rozwinąć ukryty potencjał. Po zakończonej z coachem pracy, jeżeli była ona efektywna, klient jest świadomy swoich zalet i wie, jak jest wykorzystać w każdej dziedzinie swojego życia.

Nie istnieje coś takiego, jak uniwersalny zestaw narzędzi coachingowych. Każdy coach sam wybiera sposób, w jaki będzie pracować ze swoimi klientami. Odpowiednie metody pracy dobiera na podstawie własnego doświadczenia i indywidualnego przypadku. Narzędzia coacha to dodatek do sesji, a nie ich sedno – najważniejsze jest relacja z klientem i jego potrzeby. Najbardziej popularne narzędzia pracy coacha:

  • Archetyp marki, czyli zestaw kart opisujących charakterystykę danego archetypu i obrazujące je rysunki. Narzędzie przydaje się, gdy potrzebne jest np. dookreślenie pomysłu na działania marketingowe.
  • Karty milowe, będące doskonałym narzędziem do uruchomienia prawej półkuli mózgu i wspierania rozwoju. Stosowane są przez coachów, ale także przez nauczycieli, psychologów, pedagogów czy logopedów.
  • Gry metaforyczne, podczas których klient opowiada o sobie, swoich celach, planach i obawach za pomocą metafor. Tego rodzaju gry pomagają lepiej zrozumieć swoje potrzeby i ograniczenia.

Coaching coraz częściej staje się integralną częścią kultury organizacji. Przynosi wymierne korzyści zarówno pracownikom, którzy korzystają z tej formy rozwoju, jak i liderom i menedżerom, którzy stosują coachingowe podejście w komunikacji ze swoimi zespołami. Najważniejsze korzyści coachingu w biznesie to m.in.:

  • rozwój nowych kompetencji w zakresie ustalania w pracy celów i priorytetów,
  • kształcenie umiejętności przywódczych
  • efektywne wykorzystanie czasu pracy na konstruktywne rozwiązywanie problemów
  • rozwijanie w pracownikach motywacji i umiejętności pokonywania własnych ograniczeń
  • umacnianie struktury całej organizacji i ułatwianie realizacji założonych celów, przy zwiększonej efektywności pracy (z punktu widzenia całej firmy).

Źródło: https://www.ey.com/pl_pl/workforce/coaching-co-to-jest 

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej