Eko firma – jak prowadzić lepszy zrównoważony biznes?

Coraz bardziej widoczne jest połączenie ekonomii i ekobiznesu. Nie tylko dlatego, że firmy czerpią realne korzyści z powodu stosowania rozwiązań ekologicznych. Powodem jest również fakt rosnącej świadomości społecznej w zakresie ochrony środowiska i udziału w tym biznesu. Okazuje się, że 94 procent konsumentów woli firmy dbające o środowisko (*). Stąd firmy ekologiczne w Polsce mają się lepiej niż kiedykolwiek.

Wiele polskich firm decyduje się na ekologiczny biznes. Związek biznes-ekologia jest coraz bardziej dostrzegalny, ponieważ takie działania są nie tylko korzystne dla środowiska, ale również dla dochodów uzyskiwanych przez przedsiębiorstwa. Wielu konsumentów obecnie świadomie wybiera produkty i usługi oferowane przez firmy dbające o środowisko, a rezygnuje z tych, które działają nieekologicznie. Co więcej, kupujący są gotowi płacić więcej za towar czy usługi, które sprzedają firmy ekologiczne. Wynika to ze szczególnych potrzeb odbiorców, którzy chcą żyć w duchu zero waste i dbać o naturę.

Obecnie przedsiębiorstwa korzystają także z narzędzi marketingowych, które mają na celu wypracowanie w społeczeństwie takich opinii na ich temat, że prowadzą biznes ekologiczny. Taki ekomarketing jest skuteczną taktyką sprzedażową. Korzystają z niej najwięksi giganci na rynku, np. McDonald’s, który wskazał, że do 2025 roku wszystkie opakowania w restauracjach będą pochodzić z recyklingu. Zadaniem eko firmy jest takie działanie, które ograniczy wytwarzanie poliestru oraz plastiku.

Warto pamiętać, że prawdziwy ekobiznes wiąże się ze spełnianiem konkretnych warunków. Ekologiczne firmy dysponują dokumentami takimi jak certyfikaty zielonej energii, które potwierdzają ich realne działania na rzecz środowiska. Należy mieć na uwadze, że bycie eko biznesem to nie tylko deklaracje, ale przede wszystkim aktywność dla natury.

Firmy wyznające takie wartości jak dobro środowiska i ekologia biznes budują od podstaw na rozwiązaniach eco-friendly. Stawiają na ekologiczne źródła energii, takie jak fotowoltaika czy wiatrowe elektrownie. Korzystanie z tego rodzaju technologii wiąże się nie tylko w dłuższej perspektywie czasu z oszczędnościami, ale również z samowystarczalnością przedsiębiorstwa. Firma nie musi bowiem martwić się przerwami w dostawie prądu. Tego typu rozwiązania wpływają także na budowanie renomy marki.

Innym ekologicznym rozwiązaniem jest korzystanie przez firmy z technologii, która ma na celu ograniczenie zużycia wody, np. podczas produkcji. Należy pamiętać, że to właśnie woda to najczęściej wykorzystywany surowiec w przemyśle spożywczym, dlatego tak istotne jest zmniejszenie jej zużycia. Przekłada się to ograniczenie kosztów związanych z funkcjonowaniem zakładu, a także z ilością wydzielanych ścieków. Rozwiązaniami ekologicznymi jest wybór systemów, które umożliwiają kontrolę przepływu wody czy też postawienie np. na bardziej wydajne dysze. Ograniczeniu zużycia wody sprzyjają ograniczniki, systemy zmniejszające strumień wody, stosowanie trwałych, nieprzeciekających instalacji czy optymalizacja procesów mycia. Dzięki takim działaniom firma jest bliżej do uzyskania eko certyfikatu potwierdzającego jej zrównoważoną i ekologiczną działalność.

Ekologiczne firmy dbają o to, by w podległych im halach produkcyjnych i biurach stosowane było oświetlenie eko, które generuje znacznie mniejsze wydatki niż oświetlenie tradycyjne. Biorąc pod uwagę, że to oświetlenie stanowi największą część kosztów utrzymania u około 40 proc. przedsiębiorstw, zmniejszenie rachunków za światło, to dodatkowe oszczędności dla firmy i krok w kierunku bycia eko biznesem. Dobrym rozwiązaniem jest wybór lamp LED, które mają znacznie większą wydajność i wyższą moc świetlną niż tradycyjne światła, a przy tym cechują się mniejszym poborem energii.

Działania eco dla firm to nie tylko aktywności wewnątrz przedsiębiorstwa, ale też akcje, w które włącza się klientów. Bardzo popularnym rozwiązaniem jest np. ograniczenie zużycia naczyń papierowych i plastikowych poprzez zachęcanie klientów do przynoszenia własnych kubków na kawę. Wielkie koncerny rezygnują z produkcji plastikowych słomek do napojów, a także zapowiadają, że w najbliższych latach ich firmy wprowadzą odnawialne opakowania. Wiele firm rezygnuje z plastiku na rzecz ekologicznych odnawialnych materiałów.

Należy pamiętać, że firma może uzyskać certyfikat eko, potwierdzający jej działania w zakresie ochrony środowiska. Wyróżnia się różne eko certyfikaty. Są to: Blue Angel, BIO – produkt ekologiczny, Carbon Neutral, Eco Garantie, Europejska Stokrotka i wiele innych. Jak uzyskać certyfikat ekologiczny? W przypadku Blue Angel brane są pod uwagę takie kwestie jak oszczędność surowca, zanieczyszczeń, ograniczenie, a nawet eliminację odpadów czy możliwość ponownego użycia. Co istotne, eko certyfikat to potwierdzenie działalności ekologicznej firmy. Dlatego nie można go kupić. Aby uzyskać eko certyfikaty, należy zapoznać się ze szczegółowymi wytycznymi dostępnymi na stronach internetowych instytucji i kierować się tymi zasadami podczas starań o to potwierdzenie jakości.

Źródło: https://businessinsider.com.pl

Źródło: https://www.pszczolamusibyc.pl/blog/eko-firma-jak-prowadzic-lepszy-zrownowazony-biznes

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej