Wypadki przy pracy zdalnej: nie tylko rozcięcie dłoni czy oblanie się kawą…

Państwowa Inspekcja Pracy posiada wiedzę o 23 zdarzeniach wypadkowych, do których doszło podczas wykonywania pracy zdalnej od momentu ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego, czyli od 14 marca 2020 r. – wynika z danych Głównego Inspektora Pracy Katarzyny Łażewskiej-Hrycko, które przekazała PAP. Niestety, 17 osób poniosło śmierć.

W ocenie GIP, pracodawcy, których pracownicy ulegli wypadkom, zrealizowali w tych przypadkach obowiązek zawiadomienia Państwowej Inspekcji Pracy. W wypadkach tych poszkodowane zostały 23 osoby (wszystkie zdarzenia były wypadkami pojedynczych osób), w tym 4 doznały ciężkich obrażeń ciała, 17 poniosło śmierć, a dla dwóch osób wypadki spowodowały czasową niezdolność do pracy.

Wypadki, do których dochodziło przy wykonywaniu pracy zdalnej, nosiły głównie charakter nagłych przypadków medycznych i były to zasłabnięcia lub niewydolność krążeniowo-oddechowa. Jeden z wypadków zaistniał podczas przygotowywania posiłku i zakończył się przecięciem palców z uszkodzeniem ścięgien i nerwów, do drugiego doszło podczas korzystania z toalety – w wyniku upadku pracownika i uderzenia o sanitariat doszło do pęknięcia gałki ocznej, trzeci zaistniał podczas przemieszczania się pracownika do siedziby firmy po sprzęt służbowy.

Od dnia wejścia w życie przepisów o pracy zdalnej do ustawy Kodeks pracy do Państwowej Inspekcji Pracy zgłoszono jeden wypadek, do którego doszło podczas wykonywania pracy w trybie zdalnym. Skutkował on śmiercią pracownika. Wypadek ten nie został uznany przez zespół powypadkowy za wypadek przy pracy, gdyż był to nagły przypadek medyczny, bez przyczyny zewnętrznej.

Przypomnijmy, że od 7 kwietnia br. inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy rozpoczęli realizację tematu kontrolnego „Przestrzeganie przepisów prawa przy zatrudnianiu pracowników w formie zdalnej”, której celem jest ocena stanu przestrzegania przez pracodawców przepisów dotyczących wykonywania pracy w formie zdalnej, wprowadzonych do Kodeksu pracy ustawą z dnia 1 grudnia 2022 r.

Od 7 kwietnia do 12 czerwca br. Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła 62 kontrole (57 planowych i 5 skargowych) w ramach tematu „Przestrzeganie przepisów prawa przy zatrudnianiu pracowników w formie zdalnej”. Z danych statystycznych PIP wynika, że najwięcej nieprawidłowości dotyczyło m.in. nieopracowania informacji zawierającej zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej, nieprzekazania przez pracownika oświadczenia zawierającego potwierdzenie, że na stanowisku pracy zdalnej w miejscu wskazanym przez pracownika i uzgodnionym z pracodawcą są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki tej pracy oraz braku dokonania oceny ryzyka zawodowego dla pracy zdalnej.

Wśród nieprawidłowości znalazły się także te dotyczące nieprzekazania pracownikowi, z którym uzgodniono wykonywanie pracy zdalnej w trakcie zatrudnienia albo wydano polecenie pracy zdalnej, najpóźniej w dniu rozpoczęcia przez niego wykonywania pracy zdalnej oraz nieodebrania oświadczeń pracowników o zapoznaniu z oceną ryzyka zawodowego.

Dodatkowo podczas czynności kontrolnych inspektorzy pracy stwierdzili m.in. nieprawidłowej treści regulamin pracy zdalnej, a także podjęcie ustaleń w sprawie zasad wykonywania pracy zdalnej w ramach regulaminu, zamiast w porozumieniu z organizacjami związkowymi działającymi u pracodawcy, czy też nieuzgodnienie treści regulaminu pracy zdalnej z przedstawicielami pracowników oraz nieustalenie wysokości ryczałtu z tytułu zwrotu kosztów wykonywania pracy zdalnej.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej