Czy pracodawca ma obowiązek udzielania pierwszej pomocy w przypadku pracy zdalnej?

Zgodnie z art. 67 31 § 9 Kodeksu Pracy, w razie wypadku przy pracy zdalnej pracodawca ma obowiązek stosować odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w sytuacji wypadku przy pracy. Zgodnie z art. 237 § 1 pkt. 1 i 2 Kodeksu Pracy pracodawca w razie wypadku powinien:

  • podjąć działania eliminujące lub ograniczające powstałe zagrożenie,
  • zapewnić udzielenie pierwszej pomocy przedmedycznej osobom poszkodowanym,
  • ustalić okoliczności i przyczyny wypadku,
  • zastosować rozwiązania zapobiegające podobnym zdarzeniom wypadkowym w przyszłości,
  • w przypadku wypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego niezwłocznie powiadomić o zdarzenia właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora,
  • prowadzić rejestr wypadków przy pracy,
  • przechowywać dokumentację wypadku przez okres 10 lat,
  • pokryć koszty związane z postępowaniem powypadkowym.

W przypadku pracy zdalnej powyższe obowiązki pojawiają się w momencie uzyskania przez pracodawcę informacji o zaistniałym zdarzeniu wypadkowym, czyli dopiero po zgłoszeniu wypadku przez pracownika lub członka jego rodziny.

O ile obowiązki związane z postępowaniem powypadkowym, czy kwestiami dokumentacyjnymi nie budzą większych wątpliwości, o tyle obowiązek udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanemu w wypadku przy pracy zdalnej, już tak. Pierwsza pomoc, aby była skuteczna powinna być udzielona niezwłocznie, tymczasem, jak to zrobić, gdy pracownik znajduje się we wskazanym przez siebie miejscu, często w znacznej odległości od siedziby pracodawcy.

W związku z tym pracodawcy nie mają możliwości udzielić jej na czas i w sposób skuteczny. Na szczęście ustawodawca również dostrzegł ten problem i w art. 67 31 § 1 Kodeksu Pracy zwolnił pracodawcę z obowiązków wynikających z art. 209 1 Kodeksu Pracy.

Powyższe zwolnienie dotyczy obowiązków związanych z:

  • udzielaniem pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zapewnienia niezbędnych środków i wyznaczenia osób upoważnionych do jej udzielania,
  • działaniami związanymi z ewakuacją pracowników, zwalczaniem pożarów oraz zapewnienia niezbędnych środków / urządzeń ppoż.

Pierwsza pomoc przedmedyczna jest niezwykle istotnym elementem ochrony zdrowia i życia pracowników, dlatego każdy pracownik powinien posiadać wiedzę na temat podstawowych procedur medycznych związanych z udzielaniem pierwszej pomocy. Również pracownik zdalny powinien być dokładnie poinstruowany, w jaki sposób zapewnić sobie bezpieczeństwo i pomóc w razie zaistnienia wypadku.Źródło: https://www.i-bhp.com/post/udzielanie-pierwszej-pomocy-przy-pracy-zdalnej

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

Region Gdański NSZZ „Solidarność”
[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej