Komunikat z obrad Rady Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z siedzibą w Gdańsku w dniu 9 kwietnia 2024 r.

  1. Przewodnicząca Bożena Brauer omówiła przebieg WZD  KSOiW NSZZ „Solidarność”, które odbyło się w Falentach k. Warszawy w dniach 12 – 13 marca oraz Rady KSOiW w dniu 13 marca 2024 r. Głównym punktem obrad WZD była uchwała programowa, nad którą dyskusja,  prace trwały od czerwca 2023 roku.
    Podczas WZD wręczono statuetki „Przyjaciel Oświaty”. Otrzymał ją m. in. Wojciech Książek – wieloletni przewodniczący Międzyregionalnej Sekcji, członek Rady KSOiW w uznaniu zasług, zaangażowanie w działania na rzecz Oświatowej Solidarności i jej członków.
  1. Odbyło się spotkanie z p. Beatą Sobańską-Zając – Rzecznikiem Dyscyplinarnym  Nauczycieli przy Wojewodzie Pomorskim. Po przedstawieniu prezentacji, która zostanie udostępniona członkom Rady Sekcji, odbyła się dyskusja. Mowa była m. in. o problemie wypalenia zawodowego, coraz większej presji psychicznej na nauczycieli. B. Brauer, zwracając uwagę, że problem może się zaogniać z uwagi na coraz dalej idącą roszczeniowość ze strony rodziców przypomniała fragment swej wypowiedzi podczas spotkania z Minister Edukacji Narodowej i Wojewodą Pomorską: „Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli wykorzystywana jest  bardzo często w związku ze skargami rodziców. Rodzice nierzadko zupełnie bezkarnie oskarżają  nauczycieli, podważają ich kompetencje, szkalują dobre imię np. na portalach społecznościowych. Powinni ponosić też konsekwencje swoich działań. Skarga do kuratorium oświaty, organu prowadzącego, rzecznika praw dziecka powinna być ostatnim  etapem rozwiązywania problemu. Niestety, często się zdarza, że rodzice pomijają możliwość rozstrzygnięcia sprawy w szkole i zwracają się do różnych instytucji pozaszkolnych”.
  1. Gościem obrad był również Krzysztof Dośla – przewodniczący ZRG, który przedstawił przyczyny zwołania manifestacji NSZZ „Solidarność” w dniu 10 maja 2024 r. w Warszawie przeciwko polityce klimatycznej UE. Omówił  uchwały Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” w tym zakresie.  Jedna z nich dotyczy zbierania podpisów pod wnioskiem o referendum, w którym zapytamy obywateli o kontynuację wprowadzenia w życie zielonego ładu. Wskazał, że manifestacja jest jednym z ważnych elementów przygotowań do ogólnopolskiego referendum  tym zakresie.
  1. Przedstawiono przebieg i wnioski wynikające ze spotkań z minister Barbarą Nowacką w dniu 11.03.2024 r. w Gdańsku:

a). Wojciech Książek omówił otwarte posiedzenie Pomorskiej Rady Oświatowej. Wskazał w swej wypowiedzi o przekazaniu Pani Minister publikacji o strajku w listopadzie 1980 r. w UW w Gdańsku. Zwracał uwagę na:

Brak systemu płac (jest w Sejmie projekt obywatelski – odniesienie do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej; też postulat nr 11 strajku z listopada 1980 r.)

Atak na polski kod tożsamościowy (plan zmian w lekturach – kanon i do wyboru oraz historii. To postulat 4 strajku z 1980 r.).

Zagrożenie ideologizacji szkoły publicznej.

Zagrożenie autonomii nauczyciela i Rad Pedagogicznych (postulat nr 3 strajku z 1980r.).

b) Bożena Brauer przedstawiła przebieg i wnioski z drugiej części spotkania z min. B. Nowacką, które organizowała wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz pt. „Okrągły stół dla edukacji”. Wzięło w nim udział ok. 20 zaproszonych osób z Pomorza. Zwróciła uwagę, że sama przedstawiła m. in. takie problemy jak:

– Godność i szacunek dla zawodu nauczyciela (taki postulat pojawił się już w 1980 roku w czasie strajku pracowników oświaty w Urzędzie Wojewódzkim).

Wynagrodzenia – należy stworzyć system, który będzie gwarantował wzrost wynagrodzeń nauczycieli wraz ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce.

Wzrost minimalnej wysokości dodatku funkcyjnego za wychowawstwo. Od 2019 r. wysokość tego dodatku nie uległa zmianie, wynosi nadal 300 zł. Podlega negocjacjom związków zawodowych z samorządami, ale w zdecydowanej większości samorządów nie został podniesiony przez już prawie 5 lat.

Przywrócenie  równowagi  pomiędzy obowiązkami a prawami uczniów w szkole. Obecnie  została ona zachwiana na rzecz praw uczniowskich. Nauczyciel musi mieć prawne narzędzia, które umożliwią mu adekwatną realizację zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych.

Ograniczenie postępowań dyscyplinarnych wobec nauczycieli (temat podjęty w punkcie nr 3).

Biurokracja – konieczne ograniczenie sprawozdawczości, dokumentowania działań. Potrzebne jest przygotowanie listy dokumentów niezbędnych w szkole/przedszkolu/placówce oświatowej (w zał. zestawienie dokumentów niewymaganych przepisami prawa , które są opracowywane w szkołach).

Problemy związane z edukacją włączającą – duża liczba uczniów z orzeczeniem o kształceniu specjalnym w klasach szkolnych, w tym dzieci, których rodzice nie przedstawiają orzeczeń (brak takiego obowiązku).  Już teraz w klasach jest często pięcioro i więcej dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Praca bardzo trudna nawet, gdy jest nauczyciel współorganizujący kształcenie. Stwarzanie możliwości prawnych i zachęcanie rodziców uczniów z niepełnosprawnościami, aby ich dzieci  uczyły się w szkołach masowych, przynosi często skutki przeciwne do zamierzonych.

  1. Anna Kocik, koordynator konkursu, przedstawiła Regulamin Wojewódzkiego Konkursu Muzycznego „Polska – moje miejsce, mój kraj”. Zwracała m. in. uwagę, że możliwość wykonania dwóch utworów, w tym jeden miałby dotyczyć bł. ks. J. Popiełuszko, w związku z 40 rocznica Jego śmierci. Zaapelowała też o zainteresowanie uczniów, nauczycieli, szkół udziałem w konkursie.

6. Przewodnicząca B. Brauer przedstawiła informacje o następujących szkoleniach:

– KSOiW. Temat: Zasady opracowywania regulaminu wynagradzania nauczycieli. Odbędzie się 23 kwietnia 2024 r. – online. Prowadzenie: mec. Tomasz Gryczan)

– ZRG: to szkolenie z prawa pracy i związkowego, cz.1, 22-24 kwietnia br. oraz szkolenie ekonomiczne, które odbędzie się 22-24 kwietnia br.

    7. W sprawach różnych:

– W. Książek przedstawił komunikat kapituły Funduszu Stypendialnego NSZZ „Solidarność” z 11 marca br., informującego m. in., że wnioski stypendialne należy składać nie później niż do 20 lipca 2024 r. Zaapelował w imieniu Kapituły, by w tym roku młodzież w swych wypowiedziach, wywiadach odnosiła się do bł. ks. Jerzego Popiełuszki w 40. rocznicę jego męczeńskiej śmierci.

– B. Brauer poinformowała o tegorocznych konkursach w szkołach muzycznych. Zgodnie z pismem z MKiDN mają się odbyć w Chojnicach, Gdyni Gdańsku, Lęborku, Wejherowie, Starogardzie Gd.

– A. Kocik przypomniała o ważnym zadaniu dla KZ/KM, którym jest opiniowanie projektów arkuszy organizacji pracy szkół. Powinny one być przekazane do zaopiniowania do 8 kwietnia. Przypomniała, że KZ/KM otrzymały różne przykłady opinii związkowych.

– B. Brauer poinformowała o planowanej konferencji 18 kwietnia 2024 r. w Lublinie pt. „Kondycja psychofizyczna nauczyciela w XXI wieku”. Jest możliwy udział – to decyzja danej KZ/KM. Z Gdańska zapowiedziały udział w konferencji dwie osoby. Konferencję organizuje Sekcja w Lublinie.

– Iwona Puchalska omówiła możliwości, które stwarza korzystanie z kart FitProfit, FitSport przez członków „S” posiadających elektroniczne legitymacje oraz że to jest istotny element promocji – oferty związkowej.

– B. Brauer poinformowała o konferencjach zorganizowanych  przez ZRG: „Bez barier i wykluczenia”, która odbyła się 23 lutego br. oraz „Układy zbiorowe pracy – kluczem do partycypacji pracowniczej”, która odbyła się 22 marca br.

– B. Brauer poinformowała o udziale przedstawicieli Sekcji w Drodze Krzyżowej 22 marca br. w związku z obchodami 40 rocznicy śmierci bł. ks. Jerzego Popiełuszki.

– B. Brauer pogratulowała Barbarze Kamińskiej i Piotrowi Gierszewskiemu wyboru na radnych w nowej kadencji a także Ewie Rocławskiej za osiągnięcie wysokiego wyniku w wyborach do sejmiku województwa (ok. 3500 głosów).

Najbliższe zebranie Rady planowane jest na 11 czerwca 2024 r. (on-line)

w imieniu Rady Sekcji,

Bożena Brauer, przewodnicząca Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z siedzibą w Gdańsku

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej