Komunikat z obrad Rady Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z siedzibą w Gdańsku, 1-2 marca 2024 r.

W dniach 1-2 marca 2024 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się wyjazdowe zebranie Rady Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z siedzibą  w Gdańsku. Udział wzięli członkowie Rady Sekcji, Komisji Rewizyjnej oraz członkowie  z KM/KZ: w Chojnicach, Brusach, Gdańsku, Gdyni, Pruszczu Gdańskim, Pucku, Rumi, Starogardzie Gdańskim, Tczewie i Powiecie Tczewskim, Wejherowie (KM i KZ), Żukowie, Szkół Artystycznych Wybrzeża.

Zdjęcia: Lidia Dąbrowska

Porządek obrad przewidywał m. in.:

  1. Panel szkoleniowy – „Rozwój Związku”, który przeprowadził Tadeusz Grubich Dział Szkoleń Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność”. Odbyła się dyskusja na temat przyczyn, które powodują mniejsze zainteresowanie przynależnością związkową oraz efektywnych metod pozyskiwania nowych członków.
  2. Przyjęcie uchwał ws. projektu budżetu na 2024 r. i sprawozdania za 2023 r. Projekt budżetu oraz sprawozdanie finansowe przedstawiła Anna Kocik – skarbnik Sekcji, uchwały przyjęto jednogłośnie.
  3. Omówienie zasad opiniowania arkuszy organizacji pracy przedszkola, szkoły na rok szk. 2024/25. Anna Kocik (zastępca przewodniczącej) przypomniała najważniejsze terminy, przepisy, zasady, jakie powinni stosować przedstawiciele NSZZ „Solidarność”,  którzy opiniują arkusze organizacji. Przekazane zostały materiały na ten temat.
  4. Ocenę sytuacji w oświacie. Wojciech Książek (zastępca przewodniczącej) przedstawił ocenę sytuacji w związku z planowanymi zmianami w oświacie dotyczącymi podwyżek płac, zmian w podstawach programowych i liście lektur, ws. prac domowych. Odbyła się dyskusja nad projektem stanowiska ws. bieżącej sytuacji w oświacie.
  5. Przedstawienie przygotowań do Walnego Zebrania Delegatów Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, które odbędzie się w Warszawie (12-13 marca br.). W. Książek przypomniał założenia projektu uchwały programowej.
  6. Przedstawienie działań NSZZ „Solidarność” w nowej kadencji. Przewodniczący ZRG – Krzysztofa Dośla przedstawił m.in. program obchodów 40 rocznicy męczeńskiej  śmierci bł. Ks. Jerzego Popiełuszki – patrona NSZZ „Solidarność” organizowany we współpracy z IPN oraz informacje dotyczące poparcia dla protestu Solidarności Rolników Indywidualnych, udziału naszego Związku w akcji protestacyjnej 6 marca 2024 r.
  7. Panel szkoleniowy, który odbył się drugiego dnia obrad, dotyczył współpracy organizacji związkowej z samorządem. Szkolenie przeprowadziła kol. Barbara Kamińska (członek Rady Sekcji, przewodnicząca Rady Powiatu Tczewskiego), która przekazała wiele praktycznych informacji, wyroki sądowe dotyczące np. regulaminów wynagradzania nauczycieli. Omówiła sprawy wymagające uzgodnień, opinii związków zawodowych.
  8. Przedstawienie informacji:
    • Przedstawienie informacji:
    • o konkursie na Pomorskiego Kuratora Oświaty,
    • o ofercie szkoleniowej,
    • o komisji ws. orderów i odznaczeń państwowych przy KO,
    • o wnioskach o medal KEN,
    • o znacznym zwiększeniu odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych na 2024 r. – sukcesie NSZZ „Solidarność” w negocjacjach z Rządem M. Morawieckiego w 2023 r.,
    • o odpisie składek związkowych od dochodu,
    • o konkursie muzycznym „Polska – moje miejsce, mój kraj”,
    • o wpłatach na Fundusz stypendialny – 1,5 % (i apelu o pomoc w podejmowaniu przez stypendystów tematu ks. J. Popiełuszki, patrona „S” – w 40. rocznicę męczeńskiej śmierci),
    • o ofercie VANITYSTYLE – karty FitSport, FitProfit dla członków posiadających legitymacje elektroniczne,
    • o możliwości zamawiania materiałów związkowych, m. in. IBIS-a.

Następna Rada Sekcji – 9 kwietnia 2024 r.

Uwaga:

KZ/KM wchodzące w skład Sekcji otrzymają drogą elektroniczną następujące materiały:

  • Komunikat z obrad Rady Sekcji,
  • Stanowisko Sekcji – ocena bieżącej sytuacji w oświacie,
  • Informacje nt. wysokości odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w 2024 r.,
  • Informacje o zasadach opiniowania projektów organizacji roku szkolnego 2024/2025.
  • Oferta szkoleniowa:
  • Regionu Gdańskiego NSZZ „S”,
  • Instytutu Doskonalenia Nauczycieli,
  • szkoleń KSOiW prowadzonych on-line przez mec. Tomasza Gryczana.
  • materiały dotyczące współpracy związku zawodowego z samorządem, 
  • materiały dotyczące opiniowania przez zz pracy dyrektora,
  • odp. MEN ws. godzin ponadwymiarowych,
  • materiały dotyczące pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym, co umożliwia zwięk- szenie dodatku stażowego,
  • Apel o wpłaty na Fundusz Stypendialny (1,5%).

Bożena Brauer, przewodnicząca Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z siedzibą w Gdańsku

Stanowisko w sprawie bieżącej sytuacji w oświacie

Rada Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z siedzibą w Gdańsku w związku z obecną sytuacją w oświacie:

  1. Apeluje o szybkie tempo prac nad obywatelskim projektem zmian ustawy Karta nauczyciela, który zakłada uzależnienie wysokości płac nauczyciela od przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, co jest postulatem KSOiW od 2017 roku (a w podobnej formie w postulacie nr 11 strajku ludzi oświaty z listopada 1980 r.). Brak mechanizmu stałego wzrostu płac spowoduje, że nie będzie chętnych absolwentów studiów wyższych do podjęcia pracy w zawodzie nauczycielskim. Obecnie proponowana kwota 4908 zł brutto dla nauczycieli początkujących z pełnymi kwalifikacjami (przy minimalnym wynagrodzeniu za pracę 4242 zł) nie będzie absolutnie zachętą do pracy w oświacie. Ważne, by podjąć także temat systemowego naliczania nakładów na oświatę w perspektywie co najmniej kilkuletniej.
  2. Zwraca uwagę, że wzrost wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli od 1 stycznia 2024 r. nie realizuje obietnic wyborczych wzrostu co najmniej o 1500 zł.  Bardzo niepokojące jest spłaszczenie wynagrodzeń (np. różnica 149 zł między nauczycielem mianowanym a początkującym), co nie będzie motywacją dla nauczycieli do ubiegania się o wyższy stopień awansu zawodowego.
  3. Zwraca uwagę, że sama podwyżka wynagrodzeń nie może przesłaniać oczekiwań w zakresie autonomii nauczycieli w wyborze metod nauczania oraz dotyczących ochrony godności zawodu. Bardzo ważne jest zapewnienie równowagi pomiędzy prawami a obowiązkami uczniów, a także dyscypliny szkolnej. Nauczyciel powinien być także chroniony przed nadmierną roszczeniowością ze strony rodziców uczniów, co staje się narastającym problemem w szkołach.
  4. Wyraża głębokie zaniepokojenie zapowiadanymi zmianami w edukacji w zakresie:
  1. podstaw programowych, zwłaszcza z języka polskiego i historii. Usunięcie znaczących postaci i ważnych wydarzeń historycznych, treści, które odwołują się do wartości patriotycznych i tożsamości narodowej  budzi zdecydowany sprzeciw, a także narusza literę preambuły Ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 r. (od 14 grudnia 2016 r. ustawy Prawo oświatowe). Zmianom programowym nie może towarzyszyć redukcja liczby godzin w ramowych planach nauczania, co może wiązać się z utratą pracy przez nauczycieli (np. z religii lub etyki).
  2. zniesienia prac domowych i to w trakcie trwającego roku szkolnego. Istnieje obawa, że odejście od prac domowych, ale też plany odchudzania programów, redukcje godzin, mogą wpłynąć na jakość wiedzy i nabytych przez uczniów umiejętności. Może też skutkować np. brakiem poczucia obowiązkowości, umiejętności organizacji pracy własnej. Grozi także obniżeniem rangi szkół publicznych, uzależnieniem osiąganego poziomu wiedzy i wykształcenia uczniów od statusu materialnego ich rodziców.
  3. obliczania średniej ocen z wyłączeniem takich przedmiotów jak: wychowanie fizyczne, plastyka, technika, muzyka, religia. 

Rada Sekcji wyraża obawę, iż planowane przez MEN działania wpłyną na obniżenie jakości kształcenia i poziom wykształcenia młodych Polaków. Istnieje także zagrożenie, że szkoła, nauczyciele będą obwiniani za różne niepowodzenia, słabsze wyniki młodych ludzi.

Rada upomina się, aby nauczyciel był traktowany podmiotowo, szanowana była jego godność i AUTONOMIA wyboru metod kształcenia i wychowania, aby władze oświatowe respektowały zasady rzetelnego DIALOGU, który musi być oparty na szacunku, prawdzie, zrozumieniu. Kilkudniowe tzw. prekonsultacje na pewno nie spełniają tego warunku.

W imieniu Rady Sekcji,
Bożena Brauer, przewodnicząca Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z siedzibą w Gdańsku

Stanowisko otrzymują:

  • Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”,
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej – za pośrednictwem KSOiW NSZZ „S”.
[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej