Jak chronić pracowników przed hałasem?

Praca w hałasie to nic przyjemnego. Może też spowodować uszczerbek na zdrowiu i uszkodzenie słuchu. Dlatego pracodawca powinien zadbać o takie warunki pracy, aby nie były przekroczone dopuszczalne wartości hałasu.

Hałas to niepożądane, nieprzyjemne, dokuczliwe lub szkodliwe drgania mechaniczne ośrodka sprężystego, działające za pośrednictwem powietrza na organ słuchu, zmysły oraz części organizmu człowieka.

Hałas można podzielić ze względu na częstotliwość na:

  • hałas infradźwiękowy, niesłyszalny, lecz odczuwalny, o częstotliwości niższej od 20 Hz;
  • hałas słyszalny o częstotliwości w przedziale 20–20 000 Hz;
  • hałas ultradźwiękowy, niesłyszalny, o częstotliwości ponad 20 000 Hz.

Biorąc pod uwagę ochronę słuchu, przepisy dopuszczają poniższe wartości hałasu w środowisku pracy:

  • 85 dB – w odniesieniu do 8-godzinnego dobowego wymiaru czasu pracy,
  • 115 dB – maksymalny poziom dźwięku, oznaczany A,
  • 135 dB – szczytowy poziom dźwięku, oznaczany C.

Wartości te zostały określone w załączniku do rozporządzenia w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

W pomieszczeniu przeznaczonym na odpoczynek pracownika poziom hałasu nie może przekraczać wartości dopuszczalnych dla pomieszczeń administracyjno-biurowych: 55 dB.

Pracodawca ma obowiązek chronić pracownika w miejscu pracy przed hałasem. W związku z tym, powinien zapewnić stosowanie:

  • procesów technologicznych niepowodujących nadmiernego hałasu,
  • maszyn i innych urządzeń technicznych powodujących możliwie najmniejszy hałas, nieprzekraczający dopuszczalnych wartości,
  • rozwiązań obniżających poziom hałasu w procesach pracy.

W przypadku przekroczenia dopuszczalnych norm poziomu hałasu, pomimo zastosowania możliwych rozwiązań technicznych i organizacyjnych, pracodawca ma obowiązek:

  • ustalić przyczyny przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu oraz opracować i zastosować program działań technicznych i organizacyjnych, mających na celu najskuteczniejsze zmniejszenie narażenia pracowników na hałas,
  • zaopatrzyć pracowników w indywidualne ochrony słuchu, dobrane do wielkości charakteryzujących hałas i do cech indywidualnych pracowników oraz ich stosowanie. Środki ochrony indywidualnej przeznaczone do zapobiegania szkodliwym skutkom hałasu powinny zmniejszać hałas w takim stopniu, aby maksymalny poziom dźwięku A, odbierany przez użytkownika, nie przekroczył wartości dopuszczalnych. Środki te powinny posiadać etykiety, wskazujące wartość tłumienia hałasu i wartość wskaźnika komfortu zapewnianego przez dany środek, a jeśli nie jest to możliwe, etykiety powinny być umieszczone na opakowaniu fabrycznym tego środka,
  • ograniczyć czas ekspozycji na hałas (m.in. stosować przerwy w pracy),
  • oznaczyć strefy zagrożone hałasem, a także ograniczyć dostęp do tych stref poprzez ich odgrodzenie, jeżeli jest to uzasadnione i możliwe ze względu na stopień zagrożenia.

Pracodawca powinien poinformować pracownika o:

  • wynikach pomiarów hałasu i zagrożenia dla zdrowia,
  • działaniach podjętych w związku z przekroczeniem na określonych stanowiskach dopuszczalnych wartości hałasu,
  • właściwym doborze i sposobie używania indywidualnych ochron słuchu.

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło: https://kadry.infor.pl/bhp/bezpieczenstwo-pracy/6414325,halas-w-miejscu-pracy-pracodawca-musi-chronic-pracownikow.html

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej