Kiedy negocjacje nie mają sensu?
Negocjacje są procesem wieloetapowym. Trzeba się do nich odpowiednio przygotować, co pochłania dużo czasu i pieniędzy, z którymi musi się liczyć każdy przedsiębiorca. Można pominąć etap zbierania informacji o kontrahencie i jego ofercie, ale wtedy nie możemy być pewni, że przeprowadzone rozmowy zakończą się dla nas korzystnie. Trzeba mieć na względzie, iż istnieją sytuacje, w których nie warto podejmować negocjacji. Należy umieć je rozpoznać, by w ten sposób uniknąć zaangażowania środków finansowych i naszej energii, która może posłużyć do realizacji innych przedsięwzięć.
Jako przedsiębiorca powinieneś potrafić oceniać swoich kontrahentów – czy można im zaufać, czy są prawdomówni oraz jakie są ich prawdziwe intencje wobec ciebie i umowy, którą podpisaliście. Zawiązanie bliższej więzi z partnerem biznesowym znacząco ułatwia zawieranie transakcji handlowych. Masz pewność, że kontrahent wywiąże się z uzgodnionych warunków współpracy.
Nie podejmuj negocjacji, jeśli:
- komuś nie ufasz,
- masz wątpliwości co do jego zamiarów albo
- wiesz, że dany przedsiębiorca postępuje nieetycznie i wbrew przyjętym normom społecznym, łamiąc obowiązujące prawo.
Kontrakt może być atrakcyjny i pozornie korzystny dla twojej firmy, ale zawarcie go z niegodnym zaufania partnerem, może narazić się na straty finansowe, utratę wypracowanej reputacji, a nawet nieprzyjemne konsekwencje prawne.
Nie należy także podejmować negocjacji z osobą, która znajduje się pod wpływem silnych emocji. Wybuchy złości, krzyki i groźby mogą się nam udzielić i rozmowa o interesach zamieni się najpierw w potyczkę słowną, a później przekształci się w sprzeczkę, która z pewnością utrudni dojście do porozumienia.
Proces negocjacyjny powinien być inicjowany, kiedy naprawdę chcemy wypracować nowe, korzystne dla obu stron warunki współpracy. Nie będzie to jednak możliwe, jeśli zajdą poniższe okoliczności:
- nie mamy wystarczającej siły negocjacyjnej – nie warto podejmować negocjacji, jeśli wiemy, że nie uda nam się przekonać partnera do ustąpienia nawet w jednej kwestii kontraktu,
- nie jesteśmy wystarczająco przygotowani do negocjacji – nie znamy oferty konkurencji, nie potrafimy ocenić, gdzie leży nasza granica ustępstw, nie posiadamy argumentów, które poprą nasze stanowisko,
- istnieje o wiele lepsza oferta na rynku – nie powinno się podejmować negocjacji, jeśli z łatwością znajdziemy ofertę konkurencji, która bez konieczności targowania się jest dla nas korzystniejsza,
- strony zgadzają się co do warunków kontraktu – jeśli twój partner zgadza się na postawione przez ciebie warunki, to nie ma miejsca na negocjacje, bo następuje podpisanie umowy,
- przedstawiciele obu stron nie posiadają odpowiednich kompetencji decyzyjnych – przed podjęciem rozmów negocjacyjnych należy upewnić się, czy osoby reprezentujące twojego partnera mogą podejmować wiążące decyzje w zakresie poszczególnych ustaleń. W przeciwnym razie wynegocjowane warunki będą musiały zostać powtórnie zatwierdzone przez samego przedsiębiorcę, czyli drugą stronę kontraktu,
- możemy w inny sposób zrealizować daną potrzebę.
Źródło: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-kiedy-negocjacje-nie-maja-sensu