Jakie zadania pełni Krajowy Punkt Kontaktowy OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju)?

Państwa wdrażające Wytyczne OECD mają obowiązek powołania Krajowego Punktu Kontaktowego OECD (KPK OECD). Głównym zadaniem KPK OECD jest upowszechnianie Wytycznych OECD oraz rozpatrywanie zawiadomień o potencjalnym naruszeniu Wytycznych OECD przez przedsiębiorstwa.

KPK OECD funkcjonują aktualnie w 50 państwach: 37 państwach członkowskich OECD: Australia, Austria, Belgia, Chile, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Islandia, Irlandia, Izrael, Japonia, Korea, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Kanada, Kolumbia, Meksyk, Niemcy, Nowa Zelandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Stany Zjednoczone Ameryki, Szwecja, Szwajcaria, Turcja, Wielka Brytania, Węgry, Włochy, oraz w 13 państwach niezrzeszonych w OECD, ale wdrażających Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych: Argentyna, Brazylia, Chorwacja, Egipt, Jordania, Kazachstan, Kostaryka, Maroko, Peru, Rumunia, Tunezja, Ukraina oraz Urugwaj.

W 2020 r. KPK OECD w 33 krajach funkcjonowały w ministerstwach gospodarki, handlu lub inwestycji, w 10 krajach w ministerstwach spraw zagranicznych, w 3 krajach w agencjach promocji inwestycji. W jednym kraju KPK OECD działał jako podmiot prywatny oraz z dwóch państw nie było danych na temat lokalizacji KPK OECD.

Prowadząc sprawy wynikające z zawiadomień o potencjalnym naruszeniu Wytycznych OECD, KPK OECD dąży do wzmacniania standardów odpowiedzialnego prowadzenia biznesu zakładając jednocześnie, że odpowiedzialne przedsiębiorstwo uczestniczy w rozwoju gospodarczym, środowiskowym i społecznym, dba o poszanowanie praw człowieka i środowisko naturalne, prowadzi dialog z interesariuszami oraz rzetelnie komunikuje o prowadzonych przez siebie działaniach. Każdy KPK OECD prowadzi postępowania w oparciu o przyjętą procedurę, która określa czynności podejmowane przez KPK OECD na poszczególnych etapach postępowania.

Po przystąpieniu Polski do OECD (1996 r.), Krajowy Punkt Kontaktowy OECD ds. odpowiedzialnego prowadzenia biznesu został utworzony w strukturze administracji centralnej w 1998 r. (Ministerstwo Skarbu Państwa, Ministerstwo Gospodarki). W 2001 r. KPK OECD został przeniesiony do Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. (PAIiIZ). Od 2016 r. polski KPK OECD funkcjonuje ponownie w strukturze administracji rządowej – aktualnie w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Źródło: https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/dzialalnosc-kpk-oecd

               file:///C:/Users/User/Downloads/KPK_OECD_broszura_aktualizacja_pazdziernik_2021.pdf

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej