Jakie znaczenie w komunikacji ma dotyk?
Porozumiewanie się dotykiem pokazało na przestrzeni wieków, że jest niezbędne dla rozwoju społecznego.
Haptyka to porozumiewanie się dotykiem. Haptyczny to dotykalny lub dotykowy. W chwili obecnej to pojęcie bardzie kojarzy się z technologiami niż ze sztuką czy komunikacją.
Technologia haptyczna wykorzystuje mechaniczne komunikowanie się z użytkownikami poprzez dotyk. Można przy tym używać ruchów, wibracji, ale też nieregularnej chropowatej nawierzchni. Dziś tę technologię wykorzystuje się m.in. w samolotach i smartfonach. Bardziej przyziemne użycie to chociażby oznakowania nawierzchni:
- specjalne powierzchnie czy ograniczniki toru przejścia wyczuwalne pod stopami dla niewidomych
- oznaczenie ścieżek rowerowych
- spowalniacze na jezdniach (zwane śpiącymi policjantami)
Dotyk był w przeszłości i nadal jest niezwykle ważnym elementem:
- poznawania się
- porozumiewania się
- budowania zaufania
W tym momencie warto przypomnieć tzw. dystanse personalne albo strefy komunikacji, czyli odległość dzielącą nas od naszych rozmówców w zależności od stopnia zażyłości, warunków, otoczenia i czynników kulturowych.
- strefa intymna – zarezerwowana dla naszych najbliższych
- strefa osobista – dla kontaktów osobistych i biznesowych
- strefa społeczna – dla kontaktów społecznych, ale też biznesowych
- strefa publiczna – dla relacji publicznych
Te strefy jasno wyznaczają stopień akceptowalnej fizycznej bliskości w życiu społecznym oraz w biznesie. O ile strefy te, wyznaczone w centymetrach czy metrach, są stosunkowo proste do zastosowania, o tyle dotyk jest kwestią nieco bardziej skomplikowaną.
W kulturach wysokokontekstowych, gdzie robimy biznesy w strefie osobistej i dosyć żywiołowo okazujemy uczucia, dotyk jest powszechny. Takie zachowania jak poklepywanie po plecach w ramach pochwały, dotykanie ręki czy przedramienia dla zwrócenia uwagi czy tzw. nakładka na rękę przy powitaniu i stosunkowo długi potrząsanie dłońmi jako objaw zażyłości, są akceptowane.
To już w kulturach niskokontekstowych, gdzie biznesy robimy w strefie społecznej, wszelki dotyk (poza uściśnięciem sobie dłoni na powitanie) będzie uznany za nietakt i za próbę spoufalenia się. Tu dochodzą jeszcze bardziej rygorystyczne zasady chociażby dla krajów muzułmańskich, gdzie nie ma tu mowy o osobistych kontaktach (dotykaniu) osoby przeciwnej płci. Warto też zwrócić uwagę na wyłączenie lewej ręki – nie posługujemy się lewą ręką.
W biznesie przyjęte jest, że uścisk dłoni jest właściwy jako sygnał inicjowania i zakończenia każdego spotkania. Oczywiście również przy przedstawianiu się podajemy sobie dłonie.
Źródło: https://poradniknegocjatora.pl/dotyk-w-komunikacji/
Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.