Elektroniczne wsparcie opieki zdrowotnej – ułatwia i chroni

W czasach zarazy czy inaczej pandemii choroby COVID-19 wywołanej przez wirus SARS-CoV-2  przydatne okazują się – jak nigdy, elektroniczne systemy kontaktu z przychodnią, czyli lekarzem pierwszego kontaktu lub lekarzem specjalistą.

Oto dane o COVID-19 dotyczące okresu inkubacji nowego koronawirusa. Wiadomo, że dwutygodniowy okres kwarantanny jest optymalny, bo – jak wykazały badania – u około 97,5 proc. osób zakażonych wirus SARS-CoV-2 dał objawy w ciągu 11,5 dnia od momentu ekspozycji. Mediana okresu inkubacji wynosi 5,1 dnia, czyli choroba daje o sobie znać najczęściej po pięciu dniach od zakażenia.  Centers for Disease Control and Prevention i Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) potwierdzają, że zakażenie koronawirusem może przebiegać bezobjawowa, a skala transmisji bezobjawowej nie jest znana.

A oto kilka wskazówek dotyczących elektronicznego systemu opieki zdrowotnej.

E-recepta

E-recepta to elektroniczny dokument, który zastępuje tradycyjną, papierową receptę. E-receptę zrealizujemy na podstawie czterocyfrowego kodu, który otrzymamy e-mailem lub SMS-em, w zależności od tego, jak skonfigurowano Konto Pacjenta.  

Jeżeli przepisano więcej leków, nie trzeba prosić o odpis i nie utraci się refundacji — każdy lek możesz kupić w dowolnej aptece. Wszystkie e-recepty zapisują się na indywidualnym Internetowym Koncie Pacjenta. Są do zrealizowania w każdej aptece w Polsce

W każdej chwili można sprawdzić, jak przyjmować lek — na e-recepcie są informacje o przepisanym dawkowaniu

Kolejną e-receptę można otrzymać bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej i po konsultacji telefonicznej z lekarzem).

Rejestracja internetowa

Sprawdzamy czy nasza przychodnia lub Centrum Medyczne umożliwia pacjentom dostęp do nowej wersji rejestracji internetowej, gdzie jest możliwość rejestracji do lekarza specjalisty oraz do lekarza pierwszego kontaktu we wszystkich przychodniach danego operatora usług medycznych lub w naszej POZ.  

Zainteresowany pacjent jest zobowiązany zgłosić się do rejestracji do przychodni (także telefonicznie), aby uzyskać dane do logowania. W momencie zgłoszenia wygenerowane zostanie jednorazowe hasło, które system nakaże zmienić po pierwszym logowaniu. Dalej należy postępować zgodnie ze wskazówkami logowania.

 IKP

W Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) są informacje na temat danych medycznych swoich i bliskich, którzy udostępnią konto. IKP jest łatwe i szybkie w obsłudze. Dzięki IKP mamy dostęp do: miejsc, w których możesz się leczyć, świadczeń (wraz z kwotami), których udzielono Ci w ramach NFZ, prawa do świadczeń opieki zdrowotnej – czy je masz i na jakiej podstawie, wyrobów medycznych i leków (wraz z wysokością refundacji), które były Tobie zlecone, upoważnień do dokumentacji medycznej, które przekazujesz swoim bliskim, zgód na świadczenia zdrowotne, które wyrażasz, zaświadczeń lekarskich w czasie choroby i macierzyństwa, które wystawili Ci lekarze, wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, którą płacisz,. e-recept, e-skierowań, e-zwolnień, które wystawiają Ci lekarze.

IKP prócz oferty informacyjnej daje też możliwość załatwienia różnych spraw, np.: recepty na leki bez konieczności wizyty u lekarza, jeśli kontynuujesz leczenie; recepty od pielęgniarki lub położnej – zarówno po tradycyjnej wizycie, jak i po konsultacji telemedycznej (na odległość);  upoważnisz inną osobę do dostępu do Twoich danych medycznych lub informacji o stanie Twojego zdrowia.

Jak zalogujesz się do IKP?

Wejdź na www.pacjent.gov.pl. Wybierz jeden ze sposobów logowania:

za pomocą profilu zaufanego (tutaj możesz założyć profil zaufany)

za pomocą e-dowodu (tutaj dowiesz się więcej o e-dowodzie).

Informacji w sprawie IKP udzielają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta Zadzwoń na numer: 800 190 590.

Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej