Jak wygląda praca w branży BHP?

Praca w branży BHP to odpowiedzialny zawód wymagający od potencjalnego kandydata spełnienia kilku warunków.

Głównym zdaniem BHP-owca jest doradztwo oraz pomoc we wdrożeniu zasad niezbędnych do stworzenia bezpiecznego i higienicznego miejsca pracy. Specjalista musi stale kontrolować, czy przedsiębiorstwo, do którego jest przydzielony, przestrzega zasad BHP. Osoby pełniące to stanowisko zajmują się również sprawdzaniem systemów BHP, oceniają plany inwestycyjne czy odpowiadają za odbiór techniczny stanowisk pracy, urządzeń i obiektów. 

Dodatkową aktywnością, którą może zająć się BHP-owiec jest przeprowadzanie szkoleń dla pracowników. Pełen zakres obowiązków specjalistów do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy określa rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704). Warto zapoznać się z rozporządzeniem, jeśli poważnie rozważasz karierę w sektorze BHP.

Warunki niezbędne do spełnienia, aby podjąć pracę w BHP, określa wspomniane wcześniej rozporządzenie. Aby móc ubiegać się o stanowisko w tym zawodzie, należy spełniać jedno z trzech kryterium:

  • Wyższe wykształcenie i co najmniej 2-letni staż zawodowy.
  • Zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy.
  • Średnie wykształcenie i co najmniej 4-letni staż zawodowy.

Wspomniane wymagania dotyczą zawodu inspektora do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, czyli najniższego stanowiska w branży BHP. Kolejne szczeble kariery wymagają spełnienia bardziej wyspecjalizowanych kryteriów.

Warto również wspomnieć o umiejętnościach, jakie powinieneś mieć, kiedy postanowisz ubiegać się o wspomniane stanowisko. Należy do nich między innymi umiejętność pracy z ludźmi. Zawód ten wymaga ciągłej obecności na stanowisku i reagowania na działania pracowników. Przyda się również duża chęć do nauki, przepisy mogą się zmieniać, dlatego należy wciąż się szkolić. 

To również zawód dla Ciebie, jeśli nie przeszkadza Ci “mieszany” tryb pracy. Oznacza to, że część swoich obowiązków spędzisz za biurkiem, wypełniając dokumentacje, a część aktywnie kontrolując warunki pracy. Powinieneś również potrafić pracować pod presją. Czeka Cię spełnianie nie tylko oczekiwań pracodawcy, ale również uświadamianie pracowników czy kontrole Państwowej Inspekcji Pracy czy innych organów. 

Stopnie kariery w BHP

  • Najprawdopodobniej pierwszym stanowiskiem, które zajmiesz, będzie inspektor do spraw BHP. 
  • Kolejna pozycja to starszy inspektor do spraw BHP. 
  • Do zawodu specjalisty do spraw BHP przydadzą się studia kierunkowe lub podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
  • Starszy specjalista do spraw BHP wymaga 3-letniego stażu niż wcześniejszy szczebel kariery.
  • Najwyższym szczeblem kariery jest główny specjalista do spraw BHP. Funkcja wiąże się ze stażem pracy wynoszącym 5 lat.

Jest to zawód dla aktywnych osób, które potrafią wykazać się analitycznym myśleniem i podejściem do ludzi. 

Źródło: https://inzynieriabhp.pl/outsourcing-bhp-gdynia-kariera/

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej