Jakie są zasady skutecznej komunikacji?

Właściwa komunikacja jest niezbędnym elementem relacji międzyludzkich, zarówno na polu prywatnym jak i zawodowym. Aby komunikować się jasno i efektywnie należy pamiętać o przestrzeganiu kilku prostych zasad.

5 elementów skutecznej komunikacji:

  • Aktywne słuchanie.

Skup się na rozmówcy, utrzymuj kontakt wzrokowy. Zwróć uwagę na jego gesty, postawę oraz ton głosu. Nie pozwól, by rozpraszał cię tedy telefon lub komputer.

  • Spójność i przejrzystość

Mów językiem zrozumiałym dla odbiorcy. Przekazuj informacje w sposób jasny i zwięzły. Upewnij się, że zostałeś zrozumiany. Powtórz, jeśli jest taka potrzeba.

  • Zadawanie pytań

Okaż swoje zainteresowanie tematem rozmowy. Korzystaj z pytań otwartych, doprecyzowujących. Pozwoli to rozmówcy na pełniejsze wyrażenie swojej opinii.

  • Życzliwość i empatia

Twój uśmiech i przyjazny ton zachęci rozmówce do otwartej komunikacji. Ważne jest, aby być przy tym autentycznym. Unikaj wydawania opinii i osądów, które nie wnoszą nic do przekazu.

  • Inteligencja emocjonalna

Dostosuj słownictwo oraz tempo mówienia do tematu rozmowy i sytuacji. Unikaj przerywania wypowiedzi rozmówcy. Nie pozwól, by emocje przejmowały nad Tobą kontrolę. Skoncentruj się na przekazie.

Źródło: Justyna Bilicz (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło: https://kadry.infor.pl/kadry/hrm/komunikacja/5943295,skuteczna-komunikacja-jakie-sa-jej-zasady.html

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

Region Gdański NSZZ „Solidarność”
[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej