Jak należy postępować w przypadku wypadku przy pracy?

Zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu pracy to jeden z podstawowych obowiązków pracodawcy. Temu celowi służą między innymi obowiązkowe szkolenia BHP (zarówno wstępne jak i okresowe). Niestety pomimo podjęcia wszelkich starań do wypadków dochodzi.

Zgodnie z przepisami ustawowymi „za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:

  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
  • w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.”

Pracownik, który uległ wypadkowi, powinien niezwłocznie poinformować o tym swojego przełożonego, o ile jego stan zdrowia na to pozwala. Warto zaznaczyć, że w przypadku wypadku przy pracy pracodawca ma obowiązek, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów dotyczącym ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, spełnić następujące zadania:

  • Zapewnić poszkodowanemu pierwszą pomoc oraz podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie.
  • Zabezpieczyć miejsce wypadku przed dostępem osób nieupoważnionych oraz uniemożliwić przypadkowe uruchomienie maszyn i innych urządzeń technicznych, których funkcjonowanie zostało wstrzymane w związku z wypadkiem. Zabezpieczenie to powinno wykluczyć możliwość zmiany usytuowania maszyn, urządzeń oraz innych przedmiotów, które przyczyniły się do wypadku, umożliwiając na ich podstawie odtworzenie okoliczności, przebiegu oraz ustalenie przyczyn zdarzenia.
  • Przeprowadzić postępowanie powypadkowe, w ramach którego zostanie powołany zespół powypadkowy. Zespół ten będzie miał za zadanie ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku poprzez przeprowadzenie oględzin miejsca zdarzenia, wysłuchanie wyjaśnień poszkodowanego oraz świadków, a także zasięgnięcie opinii lekarza.

Zespół powypadkowy, zgodnie z obowiązującymi przepisami, musi sporządzić protokół powypadkowy nie później niż 14 dni od zawiadomienia o wypadku. Warto zaznaczyć, że poszkodowany ma prawo zgłaszać zastrzeżenia i uwagi co do treści tego protokołu.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, „protokół powypadkowy zatwierdza pracodawca nie później niż w terminie 5 dni od dnia jego sporządzenia.”

Następnie, pracodawca musi niezwłocznie dostarczyć protokół poszkodowanemu pracownikowi, a w przypadku wypadku ze skutkiem śmiertelnym – członkom rodziny zmarłego pracownika. W przypadku protokołu powypadkowego dotyczącego wypadków śmiertelnych, ciężkich lub zbiorowych, pracodawca natychmiast przekazuje go właściwemu inspektorowi pracy.

Poszkodowany, który nie zgadza się z treścią protokołu może wystąpić do sądu z pozwem o sprostowanie protokołu powypadkowego. Koszty związane z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy ponosi pracodawca.

Źródło: zielonalinia.gov.pl 

Źródło: https://www.seka.pl/wypade-przy-pracy-co-powinienes-wiedziec/

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej