Współpraca: Politechnika – pracodawcy – inżynierowie – stoczniowcy

1 grudnia 2023 roku ruszyły zapisy na kierunek Budowa Okrętów, nowo utworzone roczne studia podyplomowe w Instytucie Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej. To efekt dialogu i współpracy pracodawców i naukowców, praktyków oraz dydaktyków.

Inicjatywa utworzenia studiów wyszła dwa lata temu ze strony Związku Pracodawców Forum Okrętowe, reprezentującego pracodawców borykających się z narastającym problemem deficytu wykwalifikowanych kadr.  

Jak informuje portalmorski.pl propozycja pracodawców spotkała się z pozytywnym przyjęciem rektora Politechniki Gdańskiej prof. dr hab. inż. Krzysztofa Wilde, dziekana Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG prof. dr hab. inż. Andrzeja Seweryna oraz dyrektora Instytutu Budowy Okrętów PG dr hab. inż. Wojciecha Litwina.

Pod koniec 2022 r. rozpoczął pracę zespół mieszany pracowników naukowo–dydaktycznych PG i pracodawców z Forum Okrętowego, który przygotował program studiów.  

– Sektor stoczniowy cierpi na pogłębiający się deficyt okrętowców. Skoro młodzież mniej garnie się do studiowania na kierunku okrętowym, to do odbycia takich studiów podyplomowych zachęćmy inżynierów z innych branż, chcących zdobyć nowe kwalifikacje, by następnie podjąć pracę w przemyśle okrętowym. To może być źródłem dodatkowych kadr dla firm z naszej branży – twierdzi na portalumorskim.pl Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor Biura Związku Pracodawców Forum Okrętowe o dodaje:

– W przemyśle okrętowym pracują świetni fachowcy z wykształceniem w różnych specjalnościach, nie mających wiedzy ogólnookrętowej, np. elektrycy, mechanicy, spawalnicy, specjaliści od różnych systemów – klimatyzacja, hydraulika, systemy p-poż., wyposażenia wnętrz, pracownicy marketingu, służb logistycznych, informatycy etc. Taki roczny kurs, dający im w sposób usystematyzowany wiedzę o samym statku, stoczni i specyfice branży okrętowej, pomógłby znacznie podnieść jakość kadr już pracujących w naszym sektorze gospodarki i stanowiłby zachętę do podjęcia dalszych, pogłębionych studiów.  

Słuchaczem studiów podyplomowych może zostać każdy, kto ukończył studia wyższe (licencjackie, inżynierskie lub magisterskie). Rekrutacja trwa do końca stycznia 2024 r. Studia są 2-semestralne – łącznie 210 godzin. Koszt to 6 tys. złotych.  

Pierwsza edycja studiów w hybrydowym trybie nauczania: od marca 2024 roku do końca lutego 2025 roku.

Studenci zdobywają wiedzę w zakresie następujących przedmiotów – 1 semestr: Wprowadzenie do transportu wodnego, Wprowadzenie do okrętownictwa, Podstawy budowy okrętu, Podstawy projektowania okrętu, Podstawy konstrukcji okrętu, Podstawy napędu okrętu, Systemy okrętowe, Podstawy technologii budowy okrętu, Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa i analizy ryzyka w okrętownictwie, Podstawy okrętowych układów sterowania, Zagadnienia ekonomiczne budowy okrętu, Wybrane zagadnienia projektowania okrętu, Wprowadzenie do oceny stateczności statku, Jachty i małe jednostki pływające, oraz Techniczne, ekonomiczne i ekologiczne aspekty napędu statku.

Semestr 2 zawiera od 5 do 8 przedmiotów – w zależności od wybranej ścieżki, z dłuższym czasem realizacji (od 12 do 30 godzin). Ścieżki to: „Konstrukcja i technologia okrętu”, „Napędy okrętowe” i „Wspomaganie komputerowe w okrętownictwie – CAD/CAM/CAE/PLM”  

Zainteresowane kadrą będą przedsiębiorstwa z branży morskiej: stocznie, biura projektowe, instytucje klasyfikacyjne, producenci wyposażenia okrętowego.

Na świecie pływa 120 tysięcy statków handlowych. Ich przeciętna żywotność to 25-30 lat. Przeciętnie na świecie produkuje się około pięć tysięcy statków. Pracy nie zabraknie.

 Więcej…

www.wimio.pg.edu.pl/bo

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej