Jak zmieniły się przepisy bhp w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej?
20 kwietnia 2022 r. weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej. Szczególnie istotna stała się kwestia poprawy sanitarno-socjalnych warunków pracy pracowników komunikacji miejskiej – kierowców i motorniczych tramwajów.
Nowe przepisy obejmują zagadnienia mające wpływ na bezpieczeństwo pracowników i dotyczą m.in:
- dodania nowego rozdziału określającego warunki pracy na pętlach i końcówkach linii i w pojazdach.
- rozszerzenia wykazu prac, przy których istnieje możliwość wystąpienia szczególnego zagrożenia dla zdrowia i życia,
- rozbudowania, ze względu na bezpieczeństwo, wymagań dotyczących bram wjazdowych do zajezdni i warsztatów,
- określenia wymagań dotyczących oznakowania najazdów na kanały,
- określenia wymagań dla pomieszczeń, w których wykonywane są prace związane z obsługą i naprawą autobusów zasilanych paliwem metanowym i przy pracach obsługowych i naprawczych tych pojazdów,
- określenia na jakich drogach i torowiskach mogą być wykonywane czynności związane z przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów,
- uzupełnienia przepisów dotyczących bezpieczeństwa przy pracy z pojazdem,
- rozbudowania przepisów bhp dotyczących pracy na wysokości (dachy i górna część pojazdów),
- uzupełnienia o przepisy dotyczące sprzętu ochrony chroniącego głowę oraz wymagania dotyczące pracowników wykonujących czynności związane z tankowaniem oraz obsługą zbiorników LNG.
Nowe rozporządzenie stanowi uzupełnienie o wyżej przedstawione regulacje obowiązujących już przepisów.
Rozszerzony został zakres przedmiotowy rozporządzenia o wymagania dotyczące warunków na krańcach linii komunikacyjnych. Według nowego rozporządzenia na krańcach linii komunikacyjnych, na których są zlokalizowane obiekty posiadające pomieszczenie socjalne, toalety powinny być wyposażone w bieżącą wodę, powinny posiadać przyłączenie do sieci kanalizacyjnej lub zbiornika oraz powinny być ogrzewane i wentylowane.
Pomieszczenie socjalne powinno:
- być zlokalizowane w odległości nie większej niż 250 m od miejsca wyznaczonego do postoju pojazdu, mierzonej po najkrótszej trasie dojścia od pojazdu do pomieszczenia socjalnego,
- być ogrzewane, oświetlone i wentylowane,
- być wyposażone w: umywalkę i zlewozmywak z bieżącą wodą, ciepłą i zimną, wodę zdatną do picia, środki higieny osobistej, urządzenie do zagotowania wody, urządzenie do podgrzewania posiłku; miejsca siedzące dla pracowników oraz toaletę,
- mieć ograniczony dostęp dla osób z zewnątrz.
Pomieszczenia te i toalety zapewniałby organizator publicznego transportu zbiorowego lub gmina będąca stroną porozumienia międzygminnego w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
Dodatkowo nowe rozporządzenie określa warunki pracy w kabinie pojazdu używanego w komunikacji miejskiej, według których pracodawca zapewnia kierującym pojazdami liniowymi komunikacji miejskiej kabiny, które są:
- oddzielone od części pasażerskiej ścianką z drzwiami zamykanymi na zamek, uniemożliwiającymi otwarcie drzwi kabiny od zewnętrznej strony przez osoby nieuprawnione (co znacząco poprawi bezpieczeństwo kierowcy lub motorniczego),
- wyposażone w rolety przeciwsłoneczne w oknach zewnętrznych kabiny,
- klimatyzowane oddzielnie,
- ogrzewane (powinno się zapewnić temperaturę nie niższą niż 18°C.).
Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.