Jak można wykorzystać nowe technologie w wolontariacie?

Według badania opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych [https://www.uke.gov.pl/akt/badanie-konsumenckie–2020-klienci-indywidualni,374.html] podczas pandemii średni dzienny czas spędzany w sieci wydłużył się o 1,5 godziny. W 2020 roku dostęp do Internetu miało 90,4% gospodarstw domowych, zaś minimum raz w tygodniu korzystało z sieci 81,4% osób w wieku 16–74 lata GUS, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r. [https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i- -technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w- -polsce-w-2020-roku,2,10.html]). Coraz częściej po nowe technologie sięgają także NGO. Już kilka lat temu co trzecia organizacja pozarządowa szukała wolontariuszy przez Internet (Stow. Klon/Jawor, Kondycja organizacji pozarządowych 2018 [https://api.ngo.pl/ media/get/108900]). Jednocześnie dla aż 57% NGO pandemia stała się impulsem do przeniesienia działań do sieci (Rok w pandemii. Raport z badań organizacji pozarządowych 2020/2021 [https://api.ngo.pl/media/ get/160530]).

Według badań, zaangażowanie w wolontariat w Polsce ostatnimi laty wzrasta. W 2020 roku aż 43% badanych zadeklarowało aktywność w organizacjach obywatelskich (CBOS, Komunikat z badań nr 37/2020, Aktywność Polaków w organizacjach obywatelskich

[https:// www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_037_20.PDF]).

Pandemia spowodowała jednak istotne zmiany.  Według raportu Stow. Klon/Jawor, aż w 36% organizacji pozarządowych ubyło wolontariuszy po roku pandemii. Jednocześnie obostrzenia pandemiczne przeniosły wiele działań wolontariackich do sfery online. Jak zatem „łączyć” w tych warunkach trendy dotyczące wykorzystania technologii z zapałem społecznym? Z pomocą przychodzi e-wolontariat!

Jest to forma wolontariatu – bezpłatne, ochotnicze, zorganizowane zaangażowanie na rzecz osób i instytucji spoza kręgu rodziny i przyjaciół. Wyróżnia je wykorzystanie nowoczesnych technologii na wszystkich etapach realizacji: od rekrutacji i szkolenia e-wolontariuszy, przez wykonywanie zadań i komunikację, po ewaluację. Praktyka pokazuje, że wiele podmiotów wdraża formy pośrednie, czyli wolontariat hybrydowy, łączący pomaganie online ze współpracą „na żywo”.

Oprócz odpowiedzi na pandemię, e-wolontariat jest doskonałym uzupełnieniem wolontariatu tradycyjnego.

Badania potwierdzają, że e-wolontariat:

  • zapewnia wyjątkową elastyczność i dostępność, włączając na przykład osoby z niepełnosprawnościami;
  • daje możliwości rozwoju kompetencji;
  • umożliwia działania społeczne na dużą skalę;
  • bywa remedium na nierówności;
  • może sprzyjać ochronie środowiska między innymi poprzez ograniczenie emisji spalin;
  • zmniejsza presję emocjonalną (np. dyskomfort introwertyków);
  • pozwala tworzyć nowe relacje i zmniejszyć poczucie izolacji.

Źródło: https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2021/12/E-wolontariat_i_narzedzia_cyfrowe_PUBL-linki.pdf

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej