Dlaczego work-life balance jest taki ważny?

Wiele osób myśli, że codzienne nadgodziny, praca po dziesięć czy dwanaście godzin dziennie, także w weekendy i zarywanie nocy to droga do osiągnięcia sukcesów zawodowych i wzbogacenia się. Pozwalają oni pracodawcom na wykorzystywanie się, organizując niekiedy całe swoje życie wokół swojej pracy. Tymczasem takie zachowanie to prosta droga do wypalenia zawodowego i problemów zdrowotnych. Dlatego bardzo ważne jest, aby zachować równowagę, czyli tzw. work-life balance, pomiędzy życiem osobistym, prywatnym i rodzinnym a pracą.

Work-life balance to stan pełnej równowagi pomiędzy naszą karierą i pracą, a życiem osobistym rodzinnym, towarzyskim, rozrywką i czasem wolnym. Dzięki temu nasze życie zawodowe i prywatne tworzy pewną spójną i harmonijną całość, a my czujemy satysfakcję i zadowolenie. Osiągnięcie takiego stanu jest w pełni zależne od nas, nie od innych osób, w tym naszego przełożonego, współpracowników czy członków rodziny. Mogą osiągnąć go wszyscy, niezależnie od zajmowanego stanowiska, firmy, w której pracują czy wykonywanego zawodu. Co więcej, nie chodzi tutaj o równy podział czasu na wykonywanie obowiązków zawodowych i czas wolny, ani o pracę w sztywno ustalonych godzinach np. od 8.00 do 16.00. Mówiąc o work-life balance nie mamy też na myśli ograniczenia do minimum czasu pracy, nieodbierania telefonów, nieobecności na zebraniach i spotkaniach firmowych odbywających się poza naszymi godzinami pracy czy zupełnej rezygnacji z weekendowych wyjazdów służbowych. Oczywiście ilość czasu poświęcanego na pracę jest bardzo ważna, ale nie jest ona kluczowa. Bardziej istotna jest bowiem elastyczność i gotowość w nagłych i nieprzewidzianych sytuacjach oraz wybór priorytetów, tego, co jest najważniejsze i mniej ważne dla danej osoby. Gdy znajdziemy swój własny sposób na osiągnięcie równowagi, poczujemy się bezpiecznie, będziemy zadowoleni i usatysfakcjonowani ze swojego życia oraz pracy.

Wielu pracodawcom mogłoby się wydawać, że zmniejszenie ilości czasu pracy podwładnych to same straty dla przedsiębiorstwa, ponieważ w krótszym czasie są oni w stanie zrobić znacznie mniej. Nic bardziej mylnego! Osiągnięcie stanu równowagi jest bardzo ważne i ma szereg korzyści, zarówno dla pracowników jak i dla pracodawców:

  • Wzrost produktywności. Okazuje się, że większa ilość przepracowanych godzin nie zwiastuje większej liczby lub jakości zrealizowanych zadań. Bardziej wypoczęty, zrelaksowany i zadowolony pracownik jest w stanie zrobić znacznie więcej lub lepiej w krótszym czasie, zachowując przy tym pełny poziom kreatywności, koncentracji i motywacji. Obecnie coraz więcej zagranicznych firm decyduje się na 6 godzinny dzienny wymiar czasu pracy.
  • Poprawa kondycji psychicznej i fizycznej. Osoby, którym udaje się zachować równowagę między pracą i życiem prywatnym są bardziej zadowolone, zdrowe i doświadczają mniej stresu. Dzięki temu ich samopoczucie jest znacznie lepsze.
  • Wzrost satysfakcji z pracy oraz zaangażowania związanego z poprawą warunków pracy. Osoby, które nie przynoszą problemów i zadań z pracy do domu czerpią większą przyjemność z życia zawodowego. Mają znacznie mniej absencji, czują się bezpiecznie, nie boją się o utratę miejsca zatrudnienia. Są bardziej lojalni wobec swojego pracodawcy oraz bardziej skłonni łączyć swoje cele z celami firmy. Lubią swoją pracę i nie chcą jej zmieniać. Mniejsza rotacja pracowników to mniejsze koszty związane z rekrutacją, adaptacją i szkoleniem nowych osób do zespołu. Stabilizacja zatrudnienia to plus zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy.
  • Możliwość rozwoju osobistego i realizacji swoich zainteresowań. Pracownik, który osiąga harmonię nie skupia się wyłącznie na obowiązkach zawodowych i ma czas dla siebie. Dzięki temu po pracy może rozwijać swoje pasje i zainteresowania, zdobywać nową wiedzę i umiejętności co zwiększa poziom zadowolenia z siebie i z życia. Rozwój osobisty pracowników leży również w interesie ich przełożonych. Poczucie szczęścia i samorealizacji wpływa również na ilość i częstotliwość konfliktów, zarówno rodzinnych, jak i tych w miejscu pracy.
  • Wzrost satysfakcji klientów. Zadowoleni pracownicy z większą dbałością i starannością przykładają się do wykonywania obowiązków i dbają o potrzeby swoich klientów. Dzięki temu klienci są bardziej zadowoleni z produktów i świadczonych usług.
  • Poprawa wizerunku i renomy pracodawcy. Pracodawcy, którzy dbają o potrzeby swoich podwładnych, są oceniani znacznie wyżej i częściej polecani. Dzięki temu łatwiej im znaleźć i zatrzymać u siebie najlepszych specjalistów o odpowiednich kwalifikacjach i umiejętnościach.

Nawet jeśli bardzo lubimy swoją pracę i mamy naprawdę pasjonujący zawód, dbajmy o to, aby praca nie przesłoniła nam innych, ważnych obszarów naszego życia. Znajdźmy czas na budowani e relacji rodzinnych, towarzyskich, rozrywkę, relaks i odpoczynek. Nie jesteśmy przecież maszyną do pracy i zarabiania pieniędzy. Dzięki właściwemu rozłożeniu swoich sił pomiędzy poszczególne sfery naszego życia możemy osiągnąć stan dobrostanu i szczęścia.

Źródło: https://www.talkandsolve.pl/aktualnosci/work-life-balance,255.html

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej