Jak dbać o work-life balance w firmie?

Według raportu OECD Polacy pracują w ciągu roku aż 1928 godzin, co plasuje nasz naród na 7. miejscu spośród 35 państw zrzeszonych w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Tymczasem dłuższy czas pracy nie zawsze idzie w parze z lepszymi wynikami, a często powoduje zmęczenie, spadek motywacji i satysfakcji z wykonywanych obowiązków. Dlatego coraz więcej firm interesuje się koncepcją work-life balance i zastanawia się, w jaki sposób wdrożyć ją w swojej firmie.

Work-life balance to stan równowagi między życiem prywatnym i zawodowym. To idea, która zakłada, że w życiu każdego z nas powinno znaleźć się miejsce na rozwój zawodowy, osobisty, życie rodzinne, towarzyskie i rozrywkę. Work-life balance umożliwia realizację celów zgodnych z naszymi wartościami i oczekiwaniami. Jeśli jest umiejętnie realizowany, podnosi satysfakcję z życia, wspierając z jednej strony naszą wydajność, a z drugiej – efektywny odpoczynek.

Czy Polakom udaje się zachować work-life balance? Niekoniecznie, co pokazują badania World Values Survey. Kiedy Polacy porównują pracę z czasem przeznaczonym na odpoczynek, okazuje się, że znacznie większą wagę przywiązują do obowiązków zawodowych. 64,2% Polaków uznaje pracę za ważną, natomiast podobne zdanie o odpoczynku ma jedynie 38,3% ankietowanych.

Work-life balance – 5 przykładów działań firm:

  • Organizacja odpowiedzialna za szkocki system sądowniczy zmagała się z dużą rotacją wśród kobiet, którym trudno było pogodzić życie zawodowe z prywatnym. W związku z tym The Scottich Court Services wprowadziło system zorientowany na potrzeby mam. I tak kobiety zatrudnione w SCS mają zapewniony elastyczny czas pracy, dofinansowanie opieki dla dziecka (refundacja części kosztów związanych z czesnym w żłobku, przedszkolu) czy dodatkowy urlop rodzicielski (na specjalne okazje, np. ukończenie szkoły przez dziecko). Dodatkowo firma organizuje zbiórki i zapewnia wsparcie finansowe rodzinom, które wychowują niepełnosprawne dziecko.
  • Lothian and Borders Police to organizacja policyjna, przed którą stało kilka wyzwań: poszerzenie kwalifikacji i zwiększenie zaangażowania pracowników, uproszczenie procedur zewnętrznych oraz ograniczenie ilości skarg pracowniczych. W ramach work-life balance wdrożono w organizacji elastyczny model pracy, polegający na m.in.:
    • dostosowaniu pracy do indywidualnych oczekiwań (pracownicy mogą pracować dłużej, ale przez mniejszą ilość dni);
    • możliwości czasowej rezygnacji z części obowiązków przypisanych do danego stanowiska;
    • wprowadzeniu urlopów związanych z osiągnięciami sportowymi;
    • opcji wzięcia tzw. sabattical, czyli bezpłatnego urlopu do wykorzystania w dowolnym celu (podróż, odpoczynek).
  • Nawet najlepiej zorganizowane środowisko pracy nie jest wolne od konfliktów, chwilowych problemów organizacyjnych czy wewnętrznych napięć. Aby wspierać pracowników w walce ze stresem, Instytut Lotnictwa wdrożył program Workplace Options. Daje on możliwość telefonicznej konsultacji z psychologiem lub terapeutą. Pracownicy mogą zasięgnąć opinii specjalisty przy pełnym zachowaniu anonimowości – podczas rozmowy podają tylko kod firmy. To pomaga im w radzeniu sobie z trudnościami, tymi dotyczącymi zarówno życia zawodowego, jak i prywatnego.
  • W trosce o zdrowie i samopoczucie pracowników, CEMEX Polska realizuje kompleksowy program w zakresie profilaktyki zdrowotnej. Obejmuje on różnego rodzaju akcje (np. Dni BHP i Zdrowia), w których pracownik może wziąć udział z całą swoją rodziną. Dodatkowo firma organizuje interaktywne szkolenia i warsztaty prozdrowotne dostosowane do potrzeb różnych grup, np. kobiet lub osób 50+. CEMEX POLSKA zachęca do aktywnego monitorowania swojego stanu zdrowia poprzez badania kontrolne, przestrzegania zasad prawidłowego odżywiania, a także promuje zasady zdrowia psychicznego, angażując ekspertów w prezentowanie metod radzenia sobie ze stresem.
  • Czas po pracy powinien być czasem wolnym, przeznaczonym na odpoczynek, realizację hobby czy spotkania z przyjaciółmi i rodziną – z tego założenia wyszła firma Danone, wprowadzając możliwość korzystania z usług pocztowych i kurierskich w miejscu pracy. Dzięki takiej opcji pracownicy mogą odbierać i nadawać przesyłki bez kolejek na poczcie i obaw o to, czy zdążą wrócić do domu, zanim kurier zadzwoni do drzwi.

Źródło: https://upacjenta.pl/poradnik/jak-dbac-o-work-life-balance-w-firmie-5-inspirujacych-przykladow?adgroupid=?network=x?creativ=?position=&gclid=Cj0KCQjw4NujBhC5ARIsAF4Iv6fstawVi1hHAv8gaSWhH9w-c0AJPbbtbIsC0vml-xsLbQbaL2ocFQEaAl_uEALw_wcB

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej