Na czym polega wellbeing w firmie?

Nie istnieje jedna definicja wellbeingu, ponieważ dobre samopoczucie to kwestia bardzo indywidualna. Możemy jednak zauważyć, że wellbeing dotyczy kilku obszarów ludzkiego życia. Według wskaźnika Wellbeing Index opracowanego przez Instytut Gallupa wraz z firmą Healthways możemy do nich zaliczyć:

  • poczucie sensu –  czyli rozumienie i lubienie tego, co się robi,
  • relacje z otoczeniem – czyli atmosfera między ludźmi, w której liczą się wartości takie jak szczerość, otwartość, zaufanie i wzajemna życzliwość,
  • finanse – czyli bezpieczeństwo finansowe oraz poczucie, że wynagrodzenie jest adekwatne do kompetencji i powierzonych obowiązków,
  • wspólnotowość – czyli poczucie, że jest się częścią organizacji i ma się dla niej znaczenie, poczucie przynależności do grupy,
  • dobrostan psychofizyczny – czyli zdrowie, aktywność ruchowa, zdrowe odżywianie i ogólne dobre samopoczucie.

Te elementy zapewniają zadowolenie, możliwość rozwoju i spełnienia zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Stworzenie takich warunków przynosi z czasem pozytywne efekty. Człowiek, który czuje się dobrze z samym sobą, jest też bardziej uważny na potrzeby innych. Realny feedback z otoczenia sprawia, że pracownik uważa się za kompetentną osobę, która zna swoją wartość i potrafi też docenić innych. Dzięki temu buduje wspierające relacje oraz rozwija się w tych obszarach, w których czuje, że powinien. Buduje odporność psychiczną, lepiej radzi sobie ze stresem oraz dba o swoje zdrowie i wewnętrzną równowagę.

Efekty wprowadzenia strategii wellbeingu w firmie:

  • pozytywna atmosfera w pracy
  • dobry wizerunek firmy
  • lepsze zdrowie i dobre samopoczucie pracowników
  • mniej zwolnień chorobowych
  • zatrzymanie pracowników w firmie i ich lojalność wobec pracodawcy
  • mniejsze koszty rekrutacji nowych pracowników
  • większa efektywność i wydajność pracowników
  • wzrost kreatywności i zaangażowania pracowników w projekty firmy
  • lepsze wyniki finansowe całej organizacji

Brzmi idealistycznie, ale jest to idea warta wdrażania i z roku na rok coraz więcej firm decyduje się na dostarczanie takich rozwiązań, które będą poprawiały dobrostan pracownika w miejscu pracy. Nie wystarczą już pakiety opieki medycznej i bony na zakupy przed świętami. Wyjazd integracyjny raz do roku nie zbuduje dobrej atmosfery w pracy na co dzień. Na nic też karta multisport albo masaże biurowe, jeśli trzeba zostać w biurze po godzinach. A zdrowe przekąski nie pomogą radzić sobie ze stresem w sytuacjach kryzysowych. Oczywiście benefity te są ważne, jednak programy wellbeingowe mogą zadziałać skutecznie tylko wtedy, gdy zaangażowana jest cała organizacja (a nie tylko dział HR).

Źródło: https://bodywell.pl/po-co-wellbeing-w-firmie-i-jak-go-osiagnac/

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej