Jakie wytyczne obowiązują pracodawców przy organizacji szczepień przeciwko COVID-19?

Na bazie dotychczasowych założeń programu szczepień, komunikowanych przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz Główny Inspektorat Sanitarny, eksperci W&W Consulting opracowali wysoce prawdopodobną listę wytycznych do wdrożenia przez firmy w ciągu zaledwie kilku tygodni.

Organizacja szczepień będzie spoczywała na pracodawcy, który w pierwszej kolejności powinien przygotować listę chętnych pracowników oraz podjąć współpracę z Podmiotem Wykonującym Działalność Leczniczą – np. z siecią przychodni obsługującą zakłady pracy w obszarze medycznym i następnie zgłosić tę współpracę z do NFZ poprzez wypełnienie dedykowanego formularza. Co istotne – wszystkie koszty związane z organizacją programu szczepień dla pracowników pokrywa firma – czyli np. te dot. zakupu dodatkowego sprzętu czy wynajmu pomieszczeń.

Samo przeprowadzenie szczepień będzie już obowiązkiem podmiotu medycznego, z którym firma nawiązała współpracę. Jej zakres będzie obejmował m.in. przygotowanie kalendarza szczepień i zamówienie adekwatnej liczby szczepionek. Oddelegowany personel medyczny ma przeprowadzać kwalifikacje do szczepień, fizycznie je wykonywać oraz sporządzać dokumentację medyczną. – W punkcie szczepień powinna znajdować się osoba uprawniona do kwalifikowania i wykonywania szczepień, osoba realizująca czynności administracyjne – głównie wypełnianie e-kart, oraz osoba nadzorująca stan pacjentów po szczepieniu. Oczywiście wszystkie te czynności może wykonywać jeden wykwalifikowany pracownik, natomiast zaleca się, aby zespół obsługujący punkt szczepień liczył do 4 osób. Opcjonalnie dopuszcza się zapewnienie karetki pogotowia, stacjonującej pod zakładem pracy w dniach realizacji szczepień.

Jeśli chodzi o lokalizację punktu szczepień – będzie mógł zostać utworzony w zakładzie pracy, ale również w pomieszczeniach Podmiotu Wykonującego Działalność Leczniczą, z którym pracodawca nawiązał współpracę. – W przypadku organizacji punktu w ramach firmy – jego wyposażenie powinno być uprzednio skonsultowane z Podmiotem Wykonującym Działalność Leczniczą. Natomiast już teraz można wskazać 2 grupy niezbędnych elementów wyposażenia:

  • Sprzęt biurowy – m.in. biurka, krzesła, szafka na dokumentację medyczną, laptop z dostępem do internetu, drukarka;
  • Sprzęt medyczny – m.in. stoliki, tace do przygotowywania szczepionek, miejsce na artykuły medyczne, zestaw do udzielania pierwszej pomocy, aparat do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi, stetoskop, termometr, lodówka do przechowywania szczepionek.

Punkt musi być wyposażony w umywalkę z bieżąca wodą i dozowniki z mydłem, natomiast dopuszczane jest również wykorzystanie umywalki mobilnej. Oczywiście po stronie pracodawcy pozostaje konieczność zapewnienia środków do odkażania i dezynfekcji powierzchni płaskich oraz dozowników z płynem dezynfekującym dla pracowników, a cały przebieg szczepienia powinien być realizowany w reżimie sanitarnym – w maseczkach oraz przy zachowaniu odpowiedniego dystansu społecznego przez osoby oczekujące. Pracownicy, którzy zadeklarują chęć szczepienia u pracodawcy, przed szczepieniem powinni wydrukować i wypełnić kwestionariusz, który będzie elementem kwalifikacji do przeprowadzenia szczepienia.

Źródło: W&W Consulting

Źródło: https://kadry.infor.pl/bhp/bezpieczenstwo-pracy/5240350,Szczepienia-w-zakladach-pracy-wytyczne.html

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej