Jak wdrożyć wellbeing do firmy?
Tak jak nie istnieje jedna definicja wellbeingu, tak też nie da się stworzyć uniwersalnego przepisu na wellbeing w firmie. Najważniejsze jest to, aby pytać swoich pracowników, czego potrzebują, czego chcą i gdzie widzą obszar do poprawy swojego dobrostanu. Po pierwsze buduje to poczucie ważności i sprawczości – pracownicy wiedzą, że ich zdanie jest brane pod uwagę i mają oni wpływ na działania organizacji. A to już krok do poczucia dobrostanu. Po drugie, badanie potrzeb pozwala na tworzenie precyzyjnych programów, których efekty z czasem będzie można zmierzyć. Możemy wyróżnić kilkanaście priorytetów, którymi należy się kierować, przygotowując strategię wdrożenia wellbeing w firmie.
Programy wellbeing w firmie powinny:
- stawiać na pierwszym miejscu dobro pracownika
- inwestować w rozwój potencjału pracowników
- rozwijać możliwości i kompetencje
- stawiać na inspirujące i wspierające przywództwo
- ułatwiać komunikację między pracownikami i działami
- usprawniać działanie systemów i procedur oraz minimalizować czas ich realizacji przez eliminowanie zbędnych elementów i dystraktorów
- dbać o zdrowie i ergonomię pracy zatrudnionych oraz edukować ich w tym zakresie
- przestrzegać ustalonych zasad (np. limit dziennej liczby godzin pracy)
- zapewniać indywidualnie dobrane benefity
- minimalizować czynniki stresogenne
- zapobiegać chorobom zawodowym i wypaleniu zawodowemu
- stwarzać przestrzeń do budowania życia rodzinnego i/lub towarzyskiego
- inspirować do dbania o własny dobrostan, w każdym z obszarów funkcjonowania
- być elastyczne i możliwe do zmodyfikowania.
Programy wellbeingowe powinny obejmować wszystkie obszary funkcjonowania firmy. Możemy do nich zaliczyć miejsce pracy, kulturę organizacyjną, działanie systemów i procesów, dbałość o zdrowie, relacje między współpracownikami oraz samoświadomość i poczucie własnej wartości pracownika.
Pracodawca może zatem wziąć odpowiedzialność za uczenie pracowników, co mogą robić w różnych sferach życia, aby podnosić ogólny poziom swojego dobrostanu. Dzięki tej edukacji firma może wpływać pozytywnie na sfery, które nie są bezpośrednio związane z pracą, ale mają wpływ na efekty pracy pracownika. Nie da się bowiem oddzielić życia osobistego od pracy i odwrotnie, zwłaszcza jeśli w którymś obszarze odczuwamy stres lub dyskomfort.
Źródło: https://bodywell.pl/po-co-wellbeing-w-firmie-i-jak-go-osiagnac/

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.