Jak wdrożyć wellbeing do firmy?

Tak jak nie istnieje jedna definicja wellbeingu, tak też nie da się stworzyć uniwersalnego przepisu na wellbeing w firmie. Najważniejsze jest to, aby pytać swoich pracowników, czego potrzebują, czego chcą i gdzie widzą obszar do poprawy swojego dobrostanu. Po pierwsze buduje to poczucie ważności i sprawczości – pracownicy wiedzą, że ich zdanie jest brane pod uwagę i mają oni wpływ na działania organizacji. A to już krok do poczucia dobrostanu. Po drugie, badanie potrzeb pozwala na tworzenie precyzyjnych programów, których efekty z czasem będzie można zmierzyć. Możemy wyróżnić kilkanaście priorytetów, którymi należy się kierować, przygotowując strategię wdrożenia wellbeing w firmie.

Programy wellbeing w firmie powinny:

  • stawiać na pierwszym miejscu dobro pracownika
  • inwestować w rozwój potencjału pracowników
  • rozwijać możliwości i kompetencje
  • stawiać na inspirujące i wspierające przywództwo
  • ułatwiać komunikację między pracownikami i działami
  • usprawniać działanie systemów i procedur oraz minimalizować czas ich realizacji przez eliminowanie zbędnych elementów i dystraktorów
  • dbać o zdrowie i ergonomię pracy zatrudnionych oraz edukować ich w tym zakresie
  • przestrzegać ustalonych zasad (np. limit dziennej liczby godzin pracy)
  • zapewniać indywidualnie dobrane benefity
  • minimalizować czynniki stresogenne
  • zapobiegać chorobom zawodowym i wypaleniu zawodowemu
  • stwarzać przestrzeń do budowania życia rodzinnego i/lub towarzyskiego
  • inspirować do dbania o własny dobrostan, w każdym z obszarów funkcjonowania
  • być elastyczne i możliwe do zmodyfikowania.

Programy wellbeingowe powinny obejmować wszystkie obszary funkcjonowania firmy. Możemy do nich zaliczyć miejsce pracy, kulturę organizacyjną, działanie systemów i procesów, dbałość o zdrowie, relacje między współpracownikami oraz samoświadomość i poczucie własnej wartości pracownika.

Pracodawca może zatem wziąć odpowiedzialność za uczenie pracowników, co mogą robić w różnych sferach życia, aby podnosić ogólny poziom swojego dobrostanu. Dzięki tej edukacji firma może wpływać pozytywnie na sfery, które nie są bezpośrednio związane z pracą, ale mają wpływ na efekty pracy pracownika. Nie da się bowiem oddzielić życia osobistego od pracy i odwrotnie, zwłaszcza jeśli w którymś obszarze odczuwamy stres lub dyskomfort.

Źródło: https://bodywell.pl/po-co-wellbeing-w-firmie-i-jak-go-osiagnac/

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej