Szkolenia w wirtualnej rzeczywistości

Technologie rzeczywistość wirtualnej (ang. Virtual reality, VR) opanowują coraz to nowe obszary naszego życia. Dzięki specjalnym goglom i interakcji z komputerem możemy znaleźć się w trójwymiarowym świecie gier. Ale nie tylko. Technologie rzeczywistość wirtualnej na stałe zagościły już między innymi w handlu, medycynie, mediach, projektowaniu wnętrz i turystyce. Coraz chętniej sięgają po nie także szkoleniowcy.

Badania naukowców dowodzą, że od uczenia się polegającego na studiowaniu książek, znacznie skuteczniejsza jest metoda  zdobywania nowych umiejętności oparta na wielozmysłowej komunikacji, a więc na jednoczesnym angażowaniu kilku zmysłów takich jak wzrok, słuch, czy dotyk. Takie możliwości daje właśnie rzeczywistość wirtualna.

Zalety stosowania wirtualnej rzeczywistości w szkoleniach to między innymi prowadzenie „bezpiecznych” symulacji w kontrolowanych warunkach i uatrakcyjnienie formy przebiegu szkolenia. Możliwość powtarzania pewnych czynności wielokrotnie sprzyja rozwijaniu tzw. pamięci mięśniowej, a co za tym idzie korzystnie wpływa na rozwijanie umiejętności sprawnego wykonywania pracy. Technologie VR umożliwiają uczenie się przez doświadczenie, co zwiększa skuteczność i przyspiesza proces szkolenia, co przekłada się także na zmniejszenie kosztów.

O tym, jak nowoczesne technologie mogą pomóc w szkoleniach mówił dr inż. Jarosław Jankowski podczas konferencji „Bezpieczeństwo pracy w leśnictwie – stan obecny, wyzwania na przyszłość”, która odbyła się w 23 września br. w budynku Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Organizatorem wydarzenia, które sfinansowane zostało z Funduszy Norweskich w ramach projektu „Godna praca to bezpieczna praca”, był Region Gdański NSZZ „Solidarność” przy współpracy z Krajowym Sekretariatem Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska i Leśnictwa NSZZ „Solidarność”.

Prelegent zaprezentował zastosowanie technologii rzeczywistości wirtualnej do szkolenia operatorów przenośnych pilarek łańcuchowych.

Szkolenie za pośrednictwem technologii VR  to przede wszystkim poznanie procedur oraz wyrobienie w sobie pewnych nawyków i orientowanie się w przestrzeni. Te nawyki i tą orientację w przestrzeni można sobie wyrobić zakładając hełm do rzeczywistości wirtualnej oraz specjalne rękawice, a także  ręku pilarkę. Uczący się widzi w wirtualnej rzeczywistości np., drzewo które podlegać będzie obróbce, a jego ruchy przenoszone są także do wirtualnej rzeczywistości. Ucząc się przy pomocy specjalnej aplikacji może wielokrotnie powtarzać ćwiczenia aż do osiągnięcia perfekcji.

Z raportu PwC VR Soft Skills training Efficacy Study, 2020, wynika, że uczestnicy kursów z udziałem technologii VR mogą być szkoleni nawet cztery razy szybciej niż w przypadku tradycyjnych szkoleń, są oni również bardziej pewni siebie w stosowaniu tego, czego się nauczyli. Lepiej również zapamiętuję treści  – 3,75 razy bardziej niż osoby uczące się w klasie, są również  bardziej skoncentrowani podczas szkolenia – cztery razy niż ich rówieśnicy z e–learningu i 1,5 raza bardziej skoncentrowani niż ich koledzy uczący się w klasie.

Dr inż. Jarosław Jankowski Odpowiadając na wątpliwości niektórych uczestników konferencji co do efektywności takich szkoleń, wyjaśnił, że użycie technologii wirtualnych ma pomóc w szkoleniach z udziałem prawdziwych narzędzi, a nie je całkowicie zastąpić.

Małgorzata Kuźma

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej