Śmierć operatora suwnicy. Wypadek w porcie Świnoujście, spadła kabina.

Na terenie portu w Świnoujściu 4 listopada 2021 r. po godzinie 22 doszło do wypadku podczas rozładunku statku. Kabina suwnicy wraz z operatorem spadła na rampę.

Operator suwnicy został przygnieciony przez kabinę znajdującą się na rampie na wysokości około 10 metrów. Na miejsce przyjechały cztery zastępy straży pożarnej. Niestety, z mężczyzną nie było żadnego kontaktu, a przybyli na miejsce strażacy nie mogli dostać się do poszkodowanego. Dodajmy, że wiał wtedy silny wiatr. Po wielogodzinnej akcji strażakom oraz jednostkom specjalnym udało się wydobyć mężczyznę z kabiny. Niestety, mężczyzna nie przeżył.

O komentarz poprosiliśmy Piotra Ratkowskiego, przewodniczącego Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” i społecznego inspektora pracy w Porcie Gdańskim Eksploatacja.

– Trzeba zintensyfikować prace nad nowym rozporządzeniem dotyczącym bhp w portach. Obecnie obowiązujące Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w portach morskich i śródlądowych pochodzi z 1993 r., a więc ma blisko 30 lat, a technologie pracy się zmieniły. Wraz z Jackiem Szornakiem jestem w zespole, który opracował propozycję nowelizacji rozporządzenia dotyczącego bhp pracy w portach, jest ono procedowane na  poziomie ministerstwa. Niestety napotykamy opór pracodawców, którzy proponują rozwiązania mniej restrykcyjne niż nawet te, które obowiązują dzisiaj. Jeżeli chodzi o ten wypadek w Świnoujściu to trzeba powiedzieć, że na każdym terminalu obowiązują instrukcje wiatrowe, które określają między innymi do jakiej siły wiatru można pracować. Każde urządzenie, czy to żuraw czy suwnica, ma dokumentację techniczną zawierającą, np. określone wartości siły wiatru.  W naszym projekcie rozporządzenia bhp pracy w portach, znając specyfikę pracy w portach, optowaliśmy za tym, aby te wartości znalazły się w rozporządzeniu. Generalnie praca przy takim wietrze jest niebezpieczna, mieliśmy w marcu 2020 roku przypadek, kiedy to nastąpił silny powiew wiatru i o mało co jeden z żurawi nie wpadł do kanału.  Bardzo ważna jest instrukcja wiatrowa, która określa poziom bezpieczeństwa pracy. Dokumentacja techniczno-ruchowa może jednak nie uwzględnić sytuacji, jakie mogą zaistnieć na danym nabrzeżu portowym. W razie specyfiki ułożenia terminalu portowego mogą powstać pewnego rodzaju kominy wietrzne. Każde urządzenie powinno mieć zainstalowane urządzenie do pomiaru siły wiatru. Jako związkowcy apelujemy również, żeby tak jak jest to w przypadku żurawi budowlanych, powstało  rozporządzenie BHP dla suwnic portowych.

Zdjęcia: Nabrzeża przeładunkowe portu morskiego Świnoujście / Mateusz War. Wikimedia Commons, iswinoujscie.pl, mat. własne

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej