Na czym polega networking i jak budować sieć kontaktów?

Silna i wieloletnia relacja opiera się na zaangażowaniu, szacunku, otwartości, ale także wspólnych wartościach. Dotyczy to zarówno kontaktów prywatnych, jak i zawodowych, co udowadnia idea networkingu, która cieszy się dużą popularnością nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie.

Networking – co to jest? Określeniem tym nazywamy relacje biznesowe, które nawiązuje się w celach współpracy, ewentualnej wymiany wiedzy lub dzielenia się swoimi umiejętnościami. Jest to forma bliższej, opartej na zaufaniu znajomości, w której obie strony czerpią korzyści i realizują swoje cele.

Wbrew pozorom networking musi bazować na trwałej i otwartej relacji – zarówno w biznesie, jak i poza nim. Przykłady networkingu to m.in. spotkania i eventy branżowe, wymiana wizytówek, rozmowy podczas konferencji.

Aby odnaleźć się w świecie networkingu, trzeba zrozumieć, że nie jest to wyłącznie prosty i krótki mechanizm wymiany wizytówek. Tu nie liczy się ilość, ale jakość budowanej sieci kontaktów, która powinna być inspirująca, rozwojowa i oparta na szczerości.

Networking w swojej idei jest jednym z najtańszych sposobów na rozwój – zarówno w ujęciu biznesowym, jak i osobistym. Podczas nawiązywania relacji nie tylko poszerza się krąg znajomych, lecz także zwiększa wiedzę, którą można wykorzystać przy przyszłych projektach. Docelowo dąży się więc do tworzenia kręgu, z którym warto rozmawiać, pracować, realizować zadania i poszerzać swoje horyzonty.

Spotkania networkingowe powinny przebiegać samoistnie i naturalnie, tzn. nie powinno się ich planować pod przymusem lub z poczucia obowiązku. Dzięki temu możliwe jest pozyskiwanie klientów, współpracowników i partnerów gotowych do długofalowej, opartej na wzajemnej zależności relacji. Co kluczowe – networking pozwala pozyskiwać rekomendacje, które są niezbędne dla budowania pozycji eksperta w danej branży.

Budowanie sieci kontaktów to złożony proces, wymagający czasu, zaangażowania, ale także otwartości. Spotkania networkingowe najczęściej odbywają się w czasie przerw na konferencjach, podczas szkoleń, a także tzw. after parties

Pierwotnie określenie „networking” używane było wyłącznie w kontekście spotkań twarzą w twarz. To restrykcyjne podejście wynika z faktu, że budowanie relacji zwykle wymaga czasu potrzebnego do pokazania swoich kompetencji. Ważne jest więc nawiązywanie kontaktu z innymi przedsiębiorcami, którzy mają już doświadczenie w networkingu i pozwolą nam wejść w ten świat.

Współcześnie idea spotkań networkingowych przeniosła się także do świata online, co z pewnością przełamuje wiele dotychczasowych barier. To właśnie fora i grupy tematyczne w mediach społecznościowych umożliwiają sukcesywne poznawanie ludzi, np. o tych samych zainteresowaniach, podobnym doświadczeniu zawodowym i zbudowanej już sieci kontaktów. Budowanie relacji z takimi osobami bazuje na regularności i śmiałości w zadawaniu pytań, na wymianie poglądów i następnie utrzymywaniu tych relacji. Idealnym miejscem na zdalny networking jest Facebook, LinkedIn, GoldenLine i coraz częściej również Instagram.

Budowanie znajomości w idei networkingu powinno opierać się na naturalności i szczerości. Pozyskanie wiedzy, wymiana doświadczeń i ewentualne dalsze profity możliwe są tylko wtedy, gdy relacja bazuje na pełnym zaufaniu i współpracy. Interesowność i sztuczne budowanie wizerunku to równia pochyła, która może przynieść zupełnie odmienne efekty.

Relacje tworzone w ramach networkingu pozwalają znaleźć dobrego, zaufanego współpracownika, który oprócz tego, że posiada wiedzę i cieszy się renomą, jest też otwartym, empatycznym partnerem do rozmów. Kształtowanie takiego wizerunku to prosta droga do kolejnych korzyści, tj. pozyskiwania nowych kontrahentów i klientów. Rekomendacje i dobre imię w branży wzbudzają zaufanie i ułatwiają przyszłe negocjacje, a regularne spotkania networkingowe usprawniają poszukiwania nowych pracowników i budowanie zespołu opartego na tych samych wartościach.

Na koniec warto pamiętać, że pozyskiwanie znajomości wśród ekspertów i specjalistów to szybka i tania droga do nowych umiejętności i wiedzy. Wymiana poglądów, analiza branży, a także możliwość zadawania pytań stanowią doskonały sposób na poszerzanie swoich horyzontów. Sam networking jest sceną do budowania pewności siebie, przełamywania wielu lęków, uzyskiwania rekomendacji i rozwiązywania trapiących problemów.

Bez wątpienia networking jest niezwykle ważnym krokiem w kierunku rozwoju całej firmy i jej pracowników. Warto więc wziąć w nim udział, zwłaszcza gdy istnieje realna szansa na pozyskanie rekomendacji lub nowych inspiracji. Należy jednak pamiętać, że jest to proces długofalowy, wymagający cierpliwości i rzetelności. Tylko w ten sposób korzyści z podjętej relacji będą naprawdę intratne.

Źródło: https://www.ey.com/pl_pl/workforce/na-czym-polega-networking-i-jak-budowac-siec-kontaktow

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej