Jaka jest rola psychiki w osiąganiu sukcesów biznesowych?

Przedsiębiorczość kusi Polaków – aż 20% z nich chce prowadzić swoją firmę, a 40% pozytywnie ocenia warunki do prowadzenia biznesu w swoim kraju. Walka jest o wysoką stawkę, bo prosperująca firma daje wolność finansową bez sufitu zarobków czy wolność geograficzną – zdalnie prowadzić biznes można z każdego zakątka na ziemi. Nie każdemu się jednak uda, a wśród wielu przyczyn – takich jak warunki ekonomiczne, polityczne, prawne czy gospodarcze – należy też wymienić aspekty psychologiczne. Rola psychiki w osiąganiu sukcesów biznesowych jest ogromna.

Katalog cech ludzi trafiających do biznesu i osiągających w nim sukces jest otwarty, ale występują w nim uniwersalne cechy pokazujące potrzebne predyspozycje. Znajdują się wśród nich ambicja stawiająca na osiąganie więcej i gotowość do podejmowania ryzyka, która toleruje lęk związany z potencjalnie negatywnymi konsekwencjami. Osoba mającą niską tolerancję na ryzyko lepiej sprawdzi się jako pracownik szeregowy. Ważna jest w biznesie umiejętność uczenia się na błędach, bo większość posunięć – szczególnie na początku – nie przyniesie wymarzonych efektów. Podstawą są zaufanie i szacunek dla zespołu, więc ci którzy ufają tylko sobie i nie chcą delegować powinni zostać freelancerami, bo tam nie będą musieli budować zespołu i nim zarządzać.

Biznes wymaga też orientacji na wynik i mierzenia każdego postawionego celu, więc ktoś wolący proces i niechętny do oceniania siebie po efektach nie nada się do tego zawodu. Sugerowana jest też odpowiedzialność za siebie i innych i gotowość przyjęcia na siebie odpowiedzialności za przebieg zdarzeń. Ci więc, którzy mają tendencję do szukania odpowiedzialności poza sobą i są zewnątrzsterowni, nie odnajdą się dobrze w świecie, w którym często trzeba być sterem, żeglarzem i okrętem w jednym, nie wspominając już o prowadzeniu całego zespołu. Rozwijanie się jest też cechą najlepszych przedsiębiorców, bo ten wielowymiarowy zawód, w którym trzeba opanować wiele umiejętności wymaga długoterminowych działań i ciągłego uczenia się. Szczególnie ważne są umiejętności miękkie, czyli kompetencje zarządzania myślami, emocjami i zachowaniami, które pomagają osiągać cele osobiste i zawodowe. Deloitte Acces Economics wskazuje, że umiejętności miękkie będą do 2030 roku niezbędne w aż 66% miejsc pracy.

Konsekwencja sprzyja przedsiębiorcom, więc jeśli ktoś szuka efektów od razu, nie odnajdzie się dobrze w wymagającym cierpliwości biznesie. Trzeba też umieć dobrze przyjmować krytykę, z którą szef – jako osoba niejeden raz będąca na świeczniku – będzie mieć do czynienia znacznie częściej niż pracownik szeregowy. Do cechy dobrych liderów należy też spojrzenie systemowe pozwalające zaobserwować wiele obszarów wymagających zaadresowania – różne działy w organizacji, różne segmenty klientów, różne profile pracowników. Dyscyplina to podstawa, bo pozwala wytrwać w trudnych chwilach. Empatia, definiowana jako zarówno cecha jak i umiejętność rozpoznawania emocji u innych, oddzielania ich od siebie i adekwatnego reagowania na nie, także znajdzie się w katalogu potrzebnych predyspozycji.

Dołożyć należy także focus na sprzedaży, rozwinięte umiejętności komunikacyjne, zaangażowanie i pasję. Skuteczny lider będzie także kreatywny, dostosowuje się do sytuacji, jest napędzany wizją, nie ma nic przeciwko zdrowej rywalizacji z innymi i umie prosić o pomoc. Łączy w sobie określone cechy osobowości wraz konkretnymi naukowymi modelami przywództwa. Połączenie empatii, relacyjności z precyzyjną komunikacją i charyzmą, dodanie do tego elastyczności behawioralnej i poznawczej oraz odwagi, zachowywanie balansu między nastawianiem na człowieka i zadanie, łączenie cech uniwersalnie męskich i kobiecych, a także odporność na stres i nastawienie na rozwój są filarami skutecznego leadershipu. Takie przywództwo, w którym przenikają się cechy osobowości i kompetencje związane z różnymi dyscyplinami: zarządzaniem, marketingiem, ekonomią i psychologią, jest zbiorem określonych taktyk postępowania. Każdy z nas, bazując na swoich cechach i potrzebach, może dobrać odpowiedni model przywództwa i się go nauczyć, stając się tym samym lepszym liderem.

Leadershipu i przedsiębiorczości można się nauczyć i każdy biznesmen powinien być wykształcony formalnie lub nieformalnie z zakresu: zarządzania, marketingu, rachunkowości, psychologii, komunikacji.

Źródło: https://kadry.infor.pl/kadry/hrm/szkolenia_i_rozwoj/5466348,Rola-psychiki-w-osiaganiu-sukcesow-biznesowych.html

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej