Jak się miewa filantropia korporacyjna w Polsce?

Social Impact Alliance for Central & Eastern Europe, UN Global Compact Network Poland, Kantar Polska oraz kancelaria Dentons w ramach strategicznej współpracy rozpoczęły konsultacje dotyczące znaczenia, potrzeb oraz wyzwań w zakresie filantropii korporacyjnej w Polsce. Celem wspólnych działań jest opracowanie listy postulatów i rekomendacji w zakresie barier oraz potencjalnych zachęt dla biznesu chcącego angażować się w działalność społeczną w Polsce.

 Aby zidentyfikować szanse i wyzwania stojące przed rozwojem filantropii korporacyjnej w Polsce oraz pozytywnie wpłynąć na środowisko, w którym funkcjonują polscy darczyńcy korporacyjni, wiosną br. rozpoczęły się pogłębione rozmowy z biznesem, sektorem społecznym i organizacjami okołobiznesowymi. W wywiadach wzięli udział przedstawiciele firm rodzinnych, fundacji korporacyjnych, świata akademickiego oraz krajowych i międzynarodowych organizacji wspierających zaangażowanie społeczne w kraju i regionie. Obecnie prowadzone są konsultacje z sektorem społecznym.

„Dotychczasowe wnioski płynące z badania skłaniają do podejmowania szeroko zakrojonych działań na rzecz upowszechniania wiedzy o zaangażowaniu społecznym przedsiębiorstw oraz wprowadzenia odpowiednich regulacji, które ułatwiają działanie w tym obszarze ponad 4 milionom podmiotów w Polsce.” – mówi Anna Korzeniewska, założycielka Social Impact Alliance for Central & Eastern Europe.

Na przestrzeni ostatnich lat społeczna odpowiedzialność biznesu zyskała na znaczeniu i staje się dziś coraz istotniejszym tematem dla firm. Jednocześnie wychodzi ona z zamkniętego środowiska i zatacza coraz szersze kręgi. Nie bez znaczenia jest fakt, że klienci i konsumenci coraz częściej wybierają produkty i usługi firm zaangażowanych społecznie, a aż 50% deklaruje, że byłoby skłonnych zapłacić za nie więcej.

„Filantropia korporacyjna jest ważnym elementem realizacji wyznaczonych przez ONZ Celów Zrównoważonego Rozwoju, w tym celu 17, czyli partnerstwa na rzecz celów. To biznes ma narzędzia oraz środki finansowe, które mogą realnie wspomóc wdrażanie Agendy 2030. UN Global Compact Network Poland, współpracując z biznesem, NGOs i administracją rządową, mobilizuje firmy do zwiększonej aktywności w tym zakresie oraz podejmuje działania na rzecz usunięcia barier w rozwoju filantropii korporacyjnej w naszym regionie” – zaznacza Kamil Wyszkowski, Dyrektor Wykonawczy UN Global Compact Network Poland.

W Polsce wciąż istnieje bardzo duże pole do systemowej działalności filantropijnej. Powoli docierają do nas wzorce zachodnie, sprowadzane głównie przez zagraniczne korporacje czy młode pokolenie kształcone za granicą. To właśnie wśród sukcesorów i przyszłych dyrektorów firm (obecnych 30- i 40-latków) istnieje duża szansa na rozwój tego obszaru, gdyż dostrzegają oni nie tylko możliwość, ale wręcz potrzebę łączenia rozwoju biznesu z działalnością społeczną.

„Firmy, które chcą włączać się w działalność społeczną, napotykają obecnie liczne bariery mogące skutecznie utrudniać im podejmowanie tego typu aktywności. „Wśród najczęściej wymienianych znajdują się przede wszystkim brak wiedzy i edukacji na temat pomagania, społecznej odpowiedzialności biznesu, ESG i filantropii, a co za tym idzie brak wykwalifikowanych specjalistów i ekspertów, którzy mogliby wspierać biznes w takich działaniach.” – mówi Konrad Siwiński z Kantar Polska.

Brakuje także miejsca, w którym firmy miałyby dostęp do aktualnej wiedzy, bieżących przepisów, standardów umów, czy dobrych praktyk. Jest to szczególnie istotne dla mniejszych firm oraz tych, które dopiero rozpoczynają działania w obszarze zaangażowania społecznego. Dzisiaj biznes na własną rękę szuka aktualnych informacji, wiedzy i narzędzi do działania, uprzywilejowany jest więc ten, który ma globalne struktury i własne zaplecze prawno-podatkowe.

Wśród zidentyfikowanych w trybie konsultacji barier prawnych i podatkowych wymienić można potrzebę uregulowania kwestii wolontariatu pracowniczego, w szczególności w obszarze oddelegowania pracowników do wolontariatu, oddelegowania do pracy na rzecz fundacji korporacyjnej, rozliczania kosztów wolontariatu, w tym kosztów ponoszonych przez wolontariuszy oraz ubezpieczenia wolontariuszy. Z badania Philanthropy in CEE 2020 jasno wynika, że pracownicy firm chcą działać społecznie i oczekują tego także od swoich pracodawców.

Wiele niejasności wzbudza także kwestia ofiarowania, a następnie rozliczania usług pro bono w zakresie podatku VAT. Z tego względu część firm preferuje świadczenie takich usług bez podpisywania umów, co wpływa niekorzystnie na stabilność tego typu współpracy z biznesem dla organizacji społecznych.

Źródło: https://ungc.org.pl/filantropia-korporacyjna-w-europie-srodkowo-wschodniej/

  1.  Jak rotacja pracowników wpływa na dobór benefitów przez pracodawców?

Pracodawcy nieustannie modyfikują programy benefitów, żeby zapobiec zbytniej rotacji pracowników albo przyciągnąć nowe osoby do organizacji. Oprócz pożądanej obecnie opieki psychologicznej, uwzględniają w benefitach także rehabilitację pocovidową. 90 proc. firm zwiększa zakres świadczeń przy odnawianiu polisy, a 25 proc. decyduje się na zmiany w czasie trwania obecnej umowy z ubezpieczycielem.

Z Monitora Rynku Pracy przygotowywanego przez Randstad wynika, że 58 proc. badanych Polaków chce zmienić pracę. 10 proc. aktywnie szuka nowej pracy, a 48 proc. analizuje dostępne oferty. Podobnie było wiosną, gdy było to odpowiednio 11 i 47 proc. Oznacza to, że pracownicy niezależnie od warunków, dążą do polepszenia swojej sytuacji zawodowej. W ciągu ostatnich 6 miesięcy pracodawcę zmieniali przede wszystkim sprzedawcy i kasjerzy (36 proc.), kierownicy średniego szczebla (26 proc.) oraz pracownicy biurowi i administracyjni (23 proc).

– Nasze obserwacje pokrywają się z wynikami badania. Prowadząc rozmowy z pracodawcami, widzimy, że wątek stosunkowo wysokiej rotacji pracowników, jest jednym z istotniejszych czynników, które biorą oni pod uwagę przy doborze benefitów. Niezmiennie wysoce pożądanym dodatkiem pozapłacowym jest dostęp do prywatnej opieki zdrowotnej, opłacanej przez pracodawcę. Pracownicy są już do tego tak przyzwyczajeni, że zakres grupowych ubezpieczeń zdrowotnych i pakietów medycznych staje się coraz bogatszy i coraz lepiej dopasowany do potrzeb zatrudnionych, co przynosi też i samym pracodawcom wiele korzyści, ponieważ oprócz zmniejszenia rotacji czy zwiększenia skuteczności rekrutacji, wpływa też na poziom absencji chorobowej pracowników – zauważa Xenia Kruszewska, dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych w SALTUS Ubezpieczenia.

Jak twierdzą eksperci, pracodawcy z jeszcze większą niż wcześniej uwagą podchodzą do tworzenia programów świadczeń dostępnych dla pracowników. Chcąc wyjść naprzeciw zmianie potrzeb powstałych w wyniku pandemii, szczególny nacisk kładą obecnie na pomoc w odzyskaniu formy po wielu miesiącach ograniczonej aktywności fizycznej i zmierzeniu się z problemami natury psychologicznej, wynikającymi zarówno z zamknięcia w domach, jak i powrotu do funkcjonowania w przestrzeniach publicznych oraz pracy stacjonarnej. Do tego dochodzi jeszcze opieka nad osobami, które przeszły COVID-19 i borykają się z długotrwałymi skutkami zarażenia koronawirusem.

– Zdrowi i sprawni pracownicy to podstawa funkcjonowania firmy. Dlatego nie dziwi mnie, że pracodawcy decydują się na modyfikowanie i rozszerzanie listy dostępnych dla pracowników świadczeń prywatnych. W końcu im szybciej zatrudnieni otrzymają stosowną pomoc, tym prędzej wrócą do sprawności i pracy – podkreśla Kruszewska. Według niej, dobra opieka medyczna jest istotnym elementem wzmacniania wizerunku przyjaznego i odpowiedzialnego pracodawcy. – Obecnie praktycznie każdy pracodawca przy odnawianiu polisy decyduje się na zwiększenie zakresu ubezpieczenia, a około 25 proc. decyduje się na jej rozszerzenie jeszcze w trakcie trwania umowy – mówi Kruszewska.

Źródło: https://www.prawo.pl/kadry/jakich-benefitow-szukaja-pracownicy-i-jak-dobieraja-je-pracodawcy,509840.html

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej