Jak pracodawca powinien przestrzegać podstawowych zasad work life balance?

Work life balance, czyli filozofia utrzymywania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a obowiązkami służbowymi jest często mylona z podejściem coraz większej ilości pracowników, zgodnie z którym po 8 godzinach pracy laptop jest zamykany a bez względu na to, czy firma jest w kryzysie, czy nie my przestajemy przejmować się kwestiami zawodowymi i rozpoczynamy czas odpoczynku. 

Takie podejście dla wielu może być idealnym przejawem zachowania balansu pomiędzy życiem prywatnym a pracą, jednak nie o to chodzi. U podstaw założenia work life balance jest zachowanie równowagi pomiędzy dwoma strefami naszego życia w taki sposób, by stanowiły one dwie idealnie spójne części naszego życia. W takiej metodyce żaden z obszarów nie może dominować, z drugiej jednak strony powinniśmy założyć pewną elastyczność, która da nam pole do nagięcia sztywnych zasad „praca od 8 do 16 i koniec”. W wielu branżach i firmach potrzeba pozostania kilku chwil dłużej jest naturalna i nie ma w tym nic złego, o ile nie stanowi to sytuacji standardowej. Jeśli jesteśmy w stanie spełnić pokładane w nas oczekiwania w pracy i nie pozostawia niczego przypadkowi, w płynny sposób powinniśmy przejść do życia prywatnego, nie myśląc o tym, co zdarzyło się w pracy. 

Na początku problem z utrzymaniem równowagi może być niezauważalny – pracownik jest zestresowany, nawał obowiązków nie daje mu spokoju nawet po godzinach pracy.  W dalszym stadium pracownik może poczuć wypalenie zawodowe a problemy zdrowotne oraz psychiczne mogą prowadzić do nieodwracalnych szkód. Brak work life balance w Stanach Zjednoczonych prowadzi do tego, że na leczenie skutków długotrwałego stresu wydaje się nawet do 190 miliardów dolarów. I mowa jedynie o tych osobach, które postanowiły podzielić się swoim problemem.

Jeszcze kilkanaście lat temu wychodzono z błędnego założenia, że im więcej pracownik pracuje, tym więcej będzie w stanie zrobić, a co za tym idzie, więcej zarobić. Czy to jednak prawda? Niekoniecznie. Większy nakład obowiązków w pewnym momencie zmniejszy efektywność pracownika – obniży jego zaangażowanie, koncentracje a w skrajnych przypadkach spowoduje wykorzystanie zwolnienia lekarskiego, co będzie stanowiło dla pracodawcy jeszcze większy problem. 

Jak sytuacja pracownika realizującego zasady work life balance wygląda na naszym, rodzimym rynku pracy? Niezbyt optymistycznie, czego dowodem jest raport Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Według raportów Polacy stanowią 7 w kolejności najbardziej zapracowany naród wśród wszystkich państw wspólnoty, przepracowując około 1928 godzin rocznie. W Polsce idea work life balance niestety w wielu organizacjach jest tylko stosowana w teorii, co nie sprzyja produktywności oraz zaangażowaniu pracowników. 

Wprowadzenie zasad work life balance nie musi być wielką inwestycją dla firmy. To zaledwie zbiór małych usprawnień, które w długim terminie pozwolą utrzymać balans pracowników oraz spokój ducha pracodawcy. Od czego zacząć wprowadzanie zasad work life balance w swojej organizacji? 

Przede wszystkim od minimalizowania sytuacji, w których pracownik ma zajmować się służbowymi czynnościami po godzinach pracy. Brak wiadomości e-mail i telefonów do pracowników po zakończeniu ich dnia pracy to początek wprowadzania odpowiedniej kultury organizacyjnej zorientowanej na pracownika, nie na wyniki przedsiębiorstwa. 

Równie istotne jest dawanie przykładu i zachęcanie pracowników do zdrowego trybu życia i rozwijania swoich pasji. Choć wydaje się to w naszych warunkach niemożliwe, najwięksi giganci technologiczni już teraz wprowadzili dla swoich pracowników jeden dzień w tygodniu, w którym spędzają oni czas pracy właśnie na rozwijaniu swoich umiejętności, kompetencji i zainteresowań.  Pamiętajmy o cyklicznych spotkaniach integracyjnych, które z pewnością zbliżą zespół do siebie oraz pozwolą poznać się od strony innej niż tej służbowej. 

Warto jednak zastosować jeszcze jeden dodatkowy zabieg, który z pewnością wpłynie pozytywnie na morale naszych pracowników. Mowa o możliwości pracy zdalnej lub elastycznym czasie pracy. Jeśli specyfika pracy nie umożliwia wprowadzenia hybrydowego trybu pracy, przełożony powinien chociaż raz na jakiś czas pozwolić pracownikowi pracować z domu lub zaproponować inne, bardziej dopasowane do jego rzeczywistych potrzeb godziny pracy. 

Źródło: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-jak-pracodawca-powinien-przestrzegac-podstawowych-zasad-work-life-balance

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej