Dlaczego warto wprowadzić wolontariat pracowniczy?
Prowadzenie wolontariatu pracowniczego w swojej firmie to rozwiązanie, które przynosi korzyści obu stronom – pracownikom oraz organizacji. Jak wprowadzić wolontariat do swojej firmy? Zdecydowanie w pierwszej kolejności zorientować się, jakiej pomocy chcą udzielać pracownicy i jakie są możliwości zrealizowania wolontariatu. W Polsce ta idea jest stosunkowo nowa, chociaż tak naprawdę powstała w Stanach Zjednoczonych w latach 70 poprzedniego wieku. Dobroczynność danej firmy organizowana jest w ramach strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) oraz społecznego zaangażowania biznesu (CCI). Niegdyś wolontariat pracowniczy w swoich strukturach włączały jednie duże korporacje. Obecnie obserwuje się zjawisko większej aktywności także wśród małych i średnich przedsiębiorstw.
Wolontariat pracowniczy to idea, którą warto wprowadzić do swojej firmy. Zaangażowanie pracodawcy w takie działania swoich pracowników jest istotne, zwłaszcza w kontekście układania i wdrażania strategii szeroko pojętej odpowiedzialności biznesu. Pomaganie może przybierać różne formy, ale przede wszystkim należy pamiętać o celu. Jak go obrać? Dobrym pomysłem jest propagowanie działań, które mają znaczenie lokalne. Należy pamiętać, że tak naprawdę w wyborze celu organizację ogranicza jedynie wyobraźnia. Co ważne – nie zawsze tego typu pomoc ze strony firmy musi polegać jedynie na finansowej dotacji. W zależności od potrzeb, dany przedsiębiorca może, np. udostępnić pomieszczenie w siedzibie firmy, w którym pracownicy mogliby magazynować zebrane dary. Odrębną formą jest także wolontariat kompetencyjny, który sięga po doświadczenie, wiedzę i pasję naszych pracowników i ukierunkowuje ich działania na wsparcie szczytnego celu. Zespoły HR w firmach mogą zaangażować się na przykład w działania na rzecz wsparcia rozwoju kompetencji osób z utrudnionym dostępem do rynku pracy, zespoły marketingowe – wykorzystać swoje umiejętności, by pomóc w promocji akcji organizowanej przez fundację dobroczynną. Ile kompetencji w organizacji – tyle możliwości pomocy. Co więcej, firmy coraz częściej umożliwiają wzięcie dodatkowego płatnego urlopu z myślą o takich inicjatywach.
A jak jeszcze można wspomagać inicjatywy dobroczynne? Pracodawca może (a nawet powinien) wykorzystać kanały komunikacji – zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej – w celach promocji akcji. Marketing szeptany w tego typu akcjach również ma ogromne znaczenie. Dobrym przykładem jest także informowanie o powodzeniu akcji w trakcie jej trwania i podsumowanie jej na forum publicznym przez pracodawcę po jej zakończeniu. Jest to z jednej strony docenienie zaangażowanych do tej pory ludzi, a dodatkowo motywacja dla nieprzekonanych pracowników (i prawdopodobny wpływ na ich większe zaangażowanie), która może przekładać się na rozwój wolontariatu w organizacji w przyszłości. Należy tutaj dodać, że wspólne podejmowanie działań, czyli łączenie sił pracowników oraz kadry zarządzającej zwiększa pole aktywności i możliwości lokalnej pomocy. Co ważne, wpływa to korzystnie na relacje na linii pracownik-pracodawca.
Przykład idzie z góry i choć inicjatywa wolontariatu kierowana jest zazwyczaj od pracowników, to dawanie wzorca i w pewien sposób integrowanie się wszystkich ma ogromne znaczenie. Poprzez wolontariat pracowniczy można dostrzec wiele ukrytych talentów i tym samym nowych liderów, co stwarza możliwość nowych miejsc pracy. Jest to sytuacja win – win, ponieważ taka osoba awansuje w strukturach firmy i czuje się doceniona, z drugiej strony organizacja poszerza swoje działania i doskonali się w konkretnych profilach. Poza tym warto wdrożyć działania wolontariatu pracowniczego w swojej firmie, m.in. dlatego, że usprawnia to przepływ informacji w komunikacji wewnętrznej i poprawia umiejętności pracy w zespole, bez względu na zajmowane stanowisko.
Pracodawcy powinni zwrócić uwagę na fakt, że idea wolontariatu pracowniczego nie jest na tę chwilę uregulowana prawnie w Polsce. Można jedynie odnosić się do ogólnego zapisu o wolontariacie – dobrowolnej i nieodpłatnej działalności z 24 kwietnia 2003 roku, m.in. o działalności wolontariackiej (Dz. U. z 2003r, Nr 96, poz.873 z późn. zm.) lub odnosząc się do zapisów na temat zasad prowadzenia zbiórek publicznych. Wszystko w zależności od charakteru wolontariatu funkcjonującego w danej organizacji. Powinna ona mieć na uwadze, że wolontariat to zawsze dobrowolna forma, w której nie każdy pracownik musi brać udział. W związku z tym obowiązki wynikające z działalności wolontariatu pracowniczego nie mogą być umieszczane w stałych obowiązkach zatrudnionych czy być poleceniem służbowym.
Firma może jednak zachęcać pracowników do angażowania się w ten proces. Inspirujące dla pracowników mogą być, np. spotkania z zewnętrznymi koordynatorami akcji charytatywnych czy wolontariuszami, którzy dzielą się swoimi historiami i dają motywację do pomagania. Poza tym można wykorzystywać pewne formy zdrowej grywalizacji – od organizacji konkursów dla najbardziej zaangażowanych osób po szkolenia poprawiające konkretne kompetencje (np. kursy języków obcych). Pojawia się tutaj jeszcze jeden aspekt, mianowicie – ile pracowników, prawdopodobnie tyle pomysłów na cel kierowanej pomocy.
Warto ustalić wcześniej z grupą chętnych cele i założenia. Jeśli pojawia się niezdecydowanie, można stworzyć plan rocznego działania i podzielić swoje zaangażowanie dla różnych podmiotów na kwartały. Jest to związane również z tym, jaki typ wolontariatu zostanie wybrany. Może to być wolontariat pracowniczy krótkoterminowy (okresowy lub jednorazowy), a także długotrwałe działania ukierunkowane na jeden cel. Przykładowo, zimą organizacja angażuje się w pomoc lokalnym schroniskom dla zwierząt a latem – w szukanie prac tymczasowych i dorywczych dla najuboższych rodzin z regionu.
Firma, która prowadzi działania dobroczynne kształtuje swój wizerunek jako organizacji odpowiedzialnej społecznie, dodatkowo upowszechniając pomoc wśród pracowników (a może także ich rodzin). Co więcej, jest to dawanie przykładu innym organizacjom i w pewien sposób tworzenie pozycji lidera w tej kategorii. Ma to wydźwięk także na rynku pracy, ponieważ firma zaangażowana społecznie to pracodawca, który jest pożądany zwłaszcza wśród młodych pokoleń i potencjalnych pracowników chcących rozwijać swoje kariery. W wolontariacie pracowniczym atrakcyjne dla pracowników jest doskonalenie swoich umiejętności oraz nabywanie nowych doświadczeń.
Nie można zapominać także o integracyjnej kwestii wolontariatu pracowniczego, która zacieśnia relacje pomiędzy pracownikami a zarządzającymi oraz kreuje takie wartości jak pomoc, współpraca i rozwój kompetencji osobistych. A trzeba przyznać, że ma to bezpośrednie przełożenie na pozytywną atmosferę w miejscu pracy i tworzenie relacji opartych na wzajemnym zaufaniu między współpracownikami.
Jedno jest pewne – idea działania na rzecz lokalnych społeczności i środowiska nie tylko jednoczy ludzi w zespole, ale pozwala także rozwijać się organizacji.
Źródło: http://blog.randstad.pl/dlaczego-warto-wprowadzic-wolontariat-pracowniczy

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.