Czym się charakteryzuje regulamin wynagradzania?
Obowiązek wprowadzenia regulaminu wynagradzania ma każdy pracodawca, który łącznie
spełnia następujące warunki:
- zatrudnia co najmniej 20 pracowników,
- nie jest objęty zakładowym lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy, pozwalającym na jego podstawie określić indywidualne warunki umów o pracę.
Do grupy „co najmniej 20 pracowników” nie wlicza się osób wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, np. umowy o dzieło, umowy zlecenia lub umowy o pracę tymczasową.
Regulamin wynagradzania ustala pracodawca w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową.
W przypadku dwóch i więcej organizacji związkowych muszą one przedstawić pracodawcy wspólne stanowisko w terminie 30 dni od przedstawienia im projektu regulaminu. W razie nieprzedstawienia przez zakładowe organizacje związkowe wspólnego stanowiska w wyżej wymienionym terminie, pracodawca może sam ustalić regulamin wynagradzania po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk poszczególnych organizacji związkowych.
Regulamin wynagradzania obejmuje wszystkich pracowników, bez względu na podstawę zatrudnienia, którą może być umowa o pracę, powołanie, wybór, mianowanie lub spółdzielcza umowa o pracę.
Przy ustalaniu ogólnej liczby pracowników nie uwzględnia się pracowników, których wynagrodzenie nie może być określone w regulaminie.
Regulaminem wynagradzania nie mogą być objęci:
- pracownicy zarządzający w imieniu pracodawcy zakładem pracy, tj. pracownicy kierujący jednoosobowo zakładem pracy i ich zastępcy lub pracownicy wchodzący w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy oraz główni księgowi;
- osoby zarządzające zakładem pracy na innej podstawie niż stosunek pracy;
- członkowie korpusu służby cywilnej;
- pracownicy urzędów państwowych zatrudnieni na podstawie mianowania i powołania;
- pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie wyboru, mianowania i powołania w: urzędach marszałkowskich, starostwach powiatowych, urzędach gminy, biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego, biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych oraz jednostek samorządu terytorialnego;
- sędziowie i prokuratorzy.
Obowiązki pracodawcy związane z ustanowieniem regulaminu wynagradzania:
- zawiadomić pracowników o wejściu w życie regulaminu i o zmianach dotyczących regulaminu,
- dostarczyć zakładowej organizacji związkowej niezbędną liczbę egzemplarzy regulaminu,
- na żądanie pracownika udostępnić do wglądu tekst regulaminu i wyjaśnić jego treść.
Regulamin pracy wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.
Regulamin wynagradzania powinien przewidywać wysokość oraz zasady przyznawania
pracownikom:
- stawek wynagrodzenia za pracę określonego rodzaju lub na określonym stanowisku,
- innych (dodatkowych) składników wynagrodzenia, jeżeli zostały one przewidziane z tytułu wykonywania określonej pracy
W treści regulaminu wynagradzania pracodawca zamieszcza zapisy dotyczące:
- systemu wynagradzania (np. system czasowy – miesięczny lub godzinowy, system akordowy, czasowo-prowizyjny, czasowo-premiowy),
- stawek wynagradzania,
- zasad przyznawania premii lub prowizji,
- innych świadczeń związanych z pracą, np. premii, nagród, nagród jubileuszowych, dodatków do wynagrodzenia (funkcyjnych, stażowych, itp.) oraz warunków wypłacania należności z tytułu podróży służbowych.
Regulamin wynagradzania nie może przewidywać wypłaty wynagrodzenia w naturze.
Źródło: https://www.pip.gov.pl/pl/f/v/144709/Regul%20Pracy%20Wynagradz.pdf
Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.