Czym jest upskilling?

Upskilling to proces uczenia pracowników nowych umiejętności, które pomogą im w pracy. To rozwój w ramach tego samego stanowiska, zdobywanie certyfikatów, umiejętności, które pozwalają budować eksperckość w dziedzinie, w której specjalizuje się dana osoba. Wraz z rozwojem technologii i zmieniającym się otoczeniem, zmieniają się wymagania względem pracy. Upskilling pozwala wypełnić tę lukę. Pracownicy mogą być dzięki temu na bieżąco z nowinkami z branży, co sprawia, że firma pozostaje konkurencyjna na rynku.

Upskilling stał się priorytetem dla wielu organizacji. Największe talenty, niezależnie od sytuacji ekonomicznej, zawsze będą rozchwytywane i szybko znajdą pracę. Pozyskanie takich osób w dalszym ciągu jest zatem wyzwaniem. Alternatywą jest wsparcie obecnych pracowników w zdobyciu nowych, potrzebnych umiejętności. Upskilling jest ważny z wielu powodów:

  • zadania na poszczególnych stanowiskach zmieniają się szybciej niż kiedykolwiek
  • pracownicy oczekują możliwości rozwoju
  • rozwój przekłada się na większe zadowolenie pracowników
  • może zwiększyć wydajność, morale i motywację
  • pomaga organizacji pozostać konkurencyjną
  • spada rotacja pracowników
  • maleje potrzeba rekrutacji poza organizacją

Firmy mogą pomóc pracownikom w upskillingu na wiele sposobów. Oto kilka wskazówek, w jaki sposób opracować skuteczną strategię podnoszenia kwalifikacji.

  • określ luki wiedzy w organizacji

Każda firma ma mocne i słabe strony, także pod kątem wiedzy, którą dysponuje w organizacji. Pierwszym krokiem, by upskilling był skuteczny jest zidentyfikowanie braków konkretnych umiejętności. Upewnij się, że działania związane ze zdobywaniem wiedzy są zgodne z potrzebami pracowników. Jeśli to możliwe, to nagradzaj ich rozwój, np. awansem.

  • myśl krótko i długoterminowo

Mimo iż warto być na bieżąco z trendami i wykorzystywać nowe technologie, postaraj się nie koncentrować tylko na kompetencjach, które mogą być przydatne tylko w krótkim okresie. Kluczowe umiejętności powinny mieć wartość długoterminową. Znajdź równowagę między tym, czego potrzebujesz „tu i teraz”, a co przyniesie Twojej organizacji wartość w dłuższej perspektywie.

  • twórz programy szkoleniowe

Nie ma uniwersalnego sposobu na upskilling, który sprawdzi się w każdej firmie. Kluczowe jest dostosowanie szkoleń, planu rozwoju pracowników do możliwości organizacji. Część przedsiębiorstw pomaga zdobywać nowe umiejętności za pomocą spotkań z trenerami wewnętrznymi, inne współpracują z zewnętrznymi instytucjami edukacyjnymi, jedne szkolą indywidualnie, drugie preferują pracę w grupie. Dopasuj plan do zasobów, którymi dysponujesz.

  • poznaj cele pracowników

Upskilling polega na usuwaniu luk w umiejętnościach. Te luki, w zależności od osoby, mogą być różne. Potrzeby pracowników w zakresie podnoszenia kwalifikacji zależą od ich bieżących umiejętności, roli w organizacji, wymagań, także technologicznych, niezbędnych do odpowiedniego wykonywania obowiązków. Warto zaangażować kadrę kierowniczą w częste, indywidualne rozmowy z pracownikami, by lepiej zrozumieć ich potrzeby.

Źródło: http://blog.randstad.pl/czym-jest-upskilling-i-jak-mozesz-pomoc-w-tym-pracownikom

Region Gdański NSZZ „Solidarność”

Projekt otrzymał dofinansowanie z Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu „Dialog społeczny – godna praca”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej