Co powinna zawierać polityka mediów społecznościowych?

Polityka zachowań w social mediach to oficjalny prawny dokument lub zbiór zasad (w mniejszych firmach), które określają prawa i obowiązki pracowników w mediach społecznościowych. Nie tylko pokazuje, co wolno i czego absolutnie nie można pisać w internecie, ale również jakie cele ma firma na swoją w nim obecność. Definiuje, w jakim zakresie pracownicy korzystają z dostępu do mediów społecznościowych w godzinach pracy i nie tylko. Stworzenie takiego dokumentu lub chociażby zbioru zasad w przypadku mniejszej organizacji jest absolutnie niezbędne, aby utrzymać spójną strategię marki firmowej w mediach społecznościowych i zabezpieczyć wszystkie czynniki ryzyka związane z obecnością pracowników w tym miejscu. W praktyce biznesowej spotykam dwie skrajności związane z tym tematem. Gdy pytam, czy w firmie jest taki dokument, otrzymuję informację, że jest choć, nikt go nie czytał. W pełni rozumiem, dlaczego tak się dzieje. Jest to kilkadziesiąt stron często w języku angielskim, a na dodatek tekst jest pełny prawniczego żargonu (również po angielsku). Nie chcę być niemiła, bo naprawdę cenię pracę prawników, ale ochotników do czytania tego raczej nie znajdziemy. Nie mówiąc o stosowaniu. Z tego powodu bardzo często ludzie w firmie nie są aktywni, bo obawiają się, że na pewno w tym dokumencie jakiś paragraf na nich istnieje. Lepiej się zatem nie wychylać. Druga skrajność to wolna amerykanka i działanie spontaniczne. Nie ma zasad i reguł. Każdy robi, co chce. Doskonała baza pod kryzys i to nie tylko wizerunkowy. Z tego powodu pracując z klientami, wypracuj rozwiązanie, które pozwoli wprowadzić zasady, ale jednocześnie będzie łatwe do egzekwowania.

#WaznePytania – 10 punktów, które powinna mieć każda polityka mediów społecznościowych:

  • Po co ci polityka social mediów?
  • Do czego firma wykorzystuje media społecznościowe?
  • Jakie są oficjalne kanały i konta mediów społecznościowych?
  • Kto może mówić w imieniu firmy?
  • Jakie wytyczne obowiązują pracowników w mediach społecznościowych?
  • Jakie są najlepsze „Do’s” i „Dont’s” dla mediów społecznościowych?
  • Czy zachęcasz do bycia ambasadorem firmy?
  • Jak radzić sobie z (pozytywnymi lub negatywnymi) komentarzami, hejtem?
  • Czy piszesz otwarcie, dla kogo pracujesz?
  • Czy istnieją jakieś tematy objęte tajemnicą firmową?

Źródło: „Autentyczny personal branding”; Autor: Angelika Chimkowska

Źródło: https://kadry.infor.pl/kadry/hrm/komunikacja/5619861,polityka-firmy-dotyczaca-zachowan-w-social-mediach.html

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej