Zespół Trójstronny ds. Kolejnictwa z udziałem Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”
12 marca br. w siedzibie PKP S.A. odbyła się druga część posiedzenia Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa. Obrady te stanowiły kontynuację spotkań rozpoczętych 20 lutego br. i zgromadziły przedstawicieli pracodawców kolejowych, związków zawodowych z Krajową Sekcję Kolejarzy NSZZ „Solidarność” oraz rządu, m.in. wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka.
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” uczestniczyła w dyskusjach na temat przyszłości transportu kolejowego oraz proponowała rozwiązania problemów, z jakimi borykają się spółki kolejowe i ich pracownicy. Celem spotkań jest wypracowanie rozwiązań, które pozwolą na stabilizację sektora kolejowego oraz poprawę warunków pracy dla pracowników. Strona rządowa zobowiązała się do podjęcia działań mających na celu rozwiązanie problemów związanych z finansowaniem inwestycji oraz ze zrównoważeniem konkurencyjności w transporcie.
Krajową Sekcję Kolejarzy NSZZ „Solidarność” reprezentowali: Henryk Grymel, jej przewodniczący i współprzewodniczący zespołu, Henryk Sikora, zastępca przewodniczącego KSK i Marek Dębski, członek Prezydium KSK.
Jednym z punktów obrad było omówienie procesu przejęcia spółki PKP Telkol przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Prezes PKP S.A. Alan Beroud poinformował o trwającej wycenie oraz procesie due diligence. Cała transakcja ma zostać zamknięta do pięciu miesięcy. Henryk Sikora, wiceprzewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „S” zadał pytanie, czy zdecydowano już o sposobie przejęcia spółki. Prezes potwierdził, że PLK planuje zakup 100 proc. udziałów, a nie przejęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ważnym punktem w dyskusji była kwestia równoważenia konkurencyjności pomiędzy transportem samochodowym a kolejowym. Przewoźnicy kolejowi wskazali na liczne nierówności w traktowaniu obu sektorów. Przewoźnicy drogowi nie ponoszą kosztów dostępu do dróg, podczas gdy kolejowy musi płacić za dostęp do infrastruktury, a dodatkowo znaczną część kosztów stanowi rosnąca cena energii elektrycznej. Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”, zwróciłł uwagę na spadające przewozy towarowe koleją, co negatywnie wpływa na wyniki finansowe np. PKP Cargo.
Minister Malepszak zapowiedział dalsze prace nad poprawą efektywności sektora kolejowego oraz wprowadzenie opłat dla przewoźników drogowych na wszystkich drogach krajowych, co może wyrównać szanse pomiędzy tymi dwoma formami transportu.
Prezentacja Jana Malinowskiego, prezesa PKP Intercity, ukazała ambitne plany inwestycyjne spółki, które obejmują zakup lokomotyw wielosystemowych i wagonów. Inwestycje te mają na celu nie tylko poprawę efektywności spółki, ale także przygotowanie na konkurencję zagranicznych przewoźników, którzy mogą pojawić się na polskim rynku po 2030 r., kiedy otwarty zostanie rynek kolejowych przewozów pasażerskich.
Tymczasem Polregio, największy polski przewoźnik regionalny, zmaga się z poważnymi problemami. Krzysztof Pietrzykowski, prezes Polregio, zwrócił uwagę na brak taboru, który wciąż stanowi największy problem spółki. Szacuje się, że do 2030 r. 42 proc. obecnie eksploatowanego taboru stanie się technicznie niezdolne do użytkowania. Problemem jest również „wypychanie” spółki z niektórych województw przez koleje samorządowe, co może ograniczyć działalność do sześciu województw.
Marek Dębski, członek prezydium KSK NSZZ „S” przypomniał, że problemy tej spółki mają swoje źródło w skomplikowanym układzie własnościowym, który obejmuje 16 samorządów wojewódzkich. Z tego powodu brak jest silnego gospodarza, a środki na inwestycje w tabor zostały przejęte przez spółki samorządowe. Dębski zauważył, że mimo trudności Polregio ma przewieźć ponad 100 milionów pasażerów rocznie.
Ministerstwo Infrastruktury zapowiada wsparcie zakupu nowego taboru spółki poprzez Społeczny Fundusz Klimatyczny i Fundusz Modernizacji, ale dopiero od 2032 r.
W czerwcu lub wrześniu br. nastąpi kolejne spotkanie Zespołu Trójstronnego, na którym omówione zostaną postępy w realizacji działań, m.in. projekt restrukturyzacji PKP Cargo S.A.