Sprzedaż detaliczna. GUS podał najnowsze dane

GUS podał 26 listopada br. najnowsze dane dotyczące sprzedaży detalicznej. W październiku br. sprzedaż detaliczna w cenach stałych była wyższa niż przed rokiem tylko o 1,3 procent (wobec wzrostu r/d/r o 2,8 proc. w październiku 2023 r.). W porównaniu z wyjątkowo „chudym” wrześniem br. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej o 7,8 procent.

Sprzedaż detaliczna towarów nie zachwyca; jej poziom od 3 lat stoi niemal w miejscu. Przez pierwsze 9 miesięcy 2024 r. sprzedaż wzrosła r/d/r o 2,4 proc. (wobec spadku o 2,6 proc. w analogicznym okresie ub.r.).

W październiku br. wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowały podmioty z grup: pojazdy samochodowe, motocykle i części (o 24,1 proc.); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 9,6 proc.); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 1,8 proc.). Jak wskazuje GUS  spadek sprzedaży wykazały podmioty sprzedające żywność, napoje i wyroby tytoniowe o 1,2 proc., a jednostki handlujące paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi o 9,1 proc..

 W październiku br. w porównaniu z październikiem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących o 2,5 proc.  

– Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału r/d/r raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 19,9 proc. przed rokiem do 25,9 proc.), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 17,1 proc. 2022 do 2023 do 19,0 proc. 2023/2024) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 24,8 proc. do 25,0 proc. – podaje GUS.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej