„Solidarność” w PKP Cargo apeluje do prezydenta RP i premiera
Przedstawiciele „Solidarności” w PKP Cargo wystosowali listy do prezydenta Andrzeja Dudy i do premiera Donalda Tuska. PKP CARGO S.A. to nie tylko przedsiębiorstwo. To krwiobieg polskiej gospodarki.
– PKP CARGO S.A. to nie tylko przedsiębiorstwo. To krwiobieg polskiej gospodarki, kluczowy element krajowego i międzynarodowego transportu towarów. Jej stabilność jest niezbędna do płynnego funkcjonowania łańcuchów dostaw i ma bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo narodowe. W kontekście obecnych, niespokojnych czasów, szczególnie ważne jest, że PKP CARGO S.A. jako narodowy przewoźnik powołany jest do realizacji przewozów wojskowych. Jako Zwierzchnik Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, z pewnością dostrzega Pan, jak ważny jest to element struktury obronnej, niezbędny do wypełniania kluczowych zadań związanych z obronnością naszego kraju
– napisali związkowcy do Andrzeja Dudy i zaapelowali do prezydenta RP o „interwencję i podjęcie wszelkich możliwych kroków, aby zatrzymano proces masowych zwolnień i znaleziono alternatywne rozwiązania, które pozwolą utrzymać tak cenną i doświadczoną kadrę, opracowano i wdrożono skuteczną strategię rozwoju, która zapewni PKP CARGO S.A. finansową stabilność i konkurencyjność na rynku oraz wsparto spółkę w niezbędnych inwestycjach i modernizacji, co jest kluczowe dla jej długoterminowej przyszłości i zdolności do realizacji zadań obronnych”.
– Utrata potencjału PKP CARGO S.A. będzie miała dalekosiężne, negatywne skutki dla całej Polski. Liczę na Pańskie zrozumienie powagi sytuacji i zdecydowane działania w interesie naszego państwa – zaapelowali związkowcy.
Z kolei w liście do premiera Donalda Tuska napisali:
– Oczekujemy jasnego stanowiska i pilnych działań ze strony Rządu, które będą chronić polskie miejsca pracy i zapewnią stabilność spółki PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, a także weryfikację zasadności i etyki podnoszenia wynagrodzeń kadry zarządzającej w okresie głębokiej restrukturyzacji
– związkowcy z „Solidarności” w PKP Cargo.
Przypomnijmy, że PKP Cargo poinformowało o zamiarze przeprowadzenia kolejnych zwolnień grupowych do 1041 pracowników w 2025 r. oraz do 1388 pracowników w 2026 r.
– Czy na tym właśnie polega Pańska deklarowana polityka repolonizacji kluczowych spółek państwowych? Zwracamy się do Pana z głębokim zaniepokojeniem w imieniu tysięcy pracowników PKP CARGO S.A., spółki o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa gospodarczego i obronności Rzeczypospolitej Polskiej, która obecnie znajduje się w procesie restrukturyzacji sanacyjnej –
napisali związkowcy do premiera Donalda Tuska.
– W obliczu alarmujących informacji, pragniemy zadać Panu, Panie Premierze, kluczowe pytania dotyczące spójności polityki rządu:
1. Czy na tym właśnie polega Pańska deklarowana polityka repolonizacji kluczowych spółek państwowych – na masowych zwolnieniach doświadczonych pracowników, nierzadko w wieku 50+, dla których znalezienie nowego zatrudnienia graniczy z cudem? Czy budowanie silnych narodowych podmiotów oznacza demontaż ich najcenniejszego kapitału, jakim są pracownicy oraz wyprzedaż majątku, w tym nieruchomości i ruchomości?
2. PKP CARGO S.A. formalnie jest spółką akcyjną, jednakże właśnie to PKP S.A., będąca spółką Skarbu Państwa, sprawuje realny wpływ na jej funkcjonowanie i strategiczne decyzje. Czy Rząd, jako właściciel i podmiot mający decydujący głos poprzez PKP S.A., realnie dąży do odbudowy i wzmocnienia spółki, czy też proponowane rozwiązania restrukturyzacyjne, oparte na masowych zwolnieniach, doprowadzą do jej marginalizacji lub stopniowego zaniku? Jak taka strategia wpłynie na długoterminową zdolność Spółki do konkurowania na rynku i pełnienia swoich strategicznych funkcji?
3. Czy Pan Premier, zgadza się z tak drastyczną wizją restrukturyzacji, która sprowadza się do redukcji zatrudnienia na tak ogromną skalę, zamiast realnego rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej? Czy bierze Pan pod uwagę społeczne koszty tych zwolnień? W obliczu kryzysu w PKP CARGO S.A., czy jest Pan gotów osobiście zainterweniować i wesprzeć spółkę, wzorem działań podejmowanych przez Pana w innych trudnych sytuacjach polskich przedsiębiorstw?
4. Jakie konkretne, alternatywne do masowych zwolnień, rozwiązania restrukturyzacyjne Rząd bierze pod uwagę, aby zapewnić przetrwanie i rozwój PKP CARGO S.A.? Czy analizowane są strategie oparte na inwestycjach, dywersyfikacji usług, czy też aktywnym pozyskiwaniu nowych kontraktów, które pozwoliłyby nie tylko zredukować koszty, ale przede wszystkim utrzymać i tworzyć miejsca pracy?
PKP CARGO S.A. to strategiczny podmiot, kluczowy dla polskiej gospodarki, logistyki wojskowej i bezpieczeństwa państwa. Zwolnienia w tak newralgicznej firmie, w połączeniu z planami podniesienia wynagrodzeń dla Zarządu, budzą uzasadnione obawy nie tylko o los pracowników, ale także o przyszłą zdolność operacyjną Spółki i stabilność całego systemu transportu kolejowego.
Pod koniec ubiegłego tygodnia odbyło się spotkanie przedstawicieli PKP Cargo z ponadzakładowymi organizacjami związkowymi, zrealizowane w ramach konsultacji przeprowadzenia zwolnień grupowych.
Spółka poinformowała o rozpoczęciu konsultacji na poziomie zakładowym (spółka zrealizuje cykl trzech spotkań konsultacyjnych), które mają potrwać 20 dni od momentu przekazania zawiadomień, od 6 czerwca 2024 r.
Przedstawiciele organizacji związkowych wyrazili sprzeciw wobec decyzji dotyczącej zamiaru przeprowadzenia zwolnień grupowych oraz wobec wstępnie przyjętego rozłożenia zwolnień w grupach zawodowych.
Prezes spółki Agnieszka Wasilewska-Semail zaznaczyła, że ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa PKP Cargo i wymogi formalne, nie ma możliwości udostępnienia planu restrukturyzacyjnego, a liczby pracowników objętych zamiarem przeprowadzenia zwolnień grupowych zostały określone „na poziomie maksymalnym”, zaś trwające konsultacje mają pozwolić na doprecyzowanie struktury zwolnień, w taki sposób, aby „proces był jak najmniej dotkliwy dla pracowników” (sic!).