Sejmowa komisja zagłosowała za odrzuceniem obywatelskiego projektu „Tak dla CPK”

W środę 5 lutego br. sejmowa Komisja Infrastruktury zagłosowała 20:16 za odrzuceniem obywatelskiego projektu ustawy „Tak dla CPK”, która miała zobowiązać rząd do realizacji inwestycji zgodnie z pierwotnymi założeniami z czasów rządów PiS i SP. Projekt został złożony przez inicjatywę „Tak dla CPK”, która działa na rzecz tej strategicznej inwestycji.

Koalicja rządowa najpewniej wyrzuci do kosza obywatelski projekt ustawy, który zobowiązuje rząd do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego według pierwotnych założeń. Pod projektem podpisało się ponad 200 tysięcy Polaków. Centralny Port Komunikacyjny ma powstawać według nowych ustaleń.  

– Rządzący zignorowali głos Polaków, gdyż nie zamierzają zrealizować tej inwestycji. Bez dyskusji, bez pracy merytorycznej komisja odrzuciła ten projekt – twierdzi Marcin Horała, były pełnomocnik rządu ds. CPK, poseł PiS z Gdyni.

Przeciwko obywatelskiemu projektowi opowiedzieli się posłowie KO, Polski 2050 i PSL.

– Ta ustawa była nie do poprawy i tak naprawdę trzeba by wykreślić z niej wszystkie punkty.  Rozumiem 200 tys. podpisów, ale gdyby ktokolwiek chciał zrobić ustawę, czy chce być piękny, zdolny i bogaty, to też by znalazł ludzi, którzy się pod tym podpiszą – stwierdził Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.    

Z kolei wiceprezes Stowarzyszenia „Tak dla CPK”, Michał Czarnik, zauważył, że rząd realizuje projekt tak, aby opóźniać jego realizację. Obywatelski projekt zobowiązywałby rząd, pełnomocnika rządu ds. CPK, organy administracji rządowej oraz spółkę celową CPK do realizacji programu i harmonogramu według założeń z czasów rządów poprzedniej koalicji PiS i SP. Zakazywałaby ona zmian w programie, których skutkiem byłoby „opóźnienie” uruchomienia lotniska i budowy linii kolejowej Warszawa–Łódź a Centralny Port Komunikacyjny miałby zostać otwarty w 2030 r. Projekt poprzedniej ekipy zobowiązywał do przeniesienia do 30 czerwca 2031 r. całego ruchu lotniczego z Lotniska Chopina na lotnisko CPK.

– Odkryliśmy, że wycofano wniosek o rygor natychmiastowej wykonalności decyzji lokalizacyjnej lotniska CPK – poinformował Michał Czarnik.  

Po rewizji inwestycji przez obecną koalicję rządzącą, w 2032 r. dopiero ruszy budowa pierwszego etapu. Spółka CPK złożyła 7 lutego br. wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla 74-kilometrowego połączenia, w okolicach Kalisza, na trasie Sieradz – Kalisz – Pleszew w realizacji linii kolejowej „Y”, która ma połączyć Warszawę, CPK, Łódź, Poznań i Wrocław Pozostałe wnioski o wydanie decyzji środowiskowej są już złożone. Prace budowlane na tym fragmencie linii dużych prędkości mają rozpocząć się za trzy lata, w 2028 r. Kolej dużych prędkości ma łączyć duże miasta.   

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej