„Remontowa” z kontraktem na budowę trzech promów dla rodzimych armatorów

Spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa oraz Polska Żegluga Morska, podpisała  26 listopada 2021 r. kontrakt z Gdańską Stocznią „Remontowa” na budowę trzech promów. Dwie jednostki typu Ro–Pax będą pływać w spółce Unity Line z Grupy PŻM, natomiast trzeci prom w Polskiej Żegludze Bałtyckiej. Podpisano też list intencyjny na czwartą jednostkę, która stanowi opcję otwartą.

Nowe promy uzupełnią nasz potencjał transportowy z południa na północ Europy korytarzem Bałtyk–Adriatyk. Kontrakt o wartości szacowanej na trzy miliardy złotych, jest największą umową inwestycyjną podpisaną pomiędzy rodzimym inwestorem a polską stocznią od trzydziestu lat.  Promy typu Ro-Pax,  mają obsługiwać linie polsko-skandynawskie.   

– Mamy powody do satysfakcji. Projekt unowocześnienia żeglugi promowej uzyskuje realną szansę na realizację. Mamy zapewnienia zabezpieczenia finasowania. Wybrana renomowana firm daje gwarancję realizacji kontraktu. Wymiana floty promowej na Bałtyku jest kluczowa dla istnienia polskich armatorów promowych – mówi Krzysztof Dośla, przewodniczący ZRG NSZZ „Solidarność”.   

Ro-paxy, czyli jednostki będące połączeniem funkcjonalnym statku ro-ro (w skrócie – jednostka do przewozu ładunków na kołach) i promu morskiego. Przewozi się nimi jednostki transportowe, jednostki ładunkowe na roll-trailerach i zazwyczaj kilkudziesięciu pasażerów (w tym kierowców TIR).

Gdańska Stocznia „Remontowa” wykona nowoczesne i ekologiczne jednostki dostosowane do oczekiwań rynku, wymagań konkurencji i do coraz bardziej restrykcyjnych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej.

Promy będą napędzane czterema silnikami LNG (typu dual-fuel) ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanych skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem „diesel” (do inicjacji zapłonu).  W miejsce konwencjonalnych śrub napędowych promy będą wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co wydajnie usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG ograniczy emisję CO2 o jedną czwartą w stosunku do tradycyjnego napędu.

Promy będą obsługiwały połączenia między Świnoujściem a południową Skandynawią. To rynek, który w segmencie cargo jest bardzo stabilny, z tendencją wzrostową. Planowane lub już realizowane inwestycje infrastrukturalne, czyli dokończenie drogi ekspresowej S3, między Troszynem a Świnoujściem oraz trasa Trójmiasto–Szczecin, a także kompleksowa przebudowana terminalu promowego w Świnoujściu, są impulsem dla rozwoju szlaku transportowego.

Dwa nowe Ro-paxy, budowane dla spółki Unity Line z Grupy PŻM, będą miały łączną tzw. linię ładunkową wyliczoną na 8 km, co odpowiada linii ładunkowej eksploatowanych czterech promów PŻM „Polonia”, „Skania”, „Wolin” oraz „Gryf”. Po wejściu do służby jednostek zbudowanych przez Gdańską Stocznię „Remontowa”, obecnie promy kursujące będą stopniowo wycofywane. Przerzucenie masy ładunkowej z czterech jednostek na dwie oznacza podniesienie konkurencyjności cenowej armatora.

 – Wejście Ro-paxów z „Remontowej” do eksploatacji będzie oznaczać zupełnie nowy rozdział w działalności polskiej żeglugi promowej. Natomiast dla krajowego przemysłu stoczniowego, nowoczesne i ekologiczne Ro-paxy będą stanowić znakomity produkt, który ma szanse zainteresować armatorów z całego świata i stać się przyszłą specjalizacją polskiej branży okrętowej – głosi komunikat Ministerstwa Infrastruktury

Przypomnijmy zatem, że program „Batory”, jest częścią programu „Nowoczesne produkty przemysłu okrętowego”, który z kolei jest częścią Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, przyjętej przez Radę Ministrów 14 lutego 2017 r. Celem projektu „Batory” jest stymulowanie rozwoju technologii, projektowania i budowy jednostek pływających i konstrukcji morskich, przesunięcie sektora stoczniowego w kierunku produkcji innowacyjnych produktów i wyspecjalizowanych jednostek o wysokiej wartości dodanej. Jednym z czterech filarów projektu „Batory” jest budowa promów typu Ro-Pax dla polskich armatorów.

Polska Żegluga Bałtycka S.A. podjęła się realizacji projektu budowy nowego promu samochodowo – pasażerskiego (typu Ro-Pax) na podstawie kontraktu zawartego z Morską Stocznią Remontową Gryfia S.A. Niestety, ten etap inwestycji doprowadził do tego, że PŻB S.A. stwierdziła brak możliwości dalszej realizacji umowy na budowę promu z udziałem MSR Gryfia S.A. Została powołana dedykowana spółka Promy Polskie Sp. z o.o., której celem jest koordynacja budowy promów dla PŻB S.A. i PŻM P.P.

We wrześniu ub.r. PŻB i PŻM uzyskały pozytywną opinię UOKiK dotyczącą wniosku o ich koncentrację w formie utworzenia wspólnego przedsiębiorstwa. Polskie Promy sp. z o.o., rozpoczęła procedurę związaną z wyborem polskiej stoczni lub grupy polskich stoczni zainteresowanych realizacją projektu budowy promów. W jej efekcie kontrakt zagospodaruje Gdańska Stocznia „Remontowa”.

M/S Stena Hollandica typu Ro-Pax (zdj.: no.wikipedia.org)

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej