Ratujemy stocznie: konieczny plan minimum by otworzyć perspektywy

11 lutego br. odbyło się po dłużej przerwie spotkanie współprzewodniczących Zespołu Trójstronnego ds. Przemysłu stoczniowego z udziałem m.in. Mirosława Piórka, przewodniczącego Sekcji Krajowej Przemysłu Okrętowego NSZZ ,,S”, Macieja Styczyńskiego, naczelnika Wydziału Strategii Przemysłu Okrętowego w Ministerstwie Infrastruktury, Krzysztofa Żmudy, przewodniczącego KM „S” Remontowa Shipbuilding SA. Spotkanie zorganizował sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk.
W czwartek 18 lutego br. związkowa delegacja m.in. Mirosław Piórek, lider sekcji i Krzysztof Dośla, przewodniczący ZRG NSZZ „S” rozmawiać będą w MON o sektorze stoczniowym i szansach na zamówienia z pakietu obronnego (programy modernizacji Marynarki Wojennej: Ratownik, Miecznik, Kormoran, Murena, Magneto, Czapla). Gospodarzem spotkania będzie wiceminister Sebastian Chwałek, w przeszłości wiceprezes PGZ.

– Chcemy wiedzieć jakie są plany zamówień ze strony resortów MON i Ministerstwa Infrastruktury. Musimy mieć plan minimum, na przetrwanie, aby mówić o realnym, polskim przemyśle przyszłości – uważa Mirosław Piórek.
W połowie marca br. zbierze się ponownie Zespół Trójstronny ds. Przemysłu stoczniowego. Do omówienia sytuacji w poszczególnych stoczniach i firmach sektora stoczniowego, wraz z przedstawieniem wizji i planów działalności poszczególnych firm zostaną poproszone Zarządy stoczni Nauta, Stoczni Wojennej, Elektromontażu Północ Gdynia, GP Baltic, stoczni Crist, stoczni Gryfia.
Prezentacja programu rozwoju energetyki wiatrowej, jako propozycja dla utrzymania i rozwoju firm polskiego sektora stoczniowego ma być przedstawiona przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwo Infrastruktury.
Z kolei Związek Pracodawców Forum Okrętowe przygotował wielopunktowy Program Odbudowy Przemysłu Stoczniowego w Polsce, mającego być częścią Krajowego Programu Odbudowy gospodarki po kryzysie związanym z efektem pandemii COVID-19. Napisał go zespół przedstawicieli kadry zarządzającej przemysłu okrętowego, projektantów, naukowców i finansistów. To plan dedykowany dla branży morskiej: armatorów, stoczni, podwykonawców i producentów wyposażenia okrętowego. Podczas spotkania prezydium Zespołu 11 lutego br. Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor ZP Forum Okrętowe zaproponował włączenie opracowania do materiałów i porządku obrad marcowego Zespołu trójstronnego.

W 2005 r. Polska należała do pierwszej piątki producentów okrętowych za Chinami, Koreą Pd., Japonią, tuż za Niemcami. Wg raportu DNV-GL w 2018 r. Polski nie ma wśród 20 wiodących krajów morskich.

Temat omówimy szerzej w marcowym „Magazynie Solidarność”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej