Praca w czasie koronawirusa. Troska o pracownika i ciągłość produkcji

Komentuje Paweł Dziwosz, przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” w Federal-Mogul Bimet w Gdańsku

W firmie, jak w całej korporacji, działa sztab kryzysowy złożony ze specjalistów bhp,  ochrony, kadr. Była telekonferencja w ramach koncernu. Dostrzegam troskę o pracowników, o ich stan zdrowia. Bo wysoko specjalistyczny przemysł motoryzacyjny jest wrażliwy na takie turbulencje. Przygotowania do sytuacji wyjątkowej poczyniono z wyprzedzeniem. Korporacja obejmuje fabryki w Chinach i w Korei Południowej. Była świadomość co się  może stać i jak się rozwija pandemia.

Na wejściu i na wjeździe na teren zakładu jest mierzona temperatura, kontakty są ograniczone do minimum. Pracownicy, którzy nie uczestniczą w procesach technologicznych pracują zdalnie i wykonują obowiązki w domu. Jest wskazanie byśmy przyjeżdżali do pracy samochodami. Przez pracę zdalną części działów jest nieco więcej miejsc na parkingach.

Obowiązkowa jest dezynfekcja rak.  Drzwi wewnętrzne są otwarte. Piktogramy informacyjne są widoczne. W łazienkach dmuchawy zastąpiono dozownikami ręczników jednorazowych. W stołówce przeorganizowaliśmy układ stołów, aby pracownicy blisko siebie nie siedzieli.

Skorygowany został czas pracy. Nie wszyscy stawiają się o jednej porze, by pracownicy naraz nie spotykali się przy wejściu, w szatni i wyjściu. Dostawcy są kontrolowani przez pomiar temperatury. Kierowcy TIR-ów, nie mogą wyjść z  szoferki.

Środki zapobiegawcze wprowadziły koncerny motoryzacyjne, jak francuski Renault SA, Grupa PSA. W VW, jak się dowiaduję od kolegów związkowców, nie pracują w fabrykach w Poznaniu, Antoninku, Wrześni.

Nie wykluczam, że i nasza firma zawiesi, lub ograniczy, działalność by nie narazić załogi na dłuższą kwarantannę. W przemyśle motoryzacyjnym długa przerwa jest trudna do odrobienia. Staramy się utrzymać łańcuch dostaw i ciągłość produkcji. Powstać z kolan po tąpnięciu wywołanym pandemią będzie trudno.

Delikatnie się zwiększyła absencja. Paniki nie ma. Są środki ostrożności. Stąd pomiary temperatury, monitoring stanu zdrowia załogi, kamery termowizyjne, specjalne procedury w szatniach i na stołówce i dezynfekcja. Celem jest zminimalizowanie niebezpieczeństwa rozprzestrzenienia wirusa.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej