Posiedzenie Komisji Krajowej. „Solidarność” przyjęła stanowisko w obronie pracowników PKP Cargo

Dwudniowe obrady KK w Gdańsku

Zakończenie obrad 11 czerwca planowane jest na godzinę 18:30. Później, o godzinie 19, związkowcy przeniosą się do historycznej Sali BHP Stoczni Gdańskiej, gdzie odbędzie się koncert poświęcony pamięci bł. ks. Jerzego Popiełuszki, patrona NSZZ „S”.

W posiedzeniu Komisji Krajowej bierze udział m.in. przewodniczący NSZZ „S” Piotr Duda i jego zastępcy: Bartłomiej Mickiewicz, Grzegorz Adamowicz, Jerzy Jaworski oraz Maciej Kłosiński.

Posiedzenie rozpoczęło się od modlitwy za przyczyną bł. ks. Jerzego. W programie posiedzenia są tematy dotyczące polityki klimatycznej UE, sytuacji w PKP Cargo i referendum w sprawie Zielonego Ładu.

Stanowisko ws. PKP Cargo

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” przyjęła stanowisko sprzeciwiające się decyzji nowego Zarządu PKP Cargo, który postanowił skierować do 30 procent załogi na przymusowe wolne. Nieświadczenie pracy może potrwać nawet do 1 roku.

Oficjalnym powodem są kłopoty finansowe państwowego przewoźnika, ale szef kolejarskiej Solidarności Henryk Grymel przekonywał, że „sytuacja nie jest tak tragiczna jak się ją przedstawia”. PKP Cargo jest największym operatorem kolejowych przewozów towarowych w Polsce zatrudniającym około 20 tysięcy pracowników.

– Kierowanie pracowników na 12-miesięczne nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego, społecznego oraz ubóstwa tysięcy rodzin kolejarskich. Działania podejmowane przez zarząd dotkną około 5000 pracowników PKP Cargo, a w spółce PKP CargoTabor, której nie dotyczą zapisy o nieświadczeniu pracy zawarte w ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”, doprowadzą do natychmiastowego zwolnienia ponad 2 tysięcy pracowników – napisano w stanowisku KK.

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” zażądała „zaprzestania kierowania pracowników na 12 miesięczne nieświadczenie pracy” i przestrzegła przed możliwymi „niekontrolowanymi niepokojami społecznymi”.

A dzieje się to, gdy Polska mogłaby dysponować wielkim hubem transportowym, a na Ukrainę przewożone są gigantyczne towary, głównie koleją.

Przypomnijmy, że w lipcu 2022 r. premier Mateusz Morawiecki pisemnie zobowiązał giełdową spółkę PKP Cargo do priorytetowego transportu węgla (kupionego przez PGE Paliwa oraz Węglokoks celem uzupełnienia braków w efekcie embarga na rosyjski węgiel) do 31 grudnia 2022 r. Jeśli z tego powodu zawiesiłaby ona przewóz innych towarów, co oznaczałoby zerwanie zawartych już umów i straty, firma miała otrzymać odszkodowanie.

Związkowcy z Krajówki wezwali teraz Ministra Infrastruktury do „skutecznej osobistej interwencji, która może doprowadzić do rozwiązania trudnych problemów dotyczących spółki PKP Cargo, spółek zależnych i zatrudnionych w nich pracowników”.

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej