PKP Cargo: Planu restrukturyzacji nie ma, są zwolnienia, związkowcy stopniowo wracają do pracy
Wydziały Pracy sądów rejonowych przywracają do pracy działaczy NSZZ „Solidarność” w PKP Cargo. Tymczasem nie wiadomo, w którą stronę „pójdzie” transformacja, bo zakreślony przez sąd termin 25 października br. na przedstawienie planu restrukturyzacji okazał się dla zarządu nie do utrzymania.
Plan restrukturyzacyjny PKP Cargo nie zostanie przygotowany do 25 października br., czyli w trzymiesięcznym terminie wskazanym przez sąd.
– Jest bardzo dużo różnych tabel, wyliczeń, dokumentów i spodziewałbym się – tak wynika z rozmów z zarządcą – że plan restrukturyzacyjny będzie gotowy na przełomie 2024 i 2025 roku. Potem ten plan zostanie złożony do sądu – powiedział w jednym z wywiadów Marcin Wojewódka, p.o. prezesa PKP Cargo.
W planie restrukturyzacyjnym wskazane powinny być konkretne działania, które PKP Cargo ma podjąć co do nieruchomości, taboru, pozyskania kontraktów, kwestii pracowniczych.
– Niepokoi nas i oburza fakt, że nie ma planu restrukturyzacji, a zwolnienia pracowników trwają. Czyżby trzy miesiące to za mało, by przebrnąć przez tabelki? – powiedział nam Jacek Prętki, członek Rady Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ „S” i Sekcji Zawodowej NSZZ „S” Grupy PKP CARGO.NSZZ „Solidarność” nie odpuszcza i monitoruje zwolnienia grupowe w Grupie PKP Cargo.
Członkowie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego są zaniepokojeni masowymi zwolnieniami pracowników w PKP Cargo i w spółce zależnej PKP Cargotabor. W stanowisku WRDS z 15 października br., podjętym ponad politycznymi podziałami, zaapelowali oni do Zarządu i Rady Nadzorczej PKP Cargo o podjęcie dialogu z pracownikami.
– WRDSwyraża zaniepokojenie zamiarem likwidacji sekcji napraw taboru kolejowego PKP Cargo w Gdyni, zwłaszcza w kontekście naprawy taboru obsługującego porty morskie. Radykalne redukcje zatrudnienia zmieniają sytuację na rynku pracy i są szczególnie dotkliwe dla lokalnych społeczności – czytamy w stanowisku WRDS i dalej:
– Niezależnie od kwestii ekonomicznych, zwalnianie kobiet przebywających na urlopach macierzyńskich i rodzicielskich jest działaniem, które nie da się obronić w oczach opinii publicznej.
Członkowie WRDS stanęli też w obronie pracowników z długoletnim stażem w PKP oraz liderów związkowych.
– Ich zwolnienie pogłębi atmosferę nieufności i bierności wśród załogi i w sposób rażący godzi w zasady dialogu społecznego – napisali członkowie WRDS.
Przypomnijmy, że 25 lipca 2024 r. spółka PKP Cargo poinformowała, że Sąd Rejonowy w Warszawie otworzył jej postępowanie sanacyjne. Zarząd PKP Cargo S.A. zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych. NSZZ „Solidarność” alarmował, że wśród pierwszych zwalnianych są osoby, których stosunek pracy podlega szczególnej ochronie, m.in. osoby w wieku przedemerytalnym i działacze związkowi.
Na początku procesu zwolnień w spółce było zatrudnionych 13 711 osób. Zwolnienia miały objąć do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych. Ostatnio zarząd poinformował, żez PKP Carg do końca października br. zostanie zwolnionych mniej niż zakładano, bo 3755 osób. Uratowano 387 miejsc pracy.
IV Wydział Pracy Sądu Rejonowego w Gdyni nakazał przywrócenie do pracy dwóch działaczy NSZZ „S” w PKP Cargo. Do pracy w tej spółce wraca m.in. Jan Majder, przewodniczący Sekcji Zawodowej NSZZ “S” Grupy PKP Cargo. Do pracy decyzjami sądów pracy zostało ostatnio przywróconych trzech związkowców z zakładów w Iławie i w Działdowie.
Zabezpieczenie w postaci przywrócenia do pracy do czasu zakończenia postępowania sądowego obowiązuje w polskim prawie dzięki staraniom „Solidarności”. 22 września 2023 r. weszły w życie przepisy wzmacniające – w sprawach prawa pracy, pozycję procesową pracowników. Przepisy stanowią realizację zobowiązań państwa, wynikających m.in. z Konwencji MOP nr 135 dotyczącej ochrony przedstawicieli pracowników. Zgodnie z jej postanowieniami przedstawicielom pracowników w przedsiębiorstwie powinna zostać zapewniona możliwość korzystania ze skutecznej ochrony przed krzywdzącymi aktami i szykanami. Postanowienie o zabezpieczeniu podlega jednak zażaleniu na mocy i w trybie art. 395 par. 2 kpc.
Akcje PKP Cargo wyceniane były 24 października br. na 16,82 zł za akcję; rok temu kosztowały 15,26 zł, zaś dziesięć lat temu było to 76 zł.
Idzie zima i wozić trzeba węgiel kamienny, węgiel brunatny, ropę, gaz ziemny. PKP Cargo musi na naszym rynku konkurować z DB Cargo, PKP LHS i Orlen Kolej, a nawet z Ukrainian Railways Cargo Poland, ukraińskich kolei Ukrzaliznycia.
Rada Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „S” przekształciła się we wrześniu br. w Ogólnopolski Komitet Protestacyjno-Strajkowy, a organizacje związkowe oflagowały swoje zakłady i dworce.