Oświatowa „Solidarność” protestuje przeciwko niskiej jakość stanowionego prawa
Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” wyraża dezaprobatę wobec obniżania poziomu procesu legislacyjnego oraz unikania przez resort edukacji odpowiedzialności za tworzone akty prawne.
W stanowisku czytamy m.in.
Epidemia koronawirusa SARS-Cov-2 nie może stanowić usprawiedliwienia dla niestabilności prawa, nadmiernego pośpiechu oraz lekceważenia partnerów społecznych. Prawo pisane „na kolanie” skutkuje inflacją wyrażeń i pojęć nieostrych.
Przykładem nieodpowiedzialnej postawy MEN jest wdrożenie do systemu prawa oświatowego nowej instytucji „konsultacji” nauczyciela z uczniem. Problem z tą niewinną na pierwszy rzut oka konstrukcją prawną polega na tym, że nie wiadomo, jak nauczyciel ma być za nią wynagradzany.
Resort edukacji stosuje przy okazji tej sprawy sprawdzony od 20 lat model postępowania. Przedstawiciele MEN-u w tego typu sytuacjach w pierwszej kolejności dziwią się, że nikt nie rozumie stanowionego przez nich prawa, a na koniec oświadczają, że za organizację pracy szkoły odpowiada jej dyrektor.
Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło do systemu prawa oświatowego nową instytucję „konsultacji z uczniem”. Jak zostało to wykazane w uzasadnieniu stanowiska, „konsultacje” wykraczają poza znaczenie pojęciowe „godzin ponadwymiarowych” oraz „dodatkowych zajęć edukacyjnych”. Za tym stwierdzeniem przemawia również domniemanie, że racjonalny prawodawca posługując się nieznaną do tej pory nomenklaturą, nie czyni tego przypadkowo.
Wskazane narzędzie prawne budzi poważne zastrzeżenia i wątpliwości. Nie do końca wiadomo, czy wolą prawodawcy była realizacja w ramach tych zajęć podstawy programowej,czy też mają one pełnić funkcje kursu przygotowawczego. Tajemnicą pomysłodawców takiego rozwiązania pozostaje sposób wynagradzania nauczycieli za świadczoną pracę oraz wymiar czasowy rzeczonych „konsultacji”.
19 maja br. Prezydium Międzyregionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z siedzibą w Gdańsku zwróciło się do sekcji krajowej o podjęcie pilnych rozmów z MEN ws. wycofania przepisów dotyczących organizowania konsultacji w szkołach dla uczniów klas VIII od 25 maja, a następnie od 1 czerwca dla wszystkich pozostałych uczniów.
Zwracono uwagę, że praca zdalna, on-line wymaga od nauczycieli wielkiej dodatkowej pracy, przygotowania materiałów, narzędzi. Został ustalony plan lekcji prowadzonych zdalnie. Prowadzone są też konsultacje dla uczniów i rodziców metodą on- line. Przeprowadzenie konsultacji w szkołach po lekcjach, czy przed nimi burzy wypracowany już system pracy zdalnej. Przygotowanie harmonogramu konsultacji, zapewnienie odpowiednich warunków spełniających wymogi bezpieczeństwa i jednoczesne zapewnienie realizacji lekcji zgodnie z planem staje się bardzo trudnym zadaniem zarówno dla dyrektorów, jak i nauczycieli.
Trudno połączyć jedno działanie z drugim, tym bardziej, gdy nauczyciel często sprawuje też opiekę nad swoim dzieckiem, gdy podróż do szkoły wymaga dłuższego czasu, a w szkole nie ma warunków do pracy zdalnej ze względu na brak sprzętu, który został wypożyczony zarówno uczniom, jak i nauczycielom.
Nie została też uregulowana sprawa wynagrodzenia za prowadzenie konsultacji w czasie epidemii. Zgodnie z art. 42 ust 2d ustawy Karta nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215).
Jednocześnie członkowie prezydium sekcji oświatowej „S” w Gdańsku z uznaniem mówili o dużym wysiłku nauczycieli – dodatkowym czasie pracy, wydatkach na sprzęt i oprogramowanie, w prowadzeniu edukacji on-line i o wsparciu, poza nielicznymi wyjątkami, przez dyrekcje szkół oraz samorządowe organy prowadzące.
Przypomnijmy, że na mocy rozporządzeń MEN z 14 maja br. zmieniających rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 przywrócono możliwość prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych w świetlicach szkolnych pod rygorami sanitarnymi zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektora Sanitarnego i MEN oraz konsultacje dla uczniów klas VIII.
Od dnia 25 maja 2020 r. do dnia 7 czerwca 2020 r. uczniom klasy VIII szkoły podstawowej zapewnia się konsultacje z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne, w szczególności z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty. Utrzymuje się obowiązek realizowania podstawy programowej. Będzie to nadal kształcenie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Od 1 czerwca br. uczniowie pozostałych klas SP I-VII będą mieli możliwość korzystania z konsultacji ze wszystkich przedmiotów na terenie szkoły z możliwością poprawy ocen.